Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol naar 50 miljoen passagiers

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 527 
|
 Haarlems Dagblad 
Schiphol naar 50 miljoen passagiers

SCHIPHOL - Amsterdam Schiphol Airport heeft in 2011 een recordaantal van 49,8 miljoen passagiers verwelkomd. Dat is 10,2 procent meer dan het jaar ervoor, toen 45,2 miljoen passagiers gebruikmaakten van de luchthaven. Deze cijfers maakte Jos Nijhuis, president-directeur van Schiphol Group, maandag tijdens de nieuwjaarsreceptie bekend.

Het vrachtvervoer bleef vrijwel gelijk met 1,5 miljoen ton vracht. Het aantal vliegtuigbewegingen in het handelsverkeer nam toe met 8,8 procent van 386.319 naar 420.245. Schiphol zag ook zijn marktaandeel in Europa verder groeien. „Qua passagiersaantallen neemt Schiphol weer de vierde plaats in Europa in”, aldus Nijhuis.

Het netwerk aan directe bestemmingen nam toe van 301 naar 313. Enkele belangrijke intercontinentale bestemmingen zijn toegevoegd, zoals Guangzhou, Hangzhou, Rio de Janeiro, Buenos Aires, Havana en Orlando. Ook in Europa is het aantal bestemmingen uitgebreid, van 162 naar 169. Nijhuis: „Ons uitgebreide netwerk van bestemmingen is van belang voor het behoud van een aantrekkelijk vestigingsklimaat in Nederland.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard

Als het gaat om zakelijke reizen: Het bedrijf waar ik werk schrijft voor om zo min mogelijk te reizen en zoveel mogelijk zaken telefonisch of via een videoconference te af te handelen. Dát bespaart én is milieuverantwoord.

Geplaatst door Jaap de Groot

Zoals gebruikelijk is Schiphol er weer als de kippen bij om de overlast te rechtvaardigen door op het belang van de economie te wijzen. Goede wijn behoeft geen krans, zou ik zeggen. Voor een goed vestigingsklimaat is overigens meer nodig dan goede luchtverbindingen; sterker, er zijn factoren die nog belangrijker zijn, zoals goedkope huisvesting, gunstig fiscaal klimaat, goed opgeleid personeel, goede ITC, stabiel sociaal klimaat, enz. Iets minder luchtvaart kan echt wel. Maar ondanks de groei van het aantal passagiers gaat het slecht met Air-France/KLM. Het afgelopen jaar is de beurswaarde met maar liefst 70% gekelderd en winstmaken zit er voorlopig niet in. Kennelijk vliegt men onder de kostprijs. Verder heeft de heer Nijhuis forse investeringen toegezegd die uit hogere tarieven gefinancierd gaan worden. Dat wordt dus een interessante ontwikkeling: hoog blijvende kerosineprijs, toeslag voor het E(mission) T(rading) S(ystem), hogere Schipholtarieven en een home carier die onder de kostprijs vliegt. Maar op de lange termijn gaat het volgends de heer Nijhuis beter. Tja, als de economie weer aantrekt gaat de kerosineprijs nog meer omhoog en kan vliegen wel eens heel erg duur gaan worden. Teleconferencing is inderdaad zo gek nog niet....