Schiphol steeds veiliger

Door Frans van den Berg
SCHIPHOL - Als luchthaven wordt Schiphol steeds veiliger. Het aantal aanvaringen met vogels en het aantal gevaarlijke situaties rond start- en landingsbanen namen vorig jaar af.
Minder incidenten en vogelbotsingen
In het jaarverslag wordt opgemerkt dat de meeste zogeheten runway incursions bestonden uit kleine afwijkingen van de procedures zoals het passeren van de stopstreep op een taxibaan in plaats van keurig voor de streep te wachten. Het aantal incidenten daalde vorig jaar van 42 naar 23. Allemaal gevallen zonder ernstig gevaar.
Schiphol en de luchtverkeersleiding willen het aantal nog verder naar beneden brengen. Een belangrijke maatregel is de aanleg van een nieuwe taxibaan om de kop van de Kaagbaan heen. Die is eind dit jaar klaar en dan hoeven vrachttoestellen die op het platform aan de oostzijde staan, niet meer halverwege de Kaagbaan over te steken. Juist wanneer die Kaagbaan wordt gebruikt voor starts of landingen is dat oversteken een risicovolle aangelegenheid.
Vogels
Ook op een tweede punt is Schiphol het afgelopen jaar veiliger geworden: het aantal vogelaanvaringen daalde van 7 naar 6,1 per tienduizend vliegbewegingen. Afgezet tegen 425.565 vliegbewegingen zijn dat nog altijd 259 botsingen, maar daarbij zitten ook dode spreeuwen die langs de baan worden gevonden. De echt gevaarlijke incidenten zijn nog altijd met ganzen.
Op dat punt werpt het hele pakket van maatregelen rond de luchthaven inmiddels zijn vruchten af constateert de luchthaven. Vorig jaar zijn op tweeduizend hectare na de oogst de restanten van graan ondergeploegd en dat is veertig procent meer dan het jaar daarvoor. Daardoor was er minder voedsel te vinden wat leidde tot minder overvliegende ganzen.