Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol noemt uitzending Zembla niet feitelijk

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 609 
|
 Trouw 
Schiphol noemt uitzending Zembla niet feitelijk

(Novum) - Schiphol vindt dat de beweringen die zondagavond in het televisieprogramma Zembla over de luchthaven werden gedaan niet op feiten zijn gebaseerd. In de uitzending ‘Vrijstaat Schiphol’ kwamen critici aan het woord die stellen dat de luchthaven de afgelopen jaren volledig haar eigen gang kon gaan en dat de overheid daarop geen enkele greep heeft gehad.

Schiphol, dat niet in de uitzending zelf wilde reageren, noemt het ‘jammer’ dat volgens de luchthaven onjuiste feiten in het programma naar voren zijn gekomen. “Zo worden suggesties gewekt vanuit een vooropgesteld standpunt over de omzet.”

Elf procent van de omzet van de luchthaven komt volgens de woordvoerder uit vastgoed, in plaats van de 77 procent waar Zembla gewag van maakt. “Wij hebben buiten het terrein van de luchthaven zelfstandig geen grond die we commercieel ontwikkelen.” Een commissie heeft vastgesteld dat Schiphol voor haar inkomsten voor 77 procent afhankelijk is van vastgoedontwikkeling en de verhuur van kantoren en winkelruimtes en dat er van eerlijke concurrentie op dit gebied absoluut geen sprake is. De luchthaven sprak dat percentage in een reactie in februari niet tegen.

Peter Poot, directeur van vastgoedontwikkelaar Chipshol, vindt dat sprake is van oneerlijke concurrentie, mede omdat de luchthaven ‘op slinkse wijze’ kantoren en ander vastgoed ontwikkelt. Poot en Schiphol hebben al diverse rechtszaken gevoerd. Schiphol wil niet ingaan op de aantijgingen van de zakenman.

De kwalificatie ‘vrijstaat’ is niet goed gevallen bij Schiphol. “Daar zijn we het absoluut niet mee eens, we zijn de meest gereguleerde luchthaven ter wereld. Zo gebruiken we veertig procent van de baancapaciteit niet of nauwelijks vanwege geluidsoverlast.” Schiphol zegt de ervaringen van bijvoorbeeld Spaarndammers dat het erger wordt met het geluid te respecteren. “Van emoties blijven we af.” De omstreden Polderbaan heeft er volgens de woordvoerder voor gezorgd dat relatief minder mensen en woningen door het vlieggeluid worden gehinderd.

Een van de critici in Zembla is Guus Berkhout, emeritus hoogleraar aan de TU Delft, die vindt dat ‘buitengewoon amateuristisch’ wordt omgesprongen met de luchthaven. “Dat is niet nieuw, Berkhout was met een commissie bezig met het buitengebied”, zegt de woordvoerder. “Zijn standpunt is een herhaling van zetten, mogelijk omdat niet naar hem geluisterd werd.” Ook zijn opvatting dat Schiphol niet zelfstandig zou moeten opereren maar dat meer zou moeten worden gekeken naar de rol voor de Nederlandse economie, zou achterhaald zijn. “Dat doen we al met de mainportfunctie, en de privatisering is van de baan.”

De bewering van de hoogleraar dat belanghebbenden en omwonenden bewust worden overspoeld met vage en technisch gedetailleerde rapportages, zodat niemand het overzicht kan bewaren, wordt ontkend. “Dat is geen bewust beleid.” Een onderzoeker van Zembla zegt dat dit misschien dan wel geen beleid van Schiphol is, maar wel van het ministerie van Verkeer.

De onlangs vertrokken Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine gaf recentelijk in een interview toe dat de inwoners van Spaarndam destijds verkeerd zijn voorgelicht over de geluidsoverlast. Hierover ontstond veel verontwaardiging, bewoners voelden zich ‘bedonderd’. Cerfontaine heeft in een brief aan de Spaarndammers uitgelegd dat het ging om ongelukkige uitspraak. Volgens de woordvoerder zijn de klagers en Cerfontaine dichter bij elkaar gekomen na een recent bezoek aan het dorp. “Er was geen oorlog, het ging om een paar mensen.”

De onderzoeker van Zembla gelooft niet dat de gemoederen in Spaarndam zijn bedaard, hoewel Cerfontaine wel goed contact zou hebben met ‘sommige’ mensen in dorp. “De dorpsraad gaat vandaag naar een advocaat om de kansen van ene procedure te bekijken”, aldus de onderzoeker.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

" Cerfontaine heeft in een brief aan de Spaarndammers uitgelegd dat het ging om ongelukkige uitspraak. "

Wat verwacht u, Gerlach Cerfontaine, dat u nog steeds in een 'sorry-cultuur' leeft?

Zeg sorry, en dan is het weer oke?

U vertrekt en wij, de omwonenden blijven zitten met de mede door u, aangerichte ellende!

Hier is geen sorry op zijn plaats, maar een sluiting van de door u gekuste (P)Kolderbaan.

Geplaatst door Observer

Schiphol noemt Zembla niet feitelijk....
Je moet maar durven.....
Nee Schiphol zal NOOIT toegeven, dat er veel mis ging.
In het binnengebied profiteerde alleen de Buitenveldertbaan substantieel van de Polder(Milieubaan.)
(Maar bij die zelfde Buitenveldertbaan moesten in 2007 plotseling wel de handhavingspunten met 2 dBa worden verhoogd.
omdat anders sluiting dreigde.....
De Aalsmeerbaan en in mindere mate de Zwanenburgbaan bleven zwaar belast.
Belangrijk Handhavingspunt K bij Uithoorn moest verdwijnen.......
terwijl er met de Polderbaan een heel gebied bijkwam met ernstig gehinderden....waar van geen enkel handhavingspunt sprake is.
In 1995 was de afspraak De HSL lijnen zouden het Europees verkeer gaan overnemen. Die HSL is er nog steeds niet.
Prof Casper van Ewijk UVA en Dr Scholten, (UG))liet in 1997 al weten: Aan die 33 miljard uitgaven voor de Polderbaan , ligt geen degelijke Kosten-Batenanalyse ten grondslag....

Een ieder is het er over eens, Met vastgoed wordt op schiphol de meeste winst gemaakt.

Dat het de laatste tijd beter zou gaan met het schipholbeleid is eendrogrede.

Bij een ieder ligt nog vers in het geheugen de manipulaties tijdens het Alderstafelproces. Alle handhavingspunten dreigen te worden opgeruimd.

Zembla toonde nog maar het topje van de IJsberg.......

Wordt vervolgd ?