Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol moet leuker en verrassender

 |
 Geplaatst door: sijmen 
 |
 Bekeken: 776 
|
 Haarlems Dagblad 
Schiphol moet leuker en verrassender

Richard Mooyman
vrijdag 19 november 2004

SCHIPHOL -  Met allerlei nieuwe initiatieven en het motto fabulicious wil Schiphol zich onderscheiden van andere Europese vliegvelden. De luchthaven moet zo leuk en verrassend worden, dat reizigers er doelgericht voor kiezen om op Schiphol op- of over te stappen. Ook de aantrekkingskracht op het internationale bedrijfsleven zou zo vergroot kunnen worden.

Schiphol is meer dan alleen vliegen, winkelen en eten, zo vindt de directie. De luchthaven moet hip en trendy worden, een bijzondere belevenis. Zo wordt gestudeerd op het sluiten van huwelijken, een permanente vakantiebeurs met landenthema’s en extra faciliteiten voor wachtende passagiers, zoals een bioscoop en sportmogelijkheden als indoor-voetbal. Ook denkt Schiphol aan winkels met exclusieve producten.

Deze krant berichtte enkele weken geleden al over het plan om het Panoramaterras om te bouwen tot Dreamport. Diverse attracties, waaronder een paviljoen in de vorm van een circustent en de openstelling van de oude verkeerstoren, moeten het verblijf veraangenamen en interessanter maken.

De campagne wordt nodig geacht omdat Schiphol de hete adem van de concurrentie in de nek voelt. Regionale vliegvelden met prijsvechters als Ryanair knagen aan de positie van de nationale luchthaven, terwijl de concurrentieslag met de grote rivalen Londen, Parijs en Frankfurt is verhevigd. Daarnaast rukken luchthavens als Madrid en Barcelona op. Madrid dreigt Schiphol op termijn zelfs in te halen als vierde luchthaven in Europa.

Volgens woordvoerder R. Wever had Schiphol altijd een voorsprong door de Airportcity-formule. De luchthaven beschikt onder meer over een groot winkelcentrum, horecagelegenheden, hotels, een casino en een filiaal van het Rijksmuseum. Maar deze attracties alleen zijn niet meer genoeg. Wever stelt dat andere luchthavens de formule kopiëren, waardoor Schiphol andere manieren moet vinden om zich te onderscheiden.

De opgeleukte luchthaven wil verder bestaande faciliteiten duidelijker onder de aandacht brengen. ,,Veel mensen missen hier dingen die er wèl zijn, zoals kinderopvang, een casino, vergaderruimten en een hotel in de terminal. We gaan ons op dit punt duidelijker profileren.’’ Ook de inspanningen op milieugebied zullen aan de orde komen in de pr-campagne. ,,We weten best dat we overlast veroorzaken, maar de reizigers zijn vaak niet bekend met wat we op milieugebied allemaal doen.’‘

Marketingdeskundigen van Schiphol hebben de nieuwe merkstrategie ontwikkeld in samenspraak met het reclamebureau FHV/BBDO. Het Britse designbureau Fitch verzorgt de vormgeving, Van Luyken Communicatie Adviseurs de marketingcommunicatie. Volgens Wever is gekozen voor een Engelstalig motto omdat het merendeel van de Schiphol-reizigers niet uit Nederland komt. ,,Ook in het buitenland moet het begrijpelijk zijn.’‘

In Amerika wordt het woord fab!ulicious volgens Wever gebruikt als een modieuze samentrekking van fabulous en delicious, ook wel afgekort als ‘fab’. Vandaar het uitroepteken dat de reclamemakers hebben verwerkt in fab!ulicious. ,,Het wordt zo allemaal een beetje spannender gemaakt.’’ Of alle opwindende plannen doorgaan, staat nog lang niet vast. De ideeën moeten wel commercieel haalbaar zijn en bovendien moet er ruimte voor zijn, tekent Wever aan.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Olav uit NULL

"En bovendien moet er ruimte voor zijn"
Wie had het ook weer over een Prins Clausplein boven ons hoofd?

Geplaatst door Bob uit Limmen

Een pretpark erbij. Zitten we net op te wachten. Nog meer onzin-verkeer. De snelwegen zitten al muurvast. Buiten die boven ons hoofd gaan. Gezellig een dagje schiphollen. Gewoon thuis blijven en genieten van je directe omgeving kan kennelijk niet meer. Op deze manier probeert Schiphol zich nog steviger in het leven van alledag te positioneren. Als een pretpark. In de beleving is vliegen een bijzaak geworden. Dus verstomd eerder de kritiek.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Ook de inspanningen op milieugebied zullen aan de orde komen in de pr-campagne. ,,We weten best dat we overlast veroorzaken, maar de reizigers zijn vaak niet bekend met wat we op milieugebied allemaal doen.''

De bewoners ook niet.

Geplaatst door Vos uit Uitgeest

De directie van het 'thema park Schiphol'
zouden ze moeten opsluiten in het 'thema
park Apenheul'. Dan kunnen ze zich
wellicht wel indentificeren. Ze zijn
volstrekt de werkelijkheid kwijt!

Geplaatst door J. Commandeur uit Beverwijk

Nog wat suggesties voor het pretpark shithol:

1. Een Red Light District,
2. Een koffie/wiet shop,
3. Een spuit en snuifhoek