Indien de Hr. Schelto Patijn (PvdA)als commissaris van de Schiphol Group nu eindelijk eens werk zou maken van de maatschappelijke verantwoordelijkheid van zijn organisatie en aandringt op consequent hoog (7000 ft) aanvliegen bij landen met navenante kerosine besparing ( ca. 42 miljoen kilo per jr.!), dan zou de leefomgeving al flink verbeteren. Is het onwetendheid, onwil of erger dat deze verantwoordelijke op het hoogste niveau zo langzamerhand af lijkt te glijden naar wat wel op milieucriminaliteit begint te lijken? Of vinden de P vd A commissarissen en hun gevolg het wel best zo?!
De enige reden die ik kan verzinnen om niet zo stil mogelijk te vliegen is wederom capaciteit. Schultz heeft het al geroepen, 800.000 moet mogelijk zijn, per jaar.
Als zij dit nu al veronderstelt dan moet het op een technische manier dus mogelijk zijn. Dat betekent dat de luchtvaart op dit moment twee keer zo veel herrie maakt als dat strikt noodzakelijk is (dubbeldoelstelling). Derhalve kan de groei rucksichtlos doorgang vinden want het lawaai blijft binnen de gestelde norm.
Ergo, de norm is belachelijk, verkeerd en schandalig.
Maar misschien ben ik te kortzichtig en zijn er andere redenen waarom LVNL als enige luchtverkeersleiding van Europa weigert hoger in te vliegen.
Internationaal gezien wil men 700 miljoen euro per jr. proberen te besparen (IATA)om het wereldwijde tekort van 40 miljard (!!) enigszins af te gaan remmen. Wat gaat dit bij capaciteitsverdubbeling betekenen? Geen besparing en op naar de 80 miljard wereldwijd tekort? Dat is niet vol te houden. Daarbij blijft de brandstofprijs ook nog eens stijgen. Ergo: afremmen, innoveren, management en politici vervangen! Maar bovenal moet het openbaar bestuur weer eens macht uit gaan oefenen, normen stellen en consequent tot handhaving overgaan.
Geplaatst door J de Jong uit Uitgeest