Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol ‘stiller’ voor omwonenden

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 651 
|
 telegraaf.nl 
Schiphol ‘stiller’ voor omwonenden

Door Paul Eldering

SCHIPHOL - De geluidshinder rond Schiphol wordt serieus bestreden met een nieuw handhavingsstelsel, dat omwonenden beter moet ontlasten dan nu het geval is.

Dat blijkt uit een advies van de ‘Alderstafel Schiphol’, waaraan alle belanghebbenden en bewonersorganisaties meepraten. Vandaag wordt dat rapport in Den Haag aangeboden aan staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu), die er wetgeving van moet maken.
Het bestaande geluidsstelsel van de luchthaven gaat uit van 35 berekende handhavingspunten rondom de banen. ‘Als zo’n emmertje dreigt over te lopen, worden vluchten vaak verlegd naar plaatsen waar meer mensen er last van hebben. Moeilijk uit te leggen. Dat is met het nieuwe, praktische systeem voorbij. Het doel is dat over de hele linie minder omwonenden lawaai als overlast ervaren’, aldus ingewijden aan de maatschappelijke Alderstafel.
Ook worden moderne vliegtuigen volgens hen steeds geluidsarmer en neemt Schiphol zelf vergaande maatregelen om de hinder zoveel mogelijk te beperken, zoals stillere aanvliegprocedures, slimmere luchtroutes, minder nachtvluchten en vindingen om geluid van vliegtuigen op de grond te dempen.
In Nederland zijn de geluidsnormen, het maximaal aantal vliegbewegingen en de voorkeursbanen in bepaalde weersomstandigheden strak vastgelegd. Nu komt het er volgens bronnen rond het Aldersadvies op aan flexibeler, creatiever en vooral realistischer met die grenzen om te gaan, zodat de groei van Schiphol kan worden opgerekt.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door A. Boeing uit Hoofddorp

De propagandamachine werkt weer volop. Als je dit leest zou je gaan denken dat je juist blij mag zijn in de buurt van Schiphol te wonen, nergens in de wereld wordt zo goed voor je gezorgd........

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit IJmuiden

Volstrekte kul.Het enige wat er gezegd wordt:

we gebruiken rekenmodellen in plaats van dat we meten & dus weten. De lokaties met de minste mensen krijgen de meeste herrie, als het effe kan continue (510.000 vliegbewegingen per jaar).

De luchtvaartsector in Nederland zou in een normale omstandigheden allang juridisch zijn kalltgestellt ware het niet dat de lobby dusdanig machtig is dat ministers van V&W lachend Pres. Dir. van een luchtvaartmaatschappij kunnen worden.

Arme arme bewoners die maar blijven vechten tegen deze 'overlast'.

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schpholbeleid.

Inderdaad volstrekte kul.

Blijkbaar wil de sector niet erkennen dat de definitie van lawaai, hinder betekent.
Alsof weer de krankzinnige stelling wordt omarmd dat bij mensen die het exorbinante lawaai dat een vliegtuig produceert, gewoon is en maar moet worden geaccepteerd.
Doe je dat niet, dan mankeer je wat.

Schiphol doet er alles aan om de hinder bij zo min mogelijk mensen neer te leggen.
Dat is wel uit te leggen?
Dit is pure discriminatie, ook al het een deel van alle omwonenden. In aantal kun je dat niet bagataliseren.

De geluidsnormen zijn in Nederland strak vastgelegd.
Zo strak zelfs, dat het puur in het voordeel van de sector is geregeld.
Als omwonenden mag je ´meepraten´ en niet meer. Elke besluitneming wordt onder een hoed met de politiek beslist.

Vliegtuigen worden steeds stiller.
Het jaartal (of eeuw) wordt er niet bij vermeldt. In de praktijk maken vliegtuigen een enorme klere herrie, dat maakt het, met zovele vliegbewegingen juist zo ondragelijk.

In Nederland zit de luchtvaartlobby sterk verankerd in de politiek.
Dat gegeven op zich is al zorgelijk.
Anders was de sector al lang juridisch aansprakelijk gesteld voor alle ellende die zij met zich meebrengt.
Deze ellende weegt niet op tegen die ene slogan die de sector steeds maar weer afdraait: de banenmotor van Nederland.
Er zijn (waren) grotere werkgevers in Nederland, die kapot zijn gegaan omdat de politiek ze hebben laten vallen. Dat dit niet gebeurd met de sector, is vanwege de politieke belangen. Meten met meerdere maten wordt dat genoemd.