Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol moet regeling zeilboten maken

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 779 
|
 noordhollands dagblad.nl 
Schiphol moet regeling zeilboten maken

SCHIPHOL - De luchthaven Schiphol en de provincie Noord-Holland moeten samen een regeling maken voor de doorvaart van te hoge zeilschepen in de Ringvaart bij de Aalsmeerbaan.

,,Daarna zullen wij kijken of het voldoende is’‘, benadrukt de woordvoerster van de inspectie leefomgeving en transport.

In de krant van zaterdag beklaagde gedeputeerde Tjeerd Talsma zich nog over de volgens hem ‘belachelijke regeling’. ,,Het ultieme bewijs dat de regelgeving rond de vliegveiligheid te ver is doorgeslagen.’’ Voorheen moesten alleen schepen met een mast die hoger was dan 23 meter zich melden bij de luchthaven, straks wordt dat 14 meter. In dat geval moet het gros van de 3500 schepen met een staande mast die daar jaarlijks varen, eerst toestemming vragen wanneer ze langs de in gebruik zijnde Aalsmeerbaan varen.

Motorpech
Terwijl Talsma nog hoopt op versoepeling, laat de inspectie juist weten dat handhaving noodzakelijk is. De internationale regelgeving is verscherpt voor de noodklimvlakken die liggen in het verlengde van de startbanen. Gebouwen mogen daar niet te hoog zijn omdat anders een vliegtuig met motorpech daar tegenaan botst. Die regels gelden straks ook voor bomen. Voor heistellingen en kranen moet een ontheffing worden gevraagd. ,,Of het nu een kraan of een hoge mast van een zeilboot is, je moet voorkomen dat er een botsing ontstaat. Natuurlijk is de kans uiterst klein met een voorbij varend schip, maar iedereen moet zich aan de wet houden. Wij begrijpen ook dat niet iedere schipper eerst een ontheffing kan aanvragen. Daarom hebben we Schiphol en de provincie ook gevraagd samen een gebruiksregeling te maken’‘, laat de inspectie weten.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit IJmuiden

Pure job-protection, zowel tegen de familie Poot als voor de 'denkers' op de luchthaven zelf.

Geen woord over een KPN-zendmast in de Waarderpolder in Haarlem waar de Royal Air Maroc kist op 1 motor vlak langs is gevlogen, zonder dat de bemanning wist dat dat ding er √ľberhaupt stond.

Statistisch Causaal Model voor het Intern en Extern Groepsrisico svp Directoraat-generaal Luchtvaart.

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

Het wordt steeds zotter.