Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol peperduur

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1145 
|
 Z24 
Schiphol peperduur

Schiphol zag het aantal passagiers vorig jaar teruglopen. De luchthaven wijt dit aan de invoering van de vliegtaks. Maar ligt het alleen daaraan dat vliegen vanaf de luchthavens van Brussel en Düsseldorf goedkoper kan zijn? Z24 vergelijkt de prijzen van de luchthavens van Brussel, Düsseldorf en Amsterdam voor landen, opstijgen en het afhandelen van passagiers.

In plaats van meer passagiers deden vorig jaar bijna een procent minder passagiers Schiphol aan. Dat bleek uit voorlopige cijfers die president-directeur Jos Nijhuis van Schiphol bekend maakte op de nieuwjaarsbijeenkomst van de luchthaven. De oorzaak volgens Nijhuis: de invoering van de vliegbelasting op 1 juli 2008. Nederlanders zouden massaal uitwijken naar luchthavens net over de grens.

Maar is de vliegtaks wel de oorzaak van de terugloop in het aantal passagiers? In april 2007 meldde CheapTickets.nl, een van de grootste aanbieders in Nederland van vliegtickets via internet, dat vakantiegangers tientallen euro’s konden besparen door vanaf een buitenlandse luchthaven te vertrekken. “Het prijsverschil tussen Nederlandse en Duitse of Belgische luchthavens kan oplopen tot wel 35 procent”, aldus CheapTickets al in 2007, een jaar vóór de invoering van de taks.

“Schiphol was al duur, maar de vliegbelasting heeft Schiphol extra duur gemaakt”, zegt Easyjet-woordvoerder Oliver Aust.

Klacht bij de NMa
Ook Barin, de club van luchtvaartmaatschappijen die actief zijn in Nederland, is niet te spreken over de tarieven. Barin vindt dat Schiphol misbruik maakt van zijn monopoliepositie. De club heeft de NMa gevraagd de nieuwe tarieven die per 1 april in zullen gaan te onderzoeken.

Hoe zit het dan met die tarieven? Z24 vroeg drie vliegvelden wat het kost om met een vliegtuig te landen en weer op te stijgen. Om dat eerlijk te berekenen kozen we een viertal voorbeeld-vliegtuigen met een door ons gekozen aantal passgiers. De gekozen toestellen zijn de veelgebruikte Airbus 320, de Boeing 737 300, een klein toetsel: de Bombardier CRJ900 en een groot toestel: de Boeing 747 400. (Zie de bijgevoegde PDF-bestanden voor de uitgesplitste tarieven die de verschillende luchthavens hanteren.)

Meer dan vijfenhalf keer zo duur
Wat blijkt? Landen en opstijgen met een A320 kost in Brussel 345 euro, in Düsseldorf 457 euro en op Schiphol 699,87 euro. Schiphol is op dit punt dus twee keer zo duur als Brussel. Landen en opstijgen met een Boeing 747 400 is op Schiphol zelfs meer dan vijfenhalf keer zo duur als in Brussel (ruim 5000 euro tegen 900 euro).

Brussel is van de drie vliegvelden wat landen en opstijgen het goedkoopst. Schiphol is veruit het duurst. Al moet gezegd worden dat landen en opstijgen met het kleine toestel, de CRJ 900, op Schiphol wel wat goedkoper is dan in Düsseldorf.

Wat de prijzen voor het afhandelen van passagiers betreft ontlopen de vliegvelden elkaar niet veel, maar daar komt Schiphol iets beter uit de bus dan de andere twee vliegvelden.

Wat Düsseldorf als vliegveld uiteindelijk stukken goedkoper maakt dan Schiphol en ook Brussel, is de hoogte van de veiligheidstoeslag. In Düsseldorf moet hier slechts 0,75 cent per passagier voor betaald worden. In Brussel is de veiligheidstoeslag 7,62 per persoon. Op Schiphol is deze met 17,47 echter nog 10 euro per passagier hoger.

Vliegtaks
In vergelijking met Brussel en Düsseldorf is Schiphol dus al duur wat landen en opstijgen en de veiligheidstoeslag betreft. De door de overheid opgelegde vliegtaks van 11,25 voor bestemmingen binnen Europa en 45 euro voor bestemmingen buiten Europa is hier nog eens bovenop gekomen. Maar ook zonder die taks lijkt het lastig voor luchtvaartmaatschappijen lastig om tegen concurrerende prijzen met vakantievluchten vanaf Schiphol te vliegen.

* Schiphol was ook na meerdere keren vragen niet bereid zijn prijzen voor deze concrete gevallen te geven. Het zou volgens de luchthaven om schattingen gaan die geen representatief beeld geven. De luchthaven volstond met het sturen van een brochure waarin staat wat haar beleid is bij het vaststellen van de prijzen. Op basis daarvan heeft Z24 de prijzen van Schiphol vervolgens zelf berekend.

BARBARA NIEUWENHUIJSEN
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Observer uit Nederland

Dat wisten we dus al. Het gepiep van de Luchtvaartsector over de vliegtax is stuitend.