Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol wil uitbreiden, KLM Cargo zit in de weg

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1758 
|
 Parool 
Schiphol wil uitbreiden, KLM Cargo zit in de weg

‘KLM heeft geen haast om weg te gaan,’ zegt een woordvoerder van de maatschappij.

Schiphol wil snel zijn passagierscapaciteit uitbreiden, zodat de luchthaven meer dan vijftig miljoen reizigers per jaar kan verwerken. De luchthaven dreigt daardoor in conflict te komen met KLM, die voor de groei zijn vrachtloodsen moet verlaten.

Aanvankelijk was de uitbreiding van pieren en stationsgebouwen pas over negen jaar voorzien. Maar de huidige terminals zijn geschikt om jaarlijks hoogstens vijftig miljoen passagiers te verwerken, een aantal dat de luchthaven in 2012 zal bereiken.

Om verdere groei op te vangen, wil Schiphol aan de kant van de B- en C- pier uitbreiden. Nog voor 2015 moet daar een nieuwe pier bijkomen, op de plek waar KLM nu vracht afhandelt.

KLM is sinds 1967 gevestigd in Vrachtgebouw 1. De bijbehorende kantoortoren is het hoofdkwartier van KLM Cargo.

De luchthaven zou helemaal af willen van vrachtloodsen op Schiphol Centrum. De vrachtafhandeling moet daarbij verhuizen naar Schiphol- Zuidoost, tussen Kaag- en Aalsmeerbaan. KLM krijgt daar dan een nieuwe loods van dertigduizend vierkante meter.

Geen haast
‘KLM heeft geen haast om weg te gaan,’ zegt een woordvoerder van de maatschappij. ‘Dat we op termijn moeten vertrekken, was bij ons bekend. Maar er wordt nog steeds druk gediscussieerd over een eventuele verhuizing, waarbij niet alleen de locatie, maar ook geld en timing worden besproken.’

Bovendien vindt KLM de ontsluiting van het vrachtgebied, een tunnel onder de Kaagbaan, niet voldoende.

Volgens een woordvoerder van Schiphol is er nog niets besloten. “Dat KLM weg gaat is een realistisch scenario. Dat past in het masterplan dat we aan het opstellen zijn. Maar zolang er geen besluiten zijn genomen, is alles nog mogelijk. Daarover wordt natuurlijk nog met KLM gesproken.

In vakblad Nieuwsblad Transport is de verantwoordelijk Schipholdirecteur, Ad Rutten, heel wat stelliger. ‘Ik wil niet spreken van een ultimatum maar van een voldongen feit. De luchthaven wil desnoods de kosten voor KLM betalen.

Volgens KLM is een verhuizing kostbaar vanwege de grote investeringen in de vrachtloodsen en het hoofdkantoor van KLM Cargo, waar ook de veiligheidsdienst van de maatschappij is gevestigd. (Herman Stil)


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Loriet uit Amsterdam

Het wordt tijd om dit land te verlaten, want het wordt hier onhoudbaar!
Velen zijn me al voor gegaan op zoek naar ruimte en rust!!
Nog nooit zo,n klote land meegemaakt!!

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De Schiphol-group heeft helaas heel veel macht. Mijn inziens veel te veel.

Het is straks nodig om de naam 'Nederland' of, zoals het in het buitenland bekend is, als 'Holland', om te dopen in 'Schiphol-land' !

Zo bepalend is deze arrogante luchthaven geworden, helaas.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

En wat doen onze politici?

Die kijken willens en wetens de andere kant op. Het is te moeilijk voor ze of ze hebben een politieke agenda die overeenkomstig is met die van SPL.

Nederland - en dan met name de Randstad - is het afvalputje van Europa. De burger kent zoals Loriet aangeeft twee opties:

verkommeren vanwege wanbeleid van de overheid
of
vertrekken.

Overigens nooit geweten dat de KLM een eigen 'veiligheidsdienst' heeft. Om die te verhuizen zal er wel weer een forse som belastingcentjes van SPL naar KLM stromen.