Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol verliest zijn glans

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 779 
|
 Wereldomroep 
Schiphol verliest zijn glans

Minder passagiers, minder winst en minder personeel. Dat is de boodschap waarmee Nederlands belangrijkste luchthaven het nieuwe jaar ingaat. Schiphol is te duur geworden. Daardoor dreigt een deel van de vluchten naar de Parijse luchthaven Charles de Gaulle te verhuizen. De Amsterdamse luchthaven moet nu alle zeilen bijzetten om zijn wankele positie te herstellen.

De crisis slaat ook op Amsterdam Airport, zoals de luchthaven wel genoemd wordt, genadeloos toe. Schiphol, dat zich graag afficheert als ‘de poort naar Europa’, kreeg voor het eerst sinds 1947 iets minder passagiers (47 miljoen) te verwerken. De nettowinst daalde met ruim 40 procent. Niet geheel verrassend in tijden van economische recessie. Maar concurrenten als het Parijse vliegveld Charles de Gaulle hebben het minder zwaar. Wat is er aan de hand?

Vliegtax
Schiphol is te duur, erkent ook luchtvaart-econoom Jaap de Wit van de Universiteit van Amsterdam. Vergeleken met de belangrijkste concurrenten als Frankfurt en Parijs was Schiphol al relatief duur maar toen de Nederlandse regering afgelopen zomer ook nog eens de zogeheten vliegtax ging heffen, zat de luchthaven meteen bij de top. De milieubelasting, die niet in andere EU-landen werd ingevoerd, kost vliegtuigpassagiers op Schiphol maximaal 45 euro per vlucht.

Het kabinet gaat nu bekijken of de belasting weer moet worden afgeschaft. Schiphol zelf gaat de beveiligingstoeslag voor passagiers verlagen, evenals de start- en landingstarieven voor luchtvaartmaatschappijen. En het personeel zal met 10 tot 25 procent worden ingekrompen.

Charles de Gaulle
De nood is hoog, want Air France/KLM moet op zijn beurt ook de kosten drukken in deze moeilijke tijden. En dat kan betekenen dat de maatschappij een deel van zijn vluchten tijdelijk of mogelijk zelfs definitief naar Charles de Gaulle verhuist.
Luchtvaart-econoom De Wit: ‘Dan kan het zijn dat een aantal routes voorlopig vanaf Parijs worden bediend en niet meer vanaf Schiphol terwijl er op dit moment nog 29 intercontinentale routes zowel vanaf Parijs als vanaf Amsterdam bediend worden. En ja, dan kan het zijn dat als die markt zich zo blijft gedragen zoals die nu doet, het ertoe leidt dat het netwerk op Schiphol tijdelijk of definitief krimpt en richting Parijs verhuist.’

Nachtmerrie-scenario
Dat is precies het nachtmerrie-scenario waarvoor de pessimisten al waarschuwden toen KLM een paar jaar geleden door Air France werd overgenomen.

Maar heeft Schiphol zich dan te veel luxe veroorloofd? Maarten Hoelscher, bestuurder van de vakbond De Unie, meent van niet. ‘Goede service is ook wat waard’, concludeert hij en schuift de schuld eerder door naar de overheid die nog steeds eigenaar is van Schiphol.

Luchtvaarteconoom De Wit ziet het meer als een direct gevolg van de crisis. Schiphol was populair door de service, het comfort en de faciliteiten die het de passagiers bood. Maar nu kijkt iedereen naar zijn portemonnee. ‘Ik denk dat er een hoop efficiency-maatregelen mogelijk zijn binnen Schiphol en of alle passagiers ook gebaat zijn met alle faciliteiten die er op Schiphol geboden worden dat is niet zo evident.’

