Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol zet privatisering luchthaven opnieuw op de kaart

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 596 
|
 Luchtvaart =nieuws= 
Schiphol zet privatisering luchthaven opnieuw op de kaart

SCHIPHOL - De privatisering van Schiphol is door de luchthaven opnieuw op de kaart gezet. Dat zegt financieel directeur Pieter Verboom van Schiphol in De Telegraaf. Hij vreest dat Schiphol als niet-geprivatiseerde luchthaven volkomen geïsoleerd raakt.

“We staan voor een periode dat luchthavens met elkaar gaan samenwerken. Dan moet je elkaar kunnen waarderen. In het geval van Schiphol is dat onmogelijk omdat we - in tegenstelling tot onze concurrenten - niet zijn geprivatiseerd”, aldus Verboom in de Telegraaf. De luchthaven vreest op achterstand te raken bij concurrenten als Londen, Parijs, Madrid en Frankfurt.

De Schiphol-directie heeft over een gehele of gedeeltelijke beursgang gesprekken gevoerd met de huidige aandeelhouders: de staat (75,6 procent) en de gemeenten Amsterdam (21,8 procent) en Rotterdam (2,4 procent).

De privatisering van Schiphol werd na een tien jaar lange discussie rond de kabinetswisseling getorpedeerd door de hoofdstad. Amsterdam vreesde dat een beursgang het belang voor de regio in gevaar zou kunnen brengen.

“We hebben de aandeelhouders nu nog maar eens uitgelegd welke linke kaart is gespeeld. Ik heb de indruk dat onze argumenten goed zijn overgekomen”, aldus Verboom.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Olav

Je kunt je afvragen of privatisering van de luchthaven niet een zegening zou kunnen zijn.

De Overheid heeft dan ineens geen economisch belang meer bij groei. Zij kan zich dan geheel wijden aan een goede beheersing van milieu-effecten via de M.E.R en via ruimere maatschappelijke studies van het Nederlands belang binnen Europees verband. Daarnaast kan de Overheid het gemeenschappelijk belang van alle burgers, dat is Veiligheid en Voorzichtigheid (niet beschadigen van de natuurlijke voorwaarden die samenhangen met bewoonbaarheid waar dan ook), garanderen door heldere opdrachten aan haar unieke verkeersleidingsinstrument (LVNL).

Op dit eigenste moment zijn er binnen de LVNL al twee scholen. Een ervan is zich bewust van de unieke positie die een LVNL inneemt ten opzichte van het algemeen belang.
Een ouderwetse school zit daar nog vastgeroest aan angst voor verlies van materiële voordelen afkomstig van de opdrachtgever-klanten.
Maar welke jonge verkeersleider wil accepteren een lakei te zijn van het grote kapitaal in plaats van intelligente vertegenwoordiger van de gemeenschap met een moderne taak - dat is inpassen van materiële mogelijkheden binnen bewustzijn van het belang van behoud van menselijke dimensies.?

Als we nu maar duidelijk maken dat de publieke steun gaat in de richting van een sociaal bewust LVNL en de Overheid navenant reageert door een direct contact met de burgerij te garanderen door plaatsing van het IKB bij de LVNL, dan is er hoop. Dat zouden we zelfs bij het middellange termijn kunnen inbrengen niet waar?


Geplaatst door J.H.Griese

Dit zou een legitime redenatie kunnen zijn,
ware het niet,dat de politiek dan ALLEREERST de bescherming zoals afgesproken dient te waarborgen.In een omgekeerde volgorde heb ik voorlopig helaas geen vertrouwen, ondanks de hierboven geschetste universele/idealistische en door mij ook voorgestane situatie

Geplaatst door Olav

Blij dit te lezen.

Het gaat niet om subtiel redeneren.
Gewoon belangrijk is dat we 'allereerst' weten dat het wel mogelijk is om concreet en zonder omhaal van woorden een voorbeeld aan te geven van een uitvoerbare en nuchtere uitweg. Dit voor dat de contouren voor de middellange termijn vastliggen en mensen zich definitief hebben ingegraven.

Het is gevaarlijk om daar woorden voor te gebruiken als 'universeel en idealistisch'. Daarmee loop je de kans dat gedacht wordt dat het dromenland is en onuitvoerbaar. Nou ik geloof dat het gewoon kán.

Geplaatst door Ton

Koffiedik kijken ligt me niet zo, dus al wat in de toekomst ligt is op z'n minst duister.
Niettemin.
Het is een feit dat Schiphol in overheidshanden al tientallen jaren groeit als kool.
En de ellende voor de omwonenden is navenant toegenomen.
Blijkbaar kan de politiek met deze melkkoe en met dit werkgelegenheidsprojekt goede sier maken en streelt het vele politieke en ambtelijke ego's.
Ach, denk ik zo, we zijn de laatste jaren een flink aantal beursgenoteerde bedrijven kwijtgeraakt aan buitenlandse conglomeraten.
Die bedrijven zijn daarna nooit meer teruggekomen of slechts in afgeslankte vorm.
Dat zou mooi zijn wanneer dat ook met Schiphol zou gebeuren.
Dat sterk afgeslankte zie ik wel zitten.
En natuurlijk moet de LVNL zich bewust gaan worden in dienst te zijn van de Nederlandse Staat (lees de Nederlandse Bevolking) en de doelstellingen voor iedere inwoner op het gebied van Veiligheid, Voorzichtigheid en Welzijn in gelijke mate nastreven.
Aan die dienstbaarheid van de LVNL aan de sektor dient een eind te komen.
Liefst van binnenuit.
Als privatisering een opening in die richting biedt, ben ik voor!
Koffiedik kijken ligt me echter niet zo.

Geplaatst door Olav

Wat hier staat, negatief of positief en van vriend of tegenstander, van prater en van doener, is belangrijk omdat het uiteindelijk toch meer inzicht kan geven in anders misschien vergeten aspecten van de problematiek.

Anders gezegd, het helpt om de mensen scherp en de moed erin te houden.