Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol moet in dienst van KLM staan

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 509 
|
 haarlems dagblad.nl 
Schiphol moet in dienst van KLM staan

SCHIPHOL - Schiphol moet meer in dienst staan van de KLM en haar partners. Bij het aantrekken van andere maatschappijen en lijnen moet dan ook meer worden gekeken naar mogelijk schadelijke effecten voor KLM.

Die conclusie trekt een commissie onder voorzitterschap van oud-minister Hans Alders. In de commissie zitten vertegenwoordigers van Schiphol, KLM en de overheid. De overleggroep moest de vele ruzies tussen KLM en Schiphol oplossen.

Omdat Schiphol niet oneindig mag groeien, was een grens van 510.000 vluchten afgesproken in 2020. Dat was in 2008 toen de luchthaven al op 428.000 vliegbewegingen zat. De schaarste moest dus verdeeld worden en vakantievluchten moesten uitwijken naar Lelystad en Eindhoven.
De crisis veranderde echter alles. Om de terugval van het aantal vluchten op te vangen strooide Schiphol met bonussen om nieuwe maatschappijen en bestemmingen binnen te halen. Easyjet groeide, Vueling en Emirates kwamen. Dit allemaal tot woede van KLM. De commissie stelt nu dat die koerswijziging van Schiphol op zich legitiem was, maar dat KLM beter geconsulteerd had moeten worden.
Inmiddels is wel duidelijk welke maatschappijen en bestemmingen wel of niet gewenst zijn op Schiphol. Een nieuwe intercontinentale of Europese verbinding mag er alleen komen wanneer daar meer dan 10.000 zakelijke reizigers op zitten. Alleen dan levert zo’n lijn een bijdrage aan de Nederlandse economie. Dat betekent dat de diensten van Easyjet en Vueling gewoon mogen blijven. In het vervolg wordt twee keer per jaar het beleid besproken en eventueel aangepast. Zo kunnen nieuwe ruzies worden voorkomen.


Reacties op dit bericht