Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Schiphol wil zesde baan aanleggen’

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 2057 
|
 www.nu.nl 
‘Schiphol wil zesde baan aanleggen’

AMSTERDAM - Schiphol doet onderzoek naar een extra start- en landingsbaan ten zuiden van de Kaagbaan. De aanleg van de zesde baan komt in het groeiscenario dat de luchthaven dit voorjaar naar het kabinet stuurt. Dat meldt dagblad De Pers dinsdag.

De nieuwe baan moet het mogelijk maken om het aantal vluchten op de luchthaven te laten toenemen van 400.000 tot 600.000 per jaar, oftewel zestig miljoen passagiers.

Volgens deskundigen kan alleen deze baan in oost-westelijke richting voorzien in die behoefte, zo meldt De Pers.
Omdat uiterlijk 1 april 2008 een reservering voor deze locatie in de provincie Noord-Holland moet worden verlengd, heeft het kabinet aan de luchthaven gevraagd om dit voorjaar duidelijkheid te geven over plannen op de lange termijn. Het rijk zal daarna het groeiscenario van Schiphol onderzoeken.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Vos uit NULL

Ik heb inmiddels heel veel zin om Schiphol af te breken.......(spreekwoordelijk?). Want dat doet dit 'bedrijf' ook met de omgeving, dat een steeds groter wordende cirkel aan het worden is.

Geplaatst door Olav uit NULL

PAS OP!

Een parallele baan betekent mogelijk dat nu ook of de Kaagbaan, of de daaraan parallele nieuwe baan, bij landingen benaderd zal moeten worden door vliegtuigen die over lange trajecten zeer laag vliegen en luidruchtig indraaien, zoals ook het geval is bij de parallele ligging van Polder- en Zwanenburger-baan.
Het is dit laatste, met parallel landen (dus niet met starten) verbonden verschijnsel, dat in Kennemerland voor zoveel onvoorspelde overlast verantwoordelijk was. Zou dat, gezien het meer zuidelijke baaneinde bij Rijssenhout, wat betekenen voor laag aanvliegen over Uithoorn? Nuttig om eens nader te informeren.

Geplaatst door Frans uit Uithoorn

In Uithoorn hebben we nu ook al last van laag aanvliegen richting de Kaag- en de Aalsmeerbaan.

Geplaatst door gerard uit NULL

Zijn ze aan het 'laten wennen'. Zo begon het bij ons ook...

Geplaatst door leo uit de kwakel

** De 6e baan zal hoofdzakelijk voor landingen ingezet worden vanuit het noordoosten bij harde west/zuidwestenwind.
In die situatie wordt momenteel de korte Oostbaan ingezet als landingsbaan maar die is niet geschikt voor zwaar verkeer. Zwaar verkeer moet dan op de Kaagbaan landen vanuit het noordoosten terwijl de Kaagbaan in die situatie ook al als enige voor starts wordt gebruikt naar het zuidwesten en die combinatie kost capaciteit.

Voor de gemeente Uithoorn heeft zo'n parallelle Kaagbaan weinig effect, voor Aalsmeer méér omdat de baan vlak langs de gemeentegrens van Aalsmeer zou komen en het afremmen veel herrie met zich mee brengt.

** Terwijl die paralelle Kaagbaan op tekeningen ook als écht parallel staat ingetekend kan het best zijn dat de baan niet helemaal parallel wordt bedacht. De Kaagbaan heeft de richting 60/240. Als die 6e baan nu 50/230 of 40/220 wordt aangelegd LIJKT hij parallel maar zou hij tevens inzetbaar kunnen worden als extra STARTBAAN naar het zuidwesten. Verkeer start weliswaar dicht bij elkaar maar divergeert eigenlijk meteen. Of dat in de praktijk ook kan weet ik niet. Schiphol wél. In zo'n geval zal het dorp Rijsenhout (gem.Haarlemmermeer) gesloopt moeten worden.

Landen vanuit het zuidwesten op die nieuwe baan lijkt me niet aan de orde. Landingscapaciteit is er bij noordwestelijke-tot-noordoostelijke wind voldoende op de Kaagbaan en Aalsmeerbaan of desnoods Zwanenburgbaan.

--> ga wel stemmen in maart !!

Geplaatst door Olav uit NULL

Leo,

Wat je schrijft, geldt dat ook bij 600.000 vliegbewegingen per jaar en noordoosten-wind?
Bij noordoosten wind betekent dat ononderbroken, de hele dag door (!), iedere een, driekwart (1.75) minuut een landing die niet op de Polderbaan of op de zwanenburgerbaan kan worden afgehandeld.

Het is dus noodzakelijk minstens twee, laat staan drie banen tegelijk te gebruiken. Waar moet dat dan plaats vinden wanneer de 6e baan niet parallel aan de Kaagbaan kan worden gebruikt?

Het moet een helse toestand worden, want naast die 822 landingen. moeten tegelijk ook nog 822 starts, dat is een start per 1.75 minuten worden afgehandeld. Anders loopt Schiphol vast! Het lijkt me een helos kabaal.

(Het rekensommetje kan iedereen maken. Een jaar heeft 365 dagen. 600.000 vliegbewegingen per jaar is 300.000 landingen per jaar en gemiddeld 822 landingen en evenveel starts per dag.
Een dag heeft 1440 minuten. Een jaar heeft iets minder dan 326.000 minuten).

Je moet de getallen die Schiphol gebruikt niet in de lucht laten hangen, maar precies uitrekenen wat dat voor jou en voor anderen betekent. Wie zou nog in Halfweg of Zwanenburg of Spaarndam willen wonen, convenant of niet? Ga er eens luisteren. Ik weet ook niet wat al dat doorgaande grondlawaai rond Hoofddorp en elder gaat aanrichten. En leuk zeilen op de Kagerplassen!

Geplaatst door J.H.Griese uit Amstelveen

Er dient gewoon GEEN 6e baan bij te komen
(Voorwaarde van gem. Haarlemmermeer en prov. Noord-Holland, terwijl er een aantal partijen zijn, die dit ook letterlijk in hun verkiezingsprogramma hebben staan.
Zeker Leo, let op bij prov. verkiezingen en breng je juiste stem uit.

Geplaatst door leo uit de kwakel

** Olav,
ik dacht dat je wilde weten wat de zesde baan voor Uithoorn zou kunnen betekenen. Mijn eerste gedachten daarover heb ik opgeschreven.

Wij hier in de gemeente Uithoorn herinneren ons nog erg goed het jaar 2004 waarin we per dag bijna 400 starters over onze hoofden zagen komen met periodes erbij van 35 starts per uur (dat halen we nu ook nog wel). Dankzij de nieuwe media weten we inmiddels dat starters met vol vermogen hier op 500 a 800m hoogte overkomen en landers op 250m. hoogte. Het erbij horend geluid kennen we, daarvoor hoef ik niet naar Zwanenburg of Spaarndam en ook hiér wordt 's nachts gevlogen !!

Ik ben geen voorstander van een zesde baan.
Bij NIMBY-denken zou ik dat misschien wel moeten zijn maar zo zit ik niet in elkaar.
Ik probeerde eveneens uit te leggen dat die baan wel eens als voorwendsel kan worden aangewend om op termijn een extra startbaan naar het zuidwesten te realiseren door hem niet volledig parallel aan te leggen.
Dus als extra capaciteit bóven het gebruik als landingsbaan vanuit het noordoosten. En dat maakt zo'n nieuwe baan extra ongewenst !

De Kwakel
(tussen Uithoorn en Aalsmeer in)