Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol schenkt weer veel oude wijn

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 411 
|
 Trouw 
Schiphol schenkt weer veel oude wijn

Schiphol wil met een aantal grootse plannen een verdere groei met 20 procent in de eerstkomende jaren mogelijk maken. De plannen hebben echter een hoog gehalte aan ’oude wijn in nieuwe zakken’. Of zijn zó futuristisch, zoals de zuinige vliegende schotel die de jumbo moet vervangen, dat ze wellicht nooit en zeker niet binnen 15 jaar substantieel aan een beter milieu gaan bijdragen.

Volgens een groep belanghebbenden variërend van de KLM, de luchthaven en de verkeersleiders tot de Technische Universiteit Delft en fabrikant van vliegtuigdelen Stork, moeten vliegtuigen in de toekomst bijvoorbeeld in glijvlucht de landingsbaan naderen. Nu nog komen ze trapsgewijs omlaag, waarbij geregeld gas bijgegeven moet worden. De glijvlucht scheelt dus brandstof en lawaai. Dat wisten de deskundige echter ook al in 1994, toen de vijfde baan aan het parlement verkocht moest worden om een groei van 16 naar 40 miljoen passagiers per jaar mogelijk te maken. De vijfde baan en de 40 miljoen passagiers zijn er al jaren, maar de glijvlucht blijkt nog altijd een belofte voor de toekomst.

Ook wil de luchtvaartclub dat passagiers in de toekomst op stations elders in het land kunnen inchecken. Inchecken in de trein of op stations flopte al 15 jaar geleden en werd acht jaar geleden weer, en weer vergeefs, van stal gehaald. Nu is het plan iets aangepast: er moeten speciale incheckstations bij snelwegen komen. Dat kost gauw 15 jaar en een ongekende hoeveelheid miljoenen of zelfs miljarden.

Wat wel snel kan is de voertuigen op de luchthaven zelf 20 procent milieuvriendelijker maken. Dat scheelt nog geen half procent op de totale luchtvervuiling die de luchtvaart veroorzaakt. In ruil daarvoor zou het luchtverkeer met zijn bijbehorende vervuiling de komende paar jaar met 20 procent moeten kunnen groeien.


Reacties op dit bericht