Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol wil inkomsten terugbetalen aan luchtvaartmaatschappijen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 493 
|
 parool.nl 
Schiphol wil inkomsten terugbetalen aan luchtvaartmaatschappijen

Schiphol - © Thinkstock
Schiphol wil vijftien miljoen euro terugbetalen aan de luchtvaartmaatschappijen. Het vliegveld wil de gebruikers zo mee laten delen in de enorme passagiersgroei in 2011. Het gebaar kan niet los gezien worden van de ruzie die vliegveld en maatschappijen hebben over de verdeling van de inkomsten die Schiphol behaald.

Het aantal passagiers op de vliegvelden van de luchthavengroep steeg vorig jaar bijna 11 procent tot bijna vijftig miljoen. Daardoor vielen de inkomsten uit luchtvaartactiviteiten volgens het bedrijf vijftien miljoen euro ‘hoger uit dan verwacht’. Die inkomsten bestaan uit havengelden die worden opgehoest door de luchtvaartmaatschappijen. ‘Vanwege de impact van de huidige economische omstandigheden’ krijgen die het overschot nu terug.

Tarieven
De luchthaven ligt momenteel opnieuw overhoop met de luchtvaartmaatschappijen over de tarieven. De gebruikers van het vliegveld vinden dat Schiphol zijn resultaten uit ondermeer winkelen en parkeren (148 miljoen euro) en kantorenverhuur (72 miljoen) meer met hen moet delen.

Schiphol weigert vooralsnog haar neveninkomsten te delen. De luchthaven blijft er vanuit gaan dat de kosten voor het afhandelen van vliegtuigen, passagiers en vracht volledig door de maatschappijen worden gedragen. Die stegen op Schiphol vorig jaar van 655 naar 705 miljoen euro, ruwweg een derde van dat bedrag behelst beveiligingskosten.

Investeringen
De maatschappijen vrezen dat die kosten de komende jaren flink stijgen, doordat Schiphol honderden miljoenen euro’s wil investeren in uitbreidingen.

De luchthaven wil voor 2015 een nieuwe pier bouwen en de terminal in westelijke richting uitbreiden. ‘We lopen op drukke dagen tegen de grenzen van onze capaciteit aan,’ aldus topman os Nijhuis. ‘Daarom gaan we uitbreiden, zodat we onze klanten goed blijven bedienen en onze concurrentiepositie op peil houden.’ Het afgelopen jaar beloofde Schiphol 400 miljoen euro in werkzaamheden te investeren, ondermeer in ene verbouwing van Terminal 3.

Doorberekenen
‘Ze willen een halve nieuwe luchthaven door ons laten bekostigen,’ aldus voorzitter Frank Allard van branchevereniging Barin eerder in Het Parool. ‘Zulke investeringen zijn niet meer te betalen uit de luchthaventarieven. Dat leidt tot tariefsverhogingen van misschien wel twintig procent.’ De maatschappijen rekenen die kosten direct door aan de passagiers. Op 1 april gaan de tarieven 4 procent omhoog, volgend jaar nog eens 2 procent.

Ondanks de toename van het aantal passagiers, halveerde de winstgroei het afgelopen jaar ten opzichte van 2010. De Schipholgroep, die naast de eigen luchthaven ook de vliegvelden van Eindhoven, Rotterdam, Lelystad en in het buitenland onder meer een terminal op het New Yorkse vliegveld JFK uitbaat, verdiende vorig jaar 25 miljoen euro meer: 194 miljoen. De omzet nam bijna honderd miljoen euro toe tot bijna 1,3 miljard euro. De overslag van luchtvracht daalde in de tweede helft van het jaar licht.

Vulkaanaswolk
De cijfers zijn licht vertekend, omdat de winst uit 2010 (169 miljoen euro) twintig miljoen werd gedrukt doordat de IJslandse vulkaanaswolk het vliegverkeer toen dagenlang treiterde. De gemeente Amsterdam, voor twintig procent eigenaar van Schiphol, kan 19,5 miljoen euro dividend tegemoet zien, het rijk 68 miljoen.

Schiphol verwacht dit jaar een kleinere passagiersgroei, een daling van de vrachtoverslag en ene gelijkblijvende winst. (Herman Stil)


Reacties op dit bericht