Schiphol wil klaar zijn voor de toekomst
SCHIPHOL - Hoe de luchtvaart en in het bijzonder Schiphol zich de komende tien jaar ontwikkelt, blijft onzeker. ,,Maar we moeten niet wachten tot de recessie voorbij is. We moeten wel klaar zijn voor de toekomst en dus moeten we doorgaan met investeren’’, benadrukt Schipholtopman Jos Nijhuis.
De luchtvaartmaatschappijen, aangevoerd door de KLM, hebben het afgelopen jaar op de rem getrapt. Zij vrezen dat Schiphol te snel wil uitbreiden met een nieuwe terminal en pieren. Het aantal toestellen dat Schiphol aandoet groeit momenteel nauwelijks en de uitbreiding leidt tot hogere tarieven voor de maatschappijen. ,,Ik begrijp hun zorgen. We zullen geen te grote stappen maken, maar we moeten nu wel al iets doen. We komen nu al piercapaciteit tekort. Met name het Europese vliegverkeer is de laatste jaren gegroeid. We gaan niet al alles in een keer bouwen, maar als modules. Dus een nieuwe kleine terminal die we later kunnen uitbreiden of eerst een nieuwe pier voor meer vliegtuigen. We moeten daarin nog een keuze maken’’, voegt Nijhuis er snel aan toe.
Een besluit is wel al genomen: de invoering van centrale beveiliging voor het niet-Schengen deel van de luchthaven. Door een extra verdieping op de pieren en de terminal te zetten, kunnen aankomende en vertrekkende passagiers worden gescheiden. De controle van passagiers en handbagage vindt dan plaats na de paspoortcontrole in plaats van nu pas aan de gate.
Die ingrijpende operatie kost ruim 115 miljoen euro. ,,Maar we besparen op de controle en voor passagiers is het ook veel aangenamer om in de taxfree zone te wachten dan in een glazen ruimte voor de gate. We willen het juist de passagiers naar de zin maken. Dat zij bewust kiezen voor Schiphol als bestemming, vertrekpunt of overstapplaats. We kunnen niet op tegen de splinternieuwe luchthavens in het Verre Oosten. We kiezen ook niet voor bling bling, maar we willen gezelligheid en goede voorzieningen. Neem de bibliotheek, het park, het Rijksmuseum, de Holland Boulevard, de winkels, restaurants en voorzieningen voor kinderen. Maar ook je bagage al afgeven op het parkeerterrein.’’
Geplaatst door cros op de helling uit deltametropool
Wat te denken van een eerste MODULE analoog aan de tweede Maasvlakte, dus in niet bewoond gebied? Waar om te beginnen de nachtvluchten en megatoestellen A 380 worden afgehandeld? Via een opslag op de krankzinnig lage ticketprijzen en nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden van vrijkomende Schipholterreinen lijken aardige financieringsbronnen aanwezig?
Overigens: allemaal toekomstmuziek natuurlijk, maar via deze website wordt toch maar scherp bijgehouden wat er allemaal op ons afkomt. Waarvoor dank!