Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol profiteert van Britse strijd

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1183 
|
 nhd.nl Nagekomen van 07-11-14 
Schiphol profiteert van Britse strijd

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - Al veertig jaar wordt er gesproken over een nieuwe start- en landingsbaan voor Londen. In de tussentijd profiteren KLM en Schiphol van de capaciteitsproblemen. Met argusogen wordt de discussie over een oplossing gevolgd.

Kiezen tussen Heathrow en Gatwick
KLM heeft op het Britse eiland een nauw netwerk opgezet van verbindingen naar Schiphol. Daar stappen de Britse passagiers over op andere vluchten van KLM en partners naar Europese en intercontinentale bestemmingen. Schiphol wordt gekscherend de vijfde Londense luchthaven genoemd. Toen burgemeester Boris Johnson met het plan kwam om een compleet nieuwe luchthaven aan de monding van de Theems te bouwen, knepen ze hem wel even op Schiphol. Dan zou Londen jaren vooruit kunnen, net als snelrijzende sterren als Dubai. Maar de commissie onder leiding van Sir Howard Davies wees het plan als te duur (38 tot 76 miljard euro) af.

Heathrow
Het is nu kiezen tussen Heathrow en Gatwick. Adviseurs van beide vliegvelden gingen donderdagmiddag alvast de strijd aan tijdens de Europese Luchtvaart Conferentie op Schiphol. Heathrow heeft dit jaar net een nieuwe terminal geopend en wil al lang een derde startbaan. Omwonenden verzetten zich daar al lange tijd met succes tegen. Een andere optie is het verlengen van een bestaande baan. Gatwick dat verder van het centrum ligt heeft nu maar één baan en wil graag een tweede.

Voor Heathrow is uitbreiding belangrijk vanwege de overstappende passagiers. British Airways kan haar operatie niet over twee ver uit elkaar gelegen luchthavens verdelen. Al sinds 2006 zit de luchthaven vol. Landingsrechten kunnen van een ander worden gekocht, maar daardoor stijgen de ticketprijzen. In 2020 kost een ticket daardoor 18 procent meer, is de verwachting.

Gatwick
Gatwick voert al lange tijd een propagandacampagne door te wijzen op de 725.000 Londenaren die nu dagelijks in de herrie van Heathrow zitten. Gatwick ligt nagenoeg in een agrarisch gebied. Heathrow heeft helemaal niet zoveel overstappers in vergelijking met andere luchthavens. Gatwick is gegroeid met veel low costmaatschappijen, ook internationaal. Maar Gatwick zit al voor 85 procent vol. ,,Voor de concurrentie is het beter dat Gatwick een tweede startbaan krijgt’’, was het pleidooi.

Maar waarom kiezen voor Heathrow met British Airways of Gatwick met veel low cost? Waarom niet beide velden een extra baan, werd geopperd. Het particulier financieren van één baan kost al 13 tot 23 miljard euro. Geld voor een tweede is er pas tientallen jaren later. De vraag is nu wie als eerste mag bouwen. Een besluit valt pas over een jaar, na de parlementsverkiezingen. Dan kan de discussie zo weer een andere wending nemen. Schiphol blijft op haar hoede.


Reacties op dit bericht