Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol wil baan zes en zeven

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 653 
|
 Telegraaf 
Schiphol wil baan zes en zeven

door Arnold Burlage SCHIPHOL - De luchthaven Schiphol heeft voorbereidingen in gang gezet voor een zesde en ook een zevende start- en landingsbaan en voor een tweede areaal voor de afhandeling van passagiers en bagage. De provincie Noord-Holland is gevraagd ruimte te reserveren voor die investering, waarmee, gerekend met het huidige prijsniveau, in totaal vijf miljard euro is gemoeid.

Het moet op Schiphol voor 2020 een geplande groei tot 85 miljoen passagiers mogelijk maken. De luchthavendirectie werkt al aan de uitbreidingsplannen sinds in 2000 de bouw van een nieuwe luchthaven in zee voor het opvangen van die groei als onhaalbaar werd bestempeld. In de loop van dit jaar wordt de omstreden vijfde baan in gebruik genomen.

“Het gaat vooral om een besluit dat deze uitbreidingen van Schiphol in elk geval nu al niet onmogelijk moet maken”, zei gisteren de operationeel-directeur van Schiphol, Marieke van Lier Lels.

Het Centraal Plan Bureau (CPB) heeft in een baten-kostenanalyse vastgesteld dat de uitbreidingsplannen van Schiphol een gunstig economisch effect voor Nederland hebben.

De NS moet een ‘bypass’ van de huidige spoorwegtunnel bij Schiphol voorbereiden. “We houden rekening met een groei van 4,5% per jaar. Wil Schiphol haar ‘mainport’-functie behouden, dan zijn deze uitbreidingen noodzakelijk”, zei het directielid van de luchthaven.

De directeur Airport Development, Joop Krul, die is belast met het ontwikkelen van de toekomstplannen, erkende in een toelichting dat de bereikbaarheid van Schiphol met de groei van der drukte in de toekomst alleen maar slechter zal worden. “De enige mogelijkheid is om nu al de basis voor betere verbindingen met onder meer het spoor te leggen. In het gebied rond de luchthaven zijn daarom forse investeringen in het openbaar vervoer noodzakelijk”, aldus de expert

De ruimtereservering in het streekplan van de provincie Noord-Holland is overigens aangevraagd door een belangrijk deel van de Nederlandse luchtvaartsector, bestaande uit de Schiphol Group met KLM, Martinair, Transavia Airlines, alsmede de Luchtverkeersleiding Nederland.

Het gaat bij de geplande nieuwe start- en landingsbanen om een tweede Kaagbaan, die het vliegverkeer in oost-west richting bij slecht weer meer ruimte moet geven en veiliger maken. Verder is een derde baan gepland, parallel aan de vijfde baan en de bestaande Zwanenburgbaan, om het toenemende vliegverkeer op te kunnen vangen.

Het nieuwe Schiphol-areaal, in feite een tweede luchthavencentrum, is gepland aan de noordwestzijde van de luchthaven. Ongeacht een uitbreiding van het banenstelsel maakt de groei van Schiphol uitbreiding van dat passagiersareaal noodzakelijk. De luchthaven heeft gekozen voor het gebied, direct ten zuiden grenzend aan Badhoevedorp, ingeklemd tussen de huidige Zwanenburgbaan en de Buitenveldertbaan.

Vakantievliegerij
“Het gaat in feite bij de reserveringen om twee luchthavens. Een als knooppunt voor de KLM en andere maatschappijen met veel overstappende passagiers en één als luchthaven voor de rest van de maatschappijen met passagiers die ons land als eindpunt hebben, zoals de vakantievliegerij”, aldus de uitleg van de luchthavendirectie.

Over de uitbreiding van Schiphol met een zesde en een zevende baan werd toegevoegd dat dan in elk geval de oostelijke baan op het ‘oude’ Schiphol, langs het voormalige Fokker-complex, zal worden gesloten. Ook wordt nagegaan of de huidige Zwanenburgbaan uiteindelijk buiten gebruik kan worden gesteld.

“De tweede Kaagbaan heeft de eerste prioriteit. Als gevolg daarvan kan vooral het vliegverkeer boven Amsterdam ontlast worden. De derde Zwanenburgbaan is met name een noodzakelijk uitbreiding, omdat dan bij vaak voorkomend slecht zicht de vliegcapaciteit behoorlijk vergroot kan worden”, voeren de plannenmakers op Schiphol aan. “Het zal de betrouwbaarheid en de veiligheid van Schiphol verder vergroten.”


Reacties op dit bericht