Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol wil tijdelijke aanpassing geluidsgrenzen

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 926 
|
 www.nu.nl 
Schiphol wil tijdelijke aanpassing geluidsgrenzen

SCHIPHOL - Schiphol wil de geluidsgrenzen tijdelijk aanpassen. Wegens groot onderhoud zal de luchthaven volgend jaar vaker gebruikmaken van de Buitenveldertbaan. Voor zes meetpunten rondom deze start- en landingsbaan wil Schiphol de geluidsnormen oprekken. Als dit niet gebeurt, zal het vliegveld de daar meer herrie veroorzaken dan wettelijk is toegestaan.

Schiphol heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat gevraagd de wet tijdelijk aan te passen. Deze Wet luchtvaart biedt de mogelijkheid om de geluidsnormen voor groot onderhoud te veranderen, aldus de luchthaven maandag.

In mei volgend jaar verricht Schiphol gedurende vijftien dagen groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan. In augustus en september zal dat gedurende vijftien dagen aan de Aalsmeerbaan gebeuren. De geluidsnormen van zeven meetpunten bij deze banen kunnen naar beneden worden bijgesteld.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Spoonman uit NULL

Ik moet volgende week voor m'n werk naar België. Ik hoop op een tijdelijke aanpassing van de snelheidsgrenzen, want ik wil graag hard rijden.

Geplaatst door Vos uit Uitgeest

Tijdelijk? Tijdelijk, hier in Nederland?
Wat is hier nu tijdelijk? Het 'kwartje Kok'?
Voordat je het weet hanteerd de Schiphol-group
hetzelfde principe! Tijdelijk is hier altijd!

Geplaatst door kees weijer uit amsterdam

Dit is nu precies wat er gebeurt wanneer er geen reservecapaciteit meer is. Alles wordt vol gemaakt en als de grenzen worden bereikt, dan moeten de geluidsgrenzen 'natuurlijk' opgerekt worden.
Aan alternatieven wordt helemaal niet gedacht, omdat dat ten koste zou gaan van de capaciteit. Maar daar hebben wij toch niets mee te maken? Schiphol zou bijvoorbeeld kunnen besluiten volgend jaar (veel) minder vliegtuigen 's nacht te laten opstijgen en landen. Een vliegtuig 's nacht telt voor 10, dus op deze wijze kan er erg veel opgelost worden. De sector wist heel goed dat dit probleem er aan zat te komen, dus tijd genoeg dat te organiseren. Management is o.a vooruit zien. Dit is een luchtvaartprobleem en niet een probleem van de omwonenden.
Kees Weijer, voorzitter Vliegoverlast Amsterdam