Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol uit gratie

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 1041 
|
 Telegraaf 
Schiphol uit gratie

Uit de rubriek “Stelling van de dag”

Naast hoge kosten schiet ook service tekort

Het gaat niet goed met onze ’nationale trots’. Zelden scoorde Schiphol zo laag qua populariteit. De luchthaven mag dan zelf niet verantwoordelijk worden gehouden voor de hoge kosten die de vliegtaks en veiligheidstoeslag met zich meebrengen, maar moet toch ook de hand in eigen boezem steken waar het extreem lange wachttijden, hoge parkeertarieven en falende service betreft. Dat vindt althans een ruime meerderheid van de bijna 3000 deelnemers aan onze Stelling van de Dag.

Schiphol verwacht deze zomer 50.000 passagiers minder. Over het hele jaar berekend dreigt de nationale luchthaven wellicht honderdduizenden klanten te verliezen aan luchthavens in België en de Duitse grensstreek. De vliegtaks en veiligheidstoeslag spelen Schiphol internationaal parten. Maar ook de concurrentie van regionale vliegvelden, zoals Rotterdam, Eindhoven en Maastricht, laat zich pijnlijk voelen.
Liefst 69 procent van de deelnemers aan de stelling heeft genoeg van Schiphol.
Vroeger was het allemaal veel beter, is de opvatting van 56 procent.
„De reistijd naar Schiphol met al die files alleen al. Het parkeren kost een vermogen. De inchecktijden zijn absurd lang. Het personeel is superarrogant en de service is beneden alle peil”, is een veelgehoorde reactie onder de deelnemers. „Een waardeloze bereikbaarheid, chaotische afhandeling, vliegtaks en hoge landingsrechten zijn voor mij reden om uit te wijken naar Duitsland”, valt een ander bij.

    Ondanks alle kritiek blijft iets meer dan een kwart van alle ondervraagden Schiphol trouw. „Veel van de problemen en kostenstijgingen liggen niet aan Schiphol, maar aan de overheid. Dacht je dat Schipholdirectie blij is met de heren in Den Haag?” schrijft een lezer.

      Toch is de overgrote meerderheid zeer ontevreden over de kwaliteit van de nationale luchthaven. Slechts een op de vijf noemt Schiphol nog steeds een goede luchthaven. Dat percentage lag tien jaar geleden op 47 procent. De kritiek spitst zich met name toe op de gebrekkige bereikbaarheid (42 procent), te hoge parkeertarieven (89 procent), te lange inchecktijden (63 procent), slechte bagageafhandeling (47 procent), matige douaneafhandeling (45 procent), te hoge luchthavenbelasting (92 procent) en een algeheel serviceniveau dat tekortschiet (44 procent).
     
Waardering
      Gelukkig zijn er op Schiphol ook nog zaken te melden die juist waardering krijgen, zoals parkeercapaciteit (55 procent), vluchtenaanbod (85 procent), vluchten op tijd (62 procent), niveau winkels (76 procent) en kwaliteit van de horeca (63 procent). „Maar die dingen worden op Rotterdam en Maastricht ook snel beter. Op geen enkele andere luchthaven kun je zo lekker lunchen of dineren als in restaurant Large van Eindhoven Airport”, merkt een deelnemer op.

Een ruime meerderheid van 56 procent zegt steeds vaker uit te wijken naar andere luchthavens in België en de Duitse grensstreek. De belangrijkste redenen daarvoor zijn lagere parkeertarieven (60 procent), goedkopere vluchten zonder vliegtaks (47 procent) en betere bereikbaarheid (35 procent). In België is Brussel (Zaventem) het populairst met 31 procent. In de Duitse grensstreek strijkt Düsseldorf met de eer met 36 procent, een uitslag die directeur Will van de Hoogen van D-reizen alleen maar kan bevestigen.

          Zo’n 37 procent van alle ondervraagden heeft een voorkeur voor de regionale luchthavens in eigen land. De belangrijkste redenen daarvoor zijn betere bereikbaarheid (56 procent), lagere parkeertarieven (56 procent) en minder massaal ofwel relaxter (52 procent). Rotterdam Airport is ’s lands beste regionale luchthaven met 29 procent van de stemmen. Eindhoven staat op de tweede plaats met 18 procent, op enige afstand gevolgd door Groningen met 8 procent.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ton uit NULL

De polderbaan was voor ons de emmer die de emmer deed overlopen en heeft voor ons "de Nationale Trots" kompléét om zeep geholpen.
Een rampbaan voor de regio en zeker ook een rampbaan voor dat Schiphol.

Geplaatst door Ton2 uit Castricum

Ik irriteer mij nog steeds aan de demagogie rond de vliegtaks. Als je een week op Schiphol parkeert en je gaat met een gezin van 5 personen op vakantie (55 euro vliegtaks) kost parkeren in België zo'n 100 euro minder dan op schiphol. Alleen al het effect van parkeertarieven is al veel groter dan de vliegtaks.

Werk je met het hoge tarief van de vliegtaks, dan zal het vaak om veel langer parkeren gaan, waardoor dat prijsverschil ook weer toeneemt.