Schiphol wil uitbreiden, KLM Cargo zit in de weg
‘KLM heeft geen haast om weg te gaan,’ zegt een woordvoerder van de maatschappij.
Schiphol wil snel zijn passagierscapaciteit uitbreiden, zodat de luchthaven meer dan vijftig miljoen reizigers per jaar kan verwerken. De luchthaven dreigt daardoor in conflict te komen met KLM, die voor de groei zijn vrachtloodsen moet verlaten.
Aanvankelijk was de uitbreiding van pieren en stationsgebouwen pas over negen jaar voorzien. Maar de huidige terminals zijn geschikt om jaarlijks hoogstens vijftig miljoen passagiers te verwerken, een aantal dat de luchthaven in 2012 zal bereiken.
Om verdere groei op te vangen, wil Schiphol aan de kant van de B- en C- pier uitbreiden. Nog voor 2015 moet daar een nieuwe pier bijkomen, op de plek waar KLM nu vracht afhandelt.
KLM is sinds 1967 gevestigd in Vrachtgebouw 1. De bijbehorende kantoortoren is het hoofdkwartier van KLM Cargo.
De luchthaven zou helemaal af willen van vrachtloodsen op Schiphol Centrum. De vrachtafhandeling moet daarbij verhuizen naar Schiphol- Zuidoost, tussen Kaag- en Aalsmeerbaan. KLM krijgt daar dan een nieuwe loods van dertigduizend vierkante meter.
Geen haast
‘KLM heeft geen haast om weg te gaan,’ zegt een woordvoerder van de maatschappij. ‘Dat we op termijn moeten vertrekken, was bij ons bekend. Maar er wordt nog steeds druk gediscussieerd over een eventuele verhuizing, waarbij niet alleen de locatie, maar ook geld en timing worden besproken.’
Bovendien vindt KLM de ontsluiting van het vrachtgebied, een tunnel onder de Kaagbaan, niet voldoende.
Volgens een woordvoerder van Schiphol is er nog niets besloten. “Dat KLM weg gaat is een realistisch scenario. Dat past in het masterplan dat we aan het opstellen zijn. Maar zolang er geen besluiten zijn genomen, is alles nog mogelijk. Daarover wordt natuurlijk nog met KLM gesproken.
In vakblad Nieuwsblad Transport is de verantwoordelijk Schipholdirecteur, Ad Rutten, heel wat stelliger. ‘Ik wil niet spreken van een ultimatum maar van een voldongen feit. De luchthaven wil desnoods de kosten voor KLM betalen.
Volgens KLM is een verhuizing kostbaar vanwege de grote investeringen in de vrachtloodsen en het hoofdkantoor van KLM Cargo, waar ook de veiligheidsdienst van de maatschappij is gevestigd. (Herman Stil)
Geplaatst door Loriet uit Amsterdam
Velen zijn me al voor gegaan op zoek naar ruimte en rust!!
Nog nooit zo,n klote land meegemaakt!!