Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol staat voor ’n duivels dilemma: groeien of krimpen

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 807 
|
 Telegraaf 
Schiphol staat voor ’n duivels dilemma: groeien of krimpen

•door ARNOLD BURLAGE en COEN SPRINGELKAMP

 
      AMSTERDAM — Schiphol staat voor een duivels dilemma. Groeien of krimpen, een tussenweg is er niet. De overname van KLM door Air France heeft het er voor Schiphol allemaal niet zekerder op gemaakt. De luchthaven moet het veiligstellen van de toekomst zelf verdienen. Dat zegt Friso de Zeeuw, voorzitter van de Raad voor Verkeer en Waterstaat.

      In een recent rapport adviseert het belangrijke adviesorgaan van het kabinet dat Schiphol letterlijk en figuurlijk de ruimte moet krijgen om te groeien. De luchthaven is daarvoor te belangrijk voor de economie en werkgelegenheid in Nederland. Groei heeft wel consequenties: sloop van delen van woonwijken is een optie.

    De tijd om keuzes te maken dringt. „Vluchten kan niet meer. We moeten snel keuzes maken”, waarschuwt De Zeeuw. „Die beslissingen zijn ingrijpend voor de toekomst van Nederland.” Hij adviseert groei, maar begrijpt ook de keuze groei juist te verbieden.
    De Zeeuw is zich naar eigen zeggen bewust van de commotie die vooral de confronterende conclusie van het rapport heeft teweeggebracht: Schiphol laten groeien met eenderde van de huidige omvang. Een groeistop is volgens de Raad slecht voor de economie en werkgelegenheid. Politici en luchthavendirectie zijn het daarmee eens, maar durven die boodschap niet uit te spreken. De prijs: minder ruimte voor huizen en meer geluidsoverlast. De Zeeuw: „Schiphol speelt nu in de eredivisie. Stopt de groei, dan wordt het eerste divisie. Zoals nu de luchthavens van Brussel, Zürich en Kopenhagen. Niks mis mee, maar het heeft wel forse consequenties voor de economie en werkgelegenheid. Daar moeten we goed over nadenken.”

    De uitbreiding van Schiphol, gesteggel over aanleg van de Polderbaan en het telkens oprekken van geluidsnormen en het inmiddels legendarische ‘rekenfoutje’ heeft niet alleen de luchthaven, maar ook politici volgens omwonenden het imago van een louche tweedehands-autoverkoper bezorgd. Ook de Raad spreekt van gebrek aan vertrouwen, dat politici en luchthavendirectie echter aan zichzelf hebben te wijten. „Schiphol is gegroeid dankzij de ‘sluipie, sluipie- methode’. Het telkens oprekken van de regels waarbij Schiphol altijd zijn zin kreeg.” Met nuttige adviezen van omwonenden is te weinig gedaan en politiek en luchthavendirectie hebben jarenlang geen open kaart gespeeld, is de bikkelharde conclusie van De Zeeuw, waar volgens hem direct een eind aan moet komen. „Dat zorgt anders voor frustratie.” Als Schiphol wil groeien, is het volgens de voorzitter van levensbelang dat de verziekte verhouding met de buren wordt verbeterd.

De aanleg van een door de luchthavendirectie zo gewenste zesde en zevende baan – een parallelle Kaagbaan en een nieuwe startbaan ingefrommeld tussen de Polder- en Zwanenburgbaan – is volgens De Zeeuw voorlopig niet aan de orde. „Te weinig overtuigend. Laten we eerst maar eens nadenken over de groei van Schiphol.”

    Wel pleit De Zeeuw om het onderzoek naar aanleg van een nieuw Schiphol in de Noordzee te heropenen. Om het aantal vliegtuigen op Schiphol te verminderen, bepleit de Raad een soort Schiphol-filiaal op het vliegveld van Lelystad, voor low-costvliegmaatschappijen als Easyjet en Ryanair.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ton

Altijd wordt er gedreigd met "consequenties voor economie en werkgelegenheid". Dit wordt echter nooit onderbouwd/gekwantificeerd.

Zou dat misschien komen omdat die consequenties eigenlijk wel meevallen??? (zeker als je die afzet tegen de forse economische en milieuschade die Schiphol veroorzaakt)...............

