Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol slaapt uit

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 785 
|
 Telegraaf 
Schiphol slaapt uit

AMSTERDAM – Een vertrektijd ‘s ochtends om zeven uur is in de vliegerij heel normaal, zeker binnen Europa: dan heb je nog wat aan je dag! Vakantievluchten vertrekken soms nog veel vroeger van Schiphol: zo telt die hele dag nog mooi mee in het vakantie-arrangement. Maar waarom is er op onze nationale luchthaven ’s morgens vóór halfzeven dan nog geen kopje koffie te krijgen? Winkels, restaurants, koffiebarretjes, alles zit dan nog op slot. Laat mij maar weten hoe u hier over denkt.

Laatst had ik een vlucht om kwart over zeven, met Transavia. Zelfs zonder bagage moet je dan toch wel om zes uur op Schiphol zijn. Ik zal niet beweren dat er dan grote drukte heerst op het vliegveld; toch zijn er dan al flink wat passagiers. Maar in de vertrekhallen geen enkele mogelijkheid om even wat te ontbijten. Nergens een kopje koffie te halen! Wat is dat nou voor een internationale luchthaven?

Schiphol heeft een groot imagoprobleem. Steeds meer Nederlandse luchtreizigers keren ons grootste vliegveld de rug toe, vooral omdat zij elders – in Rotterdam of Eindhoven, maar vooral net over onze grens in Duitsland of België – veel klantvriendelijker worden bejegend. Bovendien liggen de ticketprijzen in onze buurlanden aanmerkelijk gunstiger.

Ton van Olffen vloog in vakantietopmaand augustus met ArkeFly naar Bourkas in Bulgarije, zo mailde hij mij. De vertrektijd was 04:30 uur. Waar je zin in hebt!

Om twee uur waren de Van Olffens op Schiphol en om 02:20 uur konden zij, volgens de incheckbalie, rustig naar de vertrekpier lopen. Alleen de marechaussee kwam pas tegen drieën aankakken! Op naar de taxfreewinkels: gesloten! Dan maar even een kopje koffie: nergens iets open!

Samen met hun medepassagiers en de reizigers voor vluchten die van dezelfde pier om vijf uur en om zeven uur vertrokken, heeft Ton van Olffen zich verbaasd over het totale gebrek aan dienstverlening, waarvoor op elk ticket overigens een fikse faciliteitentoeslag moet worden betaald.

‘Schiphol vraagt zich af waarom reizigers naar andere luchthavens uitwijken!’ schampert Ton. Hem zullen ze op Schiphol niet snel meer terug zien. Ik denk dat hij groot gelijk heeft. De arrogantie van dat hele Schiphol! Ik ben stikbenieuwd naar uw mening en uw ervaringen.

Laat ze mij maar weten op .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

De omwonenden slapen niet uit.

"Een vertrektijd ‘s ochtends om zeven uur is in de vliegerij heel normaal, zeker binnen Europa: dan heb je nog wat aan je dag! "

Jammer voor de omwonenden die dus iedere dag vanaf 05:00 gebulder over zich heen krijgen. Zodat je niets aan je dag hebt omdat je chronisch slaapgebrek oploopt.