Transfer
Het kan volgens De Wit dus best wat goedkoper en efficiënter. En dat is ook onvermijdelijk. Schiphol heeft namelijk nog een nadeel ten opzichte van Parijs. Charles de Gaulle leunt voor een belangrijk deel ook op de binnenlandse vluchten in Frankrijk.
Schiphol daarentegen moet het vooral hebben van de transferpassagiers die met intercontinentale vluchten binnenkomen en overstappen naar bestemmingen binnen Europa. Maar dat kunnen ze net zo makkelijk doen via Parijs als via Schiphol. ‘Transfer-passagiers kan je moeilijk binden’, waarschuwt De Wit.

Het wordt dus alle hens aan dek voor Schiphol wil het zijn positie als poort naar Europa niet verliezen. Want als dat wel gebeurt, wordt de Randstad als distributieschakel en vestigingsplaats voor multinationals ook een stuk minder aantrekkelijk.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door cns

En intussen loopt een tuchtklacht tegen de nieuwbakken Schipholdirecteur Nijhuis. Deze werkte bij PwC accountants en laat Schiphol nu juist daar klant zijn. Elk toezicht door overheid en/of bestuurders ontbreekt blijkbaar, ook wanneer met zo'n overstap de onafhankelijkheids regels met voeten worden getreden.............

Geplaatst door Els

Sinds de opening van de Polderbaan, is de glans van het leven voor velen ook verloren.
Gisteren naar Netwerk gekeken. Wat is Spaarndam vooral, maar vele andere woonplekken ook, toch getroffen door de leugens van Schiphol en met name van de heer Cerfontaine. Ik kon de arrogantie van hem, op die bijeenkomst in 2003, haast niet aanzien.
Dus...vanwege al die onrechtvaardigheid, waar wij de dupe van zijn, gaat de vlag op zaterdag 28 februari weer halfstok!

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

Netwerk vroeg dhr Cerfontaine om commentaar.

Cerfontaine respondeerde dat hij alle commotie niet begreep. "Wat is er mist met een stukje zelfreflectie?".

Een dergelijke naieve arrogantie zou wat mij betreft strafbaar mogen worden gesteld.

Heeft de man enig besef van de schade die hij heeft veroorzaakt voor honderdduizenden?

Geplaatst door An

en ook de PvdA verliest zijn glans. Jammer dat Asscher AAS niet verkocht heeft. Asscher moet nu een nog grotere gocheltruc uithalen. Eerst heeft hij een groot aantal peeskamertjes van Dikke Gerrit gekocht. Daarna weigerde hij AAS te verkopen en nu het Zwarte Gat in de Vijzelstraat (bouw nieuwe Metrolijn). Men verwacht toename van het toerisme, wel te verstaan ramptoerisme. Ook wordt op korte termijn een astronomencongres verwacht, vanwege de ontdekking van een zwart gat.
Het is te hopen dat de wijsheid van een oud-Amsterdammer opgaat: ieder nadeel heeft zijn voordeel. Alleen zie ik dat niet voor de PvdA.

Geplaatst door cns

Dezelfde PVDA was intussen wel zo slim om Hr. Asscher van het Schipholdossier af te halen! Collega PVDA politicus Ossel- werkt zeer nauw samen met Berenschot consultants- gaat nu samen met de nieuwbakken CEO Nijhuis verder met de -leefomgeving en financiele reserves slopende- 'Metropolitane strategie'. Deelt z'n megalomane denkbeelden met een andere Berenschot corrifee, PVDA bestuurskundige Tan, misschien weet U het nog?
Deze Hr. Tan werkte fanatiek mee aan o.a. de verhullende rekenmethoden als CROS secretaris i.s.m. een ex-wethouder van dezelfde PVDA in het door Schiphol verziekte dorp Uitgeest. Zoals wij al eerder vaststelden: elk normaal toezicht inzake belangenverstrengeling e.d. ontbreekt sinds de invoering van "hoogleraar" Cerfontaine's "governance" bestuur in de Metropoolregio Amsterdam. En dat fenomeen wordt uiteraard slim achter de schermen geperfectioneerd. En de bewoners in dit grote gebied van IJmuiden tot Hilversum en Alkmaar tot Leiden hebben voorlopig het nakijken..............