Geplaatst door OB

” Met nuttige adviezen van omwonenden is te weinig gedaan en politiek en luchthavendirectie hebben jarenlang geen open kaart gespeeld, is de bikkelharde conclusie van De Zeeuw, waar volgens hem direct een eind aan moet komen. „Dat zorgt anders voor frustratie.”

Ik zou zeggen:

DAT ZORGT VOOR WAT ANDERS DAN FRUSTRATIE!

Olav

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

"De uitbreiding van Schiphol, gesteggel over aanleg van de Polderbaan en het telkens oprekken van geluidsnormen en het inmiddels legendarische ‘rekenfoutje’ heeft niet alleen de luchthaven, maar ook politici volgens omwonenden het imago van een louche tweedehands-autoverkoper bezorgd."

Met alle respect voor tweedehands-autoverkopers want die kan je tenminste nog aanspreken op hun verantwoordelijkheid:

Politici verdwijnen na een paar jaar, de overige partijen voeden elkaars mond.
Alleen de burger blijft...

Geplaatst door Jan Griese

Nu dan maar in de Eerste divisie spelen.
Die genoemde landen hebben een beter BP dan wij in Nederland.
En om vertrouwen te herstellen is zeker jaren nodig.
Hoe was het ook weer: Vertrouwen gaat te paard en komt te voet.
Trouwens: hoe herstel je 15 jaar salami tactieken en belazerij?
Jan Griese

Geplaatst door J de Jong

Zo, geen zesde en zevende baan. Laag aanvliegen om capaciteit vrij te houden nu ook van de baan? Het zou tijd worden. Nog steeds is er de mogelijkheid voor een kwaliteitsluchthaven, toepassing van de modernste vliegsystemen en de zo nodige balans. Daartoe is vervanging op zeer korte termijn van de falende directies van luchthaven en LVLN broodnodig. Zal Den Haag eindelijk eens ingrijpen en moed tonen?

Geplaatst door Willem

In dezelfde krant stond ook nog een ander artikel: door faillisementen zullen in 1 jaar tijd meer dan 100.000 banen verloren gaan. Gek dat men daar de ogen voor sluit EN er ook nog eens niks aan doet, maar dat voor de over het algemeen laag gekwalificeerde banen van Schiphol half Nederland tot op het bot gepest mag worden.
Zag ik net toch 3 vliegtuigen boven elkaar vliegen. Een lander naar de Polderbaan, een vertrekker van de Kaagbaan en een overvlieger.

Geplaatst door Jan

Gek, dan hebben we TNO-TPD, die in 1941 is opgericht om de Duiters te helpen met optische en roentgen techniek. Trouwens, Ben Spe is ook werknemer van zo'n soort club, die de Duitsers heeft geholpen. Nu begrijp ik waarom de Duitsers de oorlog hebben verloren. Ze hebben natuurlijk de boel gesaboteerd. Alle Nederlanders zaten in het verzet. Ach, we hebben gewoon de Duitsers bezodemieterd. De Quai van de Nederlandse Unie heulde met de Duitsers, dacht men. Maar dat was niet zo, hij zat in het verzet. Later werd hij premier van een klein landje ergens aan de Noordzee. Hoe heet dat landje ook alweer? Ik heb wel eens gehoord dat er hele dappere mensen wonen, allemaal verzetshelden met heel veel gevoel. Als er iemand gedood werd, die ze moesten beschermen, hadden ze psychiaterische hulp nodig, zo gevoelig waren ze. Tegenwoordig gaan ze zelfs naar het Ostfront, neen niet Stalingrad maar Afghanistan, om voor de vrede te vechten.
Neen hoor, het is tegenwoordig een grote idioterie in dat landje aan de Noordzee met als grootste kankergezwel in de samenleving, Schiphol. Het is zelfs zo dat men niet alleen nagaat welke krant men koopt maar ook welke boeken men leent. Dus kijk eens even in de boekenkast of daar niet toevallig een ontwerp van een atoombom van de buurman is verstopt. Voor je het weet zit je in de petoet.
Misschien kan dat van Schiphol in de uizending vinger aan de pols van Pia Dijkstra komen. De oorzaak is zeer snel weg te nemen, een zuigspeen in de mond en de baby is tevreden en het is alsof er een wonder is geschied. Binnen de kortste keer leefde de patient, de Nederlandse samenleving op en ging stralend door het leven, zonder een druppeltje bloedverlies. Hoe schoon kunnen wonderen toch zijn.
Wel die baby met die vreemde blik in zijn ogen in de gaten houden.