Schiphol past vanaf vandaag baangebruik aan
SCHIPHOL - Het baangebruik op Schiphol is met ingang van vandaag (2 september) gewijzigd. Als het weer het toelaat en er geen onderhoud aan de banen is, wordt zowel overdag als in de nacht naar het noorden gestart en vanuit het zuiden geland. Deze wijziging is een gevolg van de nieuwe grenswaarden die per vandaag gelden.
Tijdens de startpieken wordt overdag gestart vanaf de Polderbaan en de Zwanenburgbaan in noordelijke richting. Tijdens de landingspieken wordt er geland vanaf het zuiden op de Kaagbaan en de Aalsmeerbaan. In de nacht wordt de Kaagbaan als landingsbaan gebruikt en de Polderbaan als startbaan.
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) wil met de aanpassing van het start- en landingsbeleid de eerder gemaakte «rekenfout« herstellen. De grenswaarden van twee handhavingspunten bij de Zwanenburgbaan en bij Spaarndam zijn verruimd. De grenswaarden van de overige twee‘ndertig handhavingspunten zijn verlaagd. De nieuwe grenswaarden zijn vastgelegd in de gewijzigde luchthavenbesluiten voor Schiphol.
Geplaatst door Marion uit Santpoort-Noord
"Het uitvliegen vanaf de Polderbaan en de Zwanenburgbaan zal tijdens het gelijktijdig starten plaatsvinden met een koerswijziging. Deze maatregel blijft van kracht totdat Luchtverkeersleiding Nederland een structurele oplossing heeft ingevoerd voor het vraagstuk van parallel starten.
De nieuwe westelijke uitvliegroutes van de Polderbaan zullen om die reden overdag vooralsnog niet tijdens de startpieken worden gevlogen."
Dit bevestigt eerder geuite vermoedens: er is wel een vliegroute 'om' Spaarndam getekend, maar die wordt dus niet gebruikt. Dat gaat immers niet met parallel starten! De grenswaarde van het meetpunt is ondertussen wel verhoogd. Wat is de uitdrukking hiervoor? Met een kluitje in het riet gestuurd, blij gemaakt met een lege dop? Als je nog niet cynisch was, zou je het nu toch wel worden.