‘Schiphol trekt de KLM voor’

AMSTERDAM - Lufthansa is boos op Schiphol. Volgens de maatschappij, na de KLM en partners de grootste gebruiker van de luchthaven, trekt Schiphol de KLM voortdurend voor en negeert de luchthaven andere gebruikers.
‘‘Schiphol doet er alles aan om het het blauw van de KLM naar de zin te maken, ten koste van andere maatschappijen,’’ zegt Patrick Artiel van Lufthansa/Swiss Nederland.
Lufthansa wil al jaren een eigen incheckruimte op Schiphol hebben. ‘‘Wij willen een eigen gebied met check-inbalies voor alle maatschappijen in onze Star Alliance, met onze logo’s en ons personeel.’’
De KLM en haar partners hebben als enige op Schiphol wel zo’n eigen incheckgebied, in vertrekhal twee. ‘‘Wij vragen Schiphol hetzelfde, maar dan kleiner.’’ De Starmaatschappijen voeren wekelijks 784 vluchten uit vanaf Schiphol.
Nu zijn Lufthansa, Swiss en Star-partners als United, Continental, SAS of Air Canada over alle vertrekhallen verspreid. ‘‘Dat is onduidelijk voor onze reizigers en een duidelijk voordeel voor de KLM en haar partners.’’ Volgens Artiel houdt Schiphol de boot al jaren af. ‘‘Steeds komen ze met uitvluchten. Op andere vliegvelden hebben we dit probleem niet.’’
Schiphol wil niet reageren. ‘‘Wij bespreken de relatie met onze klanten niet via de media,’’ zegt een woordvoerder. ‘‘Wij zijn voortdurend in gesprek met Lufthansa en Star, ook hierover.’’
Lufthansa is niet de enige met problemen. ‘‘We willen dolgraag uitbreiden op Schiphol,’’ zegt Cor Vrieswijk van Easyjet, ‘‘maar de luchthaven is veel te duur en wil niet naar ons luisteren.’’ De maatschappij breidt nu het aantal vluchten op Duitse en Belgische vliegvelden net over de grens uit.
Volgens Vrieswijk discrimineert Schiphol door passagiers die vanuit Nederland vertrekken, twee keer zo veel te laten betalen als reizigers die op de luchthaven overstappen. Een klacht daarover bij de NMA liep een jaar geleden op niets uit. (HERMAN STIL)
Geplaatst door cns uit deltametropool
op de witte achtergrond de merken KLM en Price Waterhouse Coopers, tandem achter sport (& mind) promotie.
De nieuwe CEO bij "Schiphol Group" kwam regelrecht van PwC - de accountant NB! - maar geen politicus die dat aan de kaak durft te stellen!
De "status aparte" wordt voor een belangrijk deel gedragen door deze spelers (KLM&PwC;) en het wekt dus geen verbazing dat concurrenten het voor gezien houden of kwaad reageren.
Helaas voor hen, vooral voor Schiphol (Group) geldt: niemand regeert! (Lees het gelijknamige boek van Marc Chagall maar eens, dan wordt het allemaal nog veel duidelijker.