Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol wijkt uit naar Twente

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 663 
|
 De Twentse Courant 
Schiphol wijkt uit naar Twente

ENSCHEDE - Kabinet: permanente openstelling van de luchthaven Twente.

Enschede Airport Twente wordt gebruikt als overloop voor Schiphol. Het gaat om 70.000 vluchten tot 2020 die naar Eindhoven, Lelystad en Twente gaan. Dat hebben de ministers Bos (Financiën) en Eurlings (Verkeer en Waterstaat) gistermiddag beslist. De zoektocht naar een tijdelijke exploitant wordt nu gestaakt. Volgens burgemeester Peter den Oudsten (Enschede) heeft ‘een stevige lobby’ vanuit Twente ervoor gezorgd dat niet alleen Eindhoven en Lelystad fungeren om vluchten van Schiphol over te nemen, zoals de commissie Alders eerder opperde, maar ook Enschede Airport Twente. “Dit is goed nieuws, we krijgen nu duidelijkheid voor de langere termijn. Daar is nadrukkelijk voor gelobbyd”, zei PvdA-wethouder Eric Helder. Hij bestrijdt dat Twente een bijkantoortje van Schiphol wordt. “Het gaat om een luchthaven van nationaal belang.” Helder spreekt van ‘een compacte luchthaven in het groen’. Bovendien wordt nu doorgewerkt aan het ontwikkelen van bedrijvigheid rond het vliegveld, inclusief bereikbaarheid vanaf de A1, het beschermen van natuurwaarden en ontwikkelen van woningbouw. Het alternatief zonder luchtvaart wordt wel doorgerekend, maar krijgt geen prioriteit van het rijk. De komende maanden moet duidelijk worden hoe de verantwoordelijkheden liggen. Nu nog werkt de Vliegwiel Twente Maatschappij, met daarin rijk, provincie en Enschede, aan de vliegveldplannen. Door dit kabinetsbesluit verschuiven eigendom en veranwoordelijkheid van het ministerie van Financiën naar Verkeer en Waterstaat. Volgens Den Oudsten en Helder worden nu marktpartijen benaderd die interesse voor Twente hebben getoond. “Het lijkt me te optimistisch gedacht dat we komende zomer al vanuit Twente naar de Algarve kunnen vliegen, maar de zomer van 2010 lijkt me haalbaar”, aldus Den Oudsten. Niet alleen Enschede lobbyde voor behoud van een luchthaven, maar ook regionale Kamerleden, bedrijfsleven en Kamer van Koophandel. Den Oudsten spreekt van ‘één van de meest tijdrovende dossiers’. “We zijn hier aan blijven trekken, anders was er een kans geweest dat de luchthaven was gesneuveld.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Observer

Helder spreekt van 'een compacte luchthaven in het groen'. ...Gefeliciteerd Twentenaren.....

Geplaatst door Maaike

'een compacte luchthaven in het groen'. Wat een gelul!

Want even verderop roept men: 'Het gaat om een luchthaven van nationaal belang'.

'Bovendien wordt nu doorgewerkt aan ..... het beschermen van natuurwaarden.' Dus niet zou ik zo zeggen. De afbraak is begonnen want reken maar dat deze luchthaven moet kunnen 'doorgroeien'.

E.e.a. valt me vies tegen van de PvdA!

Geplaatst door Henk

Beste Observer en Maaike, Jullie hebben het goed gezien: allemaal mooie praatjes, een compacte luchthaven in het groen is grote onzien, maar in werkelijkheid wordt hier een groot vliegveld uit de grond gestampt zonder dat de omwonenden ook maar enige inspraak hebben. Helaas zien de meeste Tukkers dit niet, straks is het te laat.
En ik denk niet dat jullie regio er iets mee opschiet, daar zal ook wel weer doorgegroeid moeten worden
Henk

Geplaatst door V.O.S.

"een tijdelijke exploitant"

Wel ja, PVDA eigen !
Kwartje Kok al vergeten, heer Bos ?
Bij de PVDA is het begrip 'tijdelijk' eeuwig ! Weg met de PVDA ! Dit is geen tijdelijke uitspraak.


En: arm Enschede en omstreken. Een prachtige stad verhuld in herrie en vervuiling !

Geplaatst door cns

Kok gaf het startschot in 1998 en omarmde
het neoliberalisme. Daarna ging het snel en
anno 2008 maakt een kleine PVDA elite de dienst uit.
Aangestuurd vanuit de Afdeling New York op steenworp afstand van Wall Street wordt de
partij langzaam omgeturnd tot een soort:


'interNationaal Socialistische Beweging'

Het werd al eerder gemeld:
de PVDA top en abjecte meelopers hebben dubieuze vrienden.

Het wordt hoog tijd dit tij te keren!



Geplaatst door Henk

Ik wil hier toch wel even een kanttekening bij plaatsen. De CDA lobby olv de Twentse Boerin Annie Schreijer plus een omhooggevallen VVDer en het bedrijfsleven olv Dik Wessels (in de toptien van de Quotelijst) hebben ervoor gezorgd dat de Tweede Kamer voor het openhouden van vliegveld Twente heeft gestemd. Helaas is de landelijke PvdA hierin meegegaan. Het grote geld lonkt in Enschede (denken ze), kwaliteit van leven is minder belangrijk.