Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol wil luchtruim schoonvegen

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 434 
|
 NULL 
Schiphol wil luchtruim schoonvegen

Van Volkskrant verslaggevers Jan Meeus Bert Wagendorp

Cerfontaine: nieuwe verdeling vliegverkeer

SCHIPHOL - Schipholtopman Gerlach Cerfontaine wil het luchtruim boven Nederland schoonvegen en opnieuw inrichten om de geluidsoverlast te verminderen. De regering moet volgens Cerfontaine de evaluatie van de nieuwe Luchtvaartwet aangrijpen om met een ‘volledig schone lei’ te kunnen beginnen.

Dit stelt Cerfontaine in een interview met de Volkskrant. ‘De gebeurtenissen in Spaarndam roepen de vraag op of we wel goed bezig zijn. Moeten we niet met een schone lei beginnen en het hele systeem van de grond af opnieuw ontwerpen? Ik zou dat graag willen, samen met piloten, luchtverkeersleiders en omwonenden.’

Cerfontaine doelt op het complexe systeem van start- en landingsprocedures, vluchtroutes en de verdeling van het luchtverkeer over de verschillende startbanen. Toen hij aantrad als directeur zei hij dat er misschien zeven Nederlanders waren die dat systeem begrepen. ‘Het huidige systeem is ontwikkeld op basis van oude uitgangspunten die zijn gemaakt voor een vierbanenstelsel’, aldus Cerfontaine.

‘Ik heb zo’n gevoel dat het beter kan. Er komt op termijn nieuwe technologie beschikbaar die de luchtvaart veel stiller kan maken. De nieuwe toestellen van Boeing maken bijvoorbeeld nog maar eenderde van het geluid van de oude 747-toestellen. Op grond van die ontwikkelingen denk ik dat het interessant is om het stelsel opnieuw te bekijken.’

In de nieuwe Luchtvaartwet, die sinds begin van dit jaar van kracht is, is vastgelegd dat de maatregelen die de geluidsoverlast moeten beperken, in 2005 worden geëvalueerd. Het gaat onder meer om systemen die bewoners in de verre omgeving van Schiphol moeten beschermen tegen geluidsoverlast. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft een onafhankelijke commissie benoemd die nieuwe geluidsbeperkende maatregelen moet ontwikkelen.

Cerfontaine is voorstander van het meten van de geluidsoverlast. Op dit moment wordt het lawaai rond Schiphol berekend.

‘Tussen rekenen en meten zitten geweldige verschillen’, zegt Cerfontaine. ‘Daarom moet er een duidelijk systeem komen dat kan worden getoetst. Dat is veel eerlijker. Daarmee kun je laten zien of wij het goed of slecht doen.’


Reacties op dit bericht