Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol wekt woede KLM

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 581 
|
 Parool 
Schiphol wekt woede KLM

SCHIPHOL - KLM is onaangenaam verrast door de pogingen van luchthaven Schiphol prijsvechter EasyJet over te halen zijn activiteiten fors uit te breiden. Dat zou de groeimogelijkheden van KLM op Schiphol flink kunnen beperken. ‘‘Dit soort ‘low costactiviteiten’ hoort niet thuis op Schiphol, omdat er geen nieuwe verbindingen mee worden geopend,’’ stelt Peter Hartman, president-directeur van KLM. Hij heeft zijn woede overgebracht aan de directie van Schiphol.

De luchthaven probeert EasyJet te verleiden een volwaardig steunpunt te openen, dus met toestellen die hier hun thuisbasis hebben, met Nederlandse piloten en cabinepersoneel. ‘‘EasyJet bedient meestal bestemmingen die wij ook aandoen. We zijn niet bang voor concurrentie, maar het is geen aanvulling op het netwerk. En dat staat dus haaks op afspraken die daarover zijn gemaakt,’’ vindt Hartman.

Onder leiding van oud-minister Hans Alders hebben bewoners, overheid en de luchtvaartsector twee jaar geleden een akkoord gesloten over een bescheiden groei van het aantal vluchten op Schiphol. Het opzetten van een zo groot mogelijk netwerk van rechtstreekse verbindingen was het uitgangspunt, omdat dat goed is voor het aantrekken van internationale bedrijven en dus werkgelegenheid. De overloop van de groei, vooral vakantievluchten, zou moeten uitwijken naar Lelystad en Eindhoven.

Hartman: ‘‘Natuurlijk vervoert EasyJet ook zakenmensen, maar het lijnennet wordt er niet groter door. EasyJet kan beter uitwijken naar Eindhoven of Rotterdam. Straks nemen zij start- en landingstijden in de spitsuren in, die wij of onze partners nodig hebben voor het openen van nieuwe bestemmingen.’’

‘‘Vergeet niet dat één 747 net zoveel havengeld oplevert voor Schiphol als zeven kleine Boeings van EasyJet. EasyJet zeurt over hoge tarieven, maar laten ze dan naar een kleiner vliegveld gaan. Het is ook vreemd dat speciaal voor EasyJet een goedkopere H-pier is gemaakt, terwijl onze Transavia daar niet mag komen. De concurrentie moet wel eerlijk blijven.’’

Schiphol wil niet reageren. (HET PAROOL)


Reacties op dit bericht