Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol profiteert van opleving luchtvaart

 |
 Geplaatst door: sijmen 
 |
 Bekeken: 805 
|
 NHD 
Schiphol profiteert van opleving luchtvaart

SCHIPHOL-Schiphol heeft de eerste zes maanden van dit jaar geprofiteerd van de opleving in de luchtvaart. Door onder meer het aantrekkend verkeer wist de luchthaven een winst te halen van 76,7 miljoen euro tegenover 68,8 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.

De omzet steeg van 375,8 miljoen euro naar 415,1 miljoen. Dat heeft Schiphol maandag bekendgemaakt. De inkomsten uit havengelden namen 18,1 procent toe tot 246,1 miljoen euro. Schiphol kreeg meer passagiers over de vloer en het aantal vliegtuigbewegingen nam toe. Bovendien waren vertrekkende toestellen gemiddeld zwaarder dan vorig jaar, zodat luchtvaartmaatschapijen hogere havengelden moesten betalen.

Beveiliging

Schiphol verdiende verder meer omdat de overheid sinds vorig jaar de kosten voor de beveiliging voor haar rekening neemt. Dat leverde 17,4 miljoen euro extra op.

Passagiers durven tegenwoordig weer in het vliegtuig te stappen. Vorig jaar werd de luchtvaartsector getroffen door de uitbraak van de dodelijke longziekte SARS, de oorlog in Irak en de algehele economische malaise.

Hoewel het aantal passagiers weer stijgt, daalden de bestedingen van internationale reizigers in de winkels op de luchthaven wel. Ze gaven gemiddeld 17,13 euro uit tegenover 18,06 euro vorig jaar. De inkomsten uit de verhuur van vastgoed stegen met 4,3 procent tot 52,6 miljoen euro. Het nieuwe gedeelte van het WTC Schiphol Airport is onlangs in gebruikgenomen. De parkeerinkomsten kwamen uit op 32,6 miljoen euro, een toename van 10,6 procent.

Uit: Noordhollands Dagblad


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard uit NULL

De overheid neemt de kosten voor zijn rekening? Niet dus, het is de Burger die dit betaalt. Wij dus, u en ik. De Burger betaalt nu dubbel: Hij betaalt belastinggeld aan de overheid die het voor beveilging inzet EN hij betaalt met zijn verslechterde leefomgeving. En er zijn nog veel meer kosten die 'de overheid'betaalt. Of die rechtbank die zo nodig op Schiphol moest komen vanwege onder andere de drugkoeriers soms gratis?? Hoezo goed voor de economie? Ons land was beter afgeweest met een 'lean en mean'-beleid dan met dit beleid van 'grootheidswaanzin'. "Kleiner is fijner", en dat geldt zeker voor Schiphol!

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Mijn kop had geluid: 'Schiphol profiteert NIET van opleving luchtvaart.'
De genoemde winst is de winst na belastingen. Daar zit oa een eenmalige bate in van 8,9 miljoen. Dat is mooi, maar om de bedrijfsvoering te beoordelen lijkt mij het operationale resultaat (opbrengsten - lasten) van meer belang en dat is slechts met 6 ton toegenomen. Ondanks alle verhogingen.
Verder is er geen sprake van extra winst van 17,4 mio vanwege de beveiliging. Schiphol heeft juist de beveiliging overgenomen van de overheid sinds 1 april 2003 en mag daarvoor een heffing opleggen bij de gebruikers avn de luchthaven. Aangezien dat in dit jaar dus 3 maanden langer kon vergeleken met vorig jaar is er een extra opbrengst van 17,4 mio maar daar staat een extra last tegenover van 16.6 mio aan beveiligingskosten voor 3 maanden. Maw Schiphol kan blijkbaar per 3 maanden voor 8 ton goedkoper beveiligen dan ze hebben berekend en heffen. Mijn conclusie is dat Schiphol helemaal niet heeft geprofiteerd van de opleving. Integendeel, een miljoen ( 6 ton - 2 * 8 ton) verlies zelfs.

Geplaatst door gerard uit NULL

Interessante analyse, Wilem. Om de Schiphol-discussie niet nog nog zwakker te maken MOET men kennelijk wel met goede cijfers komen. Window-dressing?
Missschien kan het NHD eens uitzoeken hoe het echt zit! Kunnen ze jouw kop alsnog overnemen.... ?

Geplaatst door AN uit Amsterdam


Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Om misverstanden te voorkomen: ik heb de cijfers vergeleken met vorig jaar om de kop van het artikel te ontzenuwen. Dus dat verlies is relatief tov vorig 1e halfjaar oftewel minder winst want er is wel sprake van een operationele winst van 130 mio.
De 'schuld' voor deze opklopperij leg ik bij de journalisten, want 10 minuten lezen waren voldoende.
Wat me van de heren (meestal) journalisten tegenvalt is, dat ze nooit de moeite nemen om te reageren op kritiek. Ik heb vooral de NHD mannen diverse keren op de vingers getikt (via de NHD website) vanwege onjuiste berichtgeving. Ook hier lijkt capaciteit (de krant moet vol) belangrijker dan kwaliteit.