Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol: vliegtaks kost 50.000 passagiers

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 727 
|
 Trouw 
Schiphol: vliegtaks kost 50.000 passagiers

Schiphol verwacht deze zomer vijftigduizend passagiers minder dan vorig jaar. Door de invoering van de vliegtaks op 1 juli wijken vakantiegangers uit naar vliegvelden van buurlanden, licht een woordvoerder van Schiphol toe. De toeslag bedraagt elf euro voor Europese bestemmingen en 45 euro voor wie buiten Europa vliegt.

Op Duitse luchthavens in bijvoorbeeld Düsseldorf of Weeze betalen passagiers geen ecotaks. Voor een gezin kan het rendabel zijn om hiernaar uit te wijken, legt de woordvoerder uit. “Wanneer je met z’n vieren buiten Europa vliegt, betaal je 180 euro vliegtaks. Dan kan het voordeliger zijn om vanuit Duitsland te vliegen.”

De luchthaven gaf vorig jaar al aan een groei van nul procent te verwachten door de invoering van de belasting. Ook touroperators verwachten volgens de luchthaven minder passagiers voor de zomer.

Luchthavens in Duitsland en België lieten vorige maand al weten te maken te hebben met een grote toeloop van Nederlanders.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

11 & 45.

Reken mij eens voor best Schiphol, welke individuen voor minder dan 11 dan wel 45 euro naar een vliegveld over de grens zullen gaan reizen?

Zou het niet te maken hebben met bijvoorbeeld de exorbitante parkeertarieven? De enorme wachtrijen in de vertrekhalllen? De gevaarlijke situaties bij de douane doordat roltrappen mensen omlaag stuwen terwijl de ruimtes voor de balie allang overvol zijn? Door de smerige toiletten? Door de achterlijk hoge prijzen voor een kop koffie (8 euro)? Door de extreme taxitijden vanaf de Polderbaan? Door de onbereikbaarheid van de luchthaven? Door de stijgende prijzen van de (onbelaste) kerosine die zo makkelijk worden doorberekend? Of de veiligheidstoeslagen? Op de niet direct bereikbare vakantiebestemmingen, zoals Ibiza?

Kloothommels zijn jullie, dat je het nu probeert af te schuiven op een ecotax. Aan eenieder: Dusseldorf is in alle opzichten een veel betere luchthaven met vriendelijk personeel. Een ritje van twee uur hebben wij daar ruim voor over.

Overigens: 50.000 op een totaal van 45.000.000 is niet meer dan 0,1 procent.
Wat mij betreft is dat minstens 9,9 procent te weinig gezien de schade die jullie veroorzaken.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Frappant dat Luchtvaartnieuws rept over 'honderdduizenden'. Procentueel gezien nog steeds peanuts.

Geplaatst door Gerard uit NULL

was kenlijk een voorbarig foutje, want die 100.000den komen alleen nog voor in de Google-cache...

het zijn inderdaad peanuts, zo beschouwd doet die eko-takt nog niet zo veel aan de feitelijke hinder.
Significante vermindering? Ga pakweg terug naar 50% of liever nog 25 % van de huidige aantallen, dat ga je pas echt merken.

Maar desondanks, alle beetjes helpen, en als de trend eenmaal gezet is volgt er hopelijk meer...

Geplaatst door Jose uit Haarlem

Tickets zijn nog altijd vrij van BTW zijn en vliegtuigbrandstof vrij van accijns!

Dat is een absurde situatie! Geen enkele bedrijfstak wordt zo in de watten gelegd als de luchtvaart. Bovendien is het uitermate onrechtvaardig voor alle overige aanbieders van vervoer en vertier die wel belastingen moeten betalen.

De milieuheffing waar iedereen nu moord en brand om schreeuwt is een eerste kleine stap in de goede richting.

Wat ik er fout aan vind is dat het eenzijdig door Nederland alleen wordt ingevoerd. Het zou in Europees verband moeten worden ingevoerd. Nog mooier: er moeten mondiale regels komen.

Schiphol en de luchtvaartbranche zien dit mooie leventje nu in gevaar komen en probeert met “brandbrieven”, “noodklokken” en opruiende berichten in de pers het tij te keren.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

@Jose: natuurlijk moet het globaal.

De enige landen die uiteindelijk zullen weigeren zijn VS, China, Zimbabwe, Noord-Korea, Nederland en Bhutan.

'Uiteindelijk' zei ik en er kunnen nog verandering plaatsvinden...