Schiphol moet groeien, wie betaalt?
Door Karin Backx
Schiphol moet verder groeien, maar dan wel zonder de financiele steun van de overheid. Dat zegt staatssecretaris Joop Atsma in het Financiële Dagblad.
Hugo Roos: “De markt kan dat op dit moment niet ophoesten en een gedeelte van die verantwoordelijkheid ligt ook bij de overheid.”
De luchthaven werkt nu aan een masterplan dat moet zorgen voor bijvoorbeeld een nieuwe vertrekhal.
Deze investeringen zijn volgens Schiphol-topman Jos Nijhuis nodig om te kunnen doorgroeien naar 510.000 vliegbewegingen per jaar.
Luchtvaartwet
Of Schiphol de benodigde miljarden bij elkaar kan krijgen is volgens Atsma de komende jaren echter onderwerp van “nog vele gesprekken”.
De luchtvaartmaatschappijen en Schiphol moeten de komende jaren samen bepalen waarin geïnvesteerd gaat worden, heeft Atsma bepaald in de evaluatie Luchtvaartwet. Die vanmiddag wordt besproken in de Tweede Kamer.
Probleem
Volgens Hugo Roos, emeritus hoogleraar luchtvaarteconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, heeft Schiphol nu een probleem, want de 2 miljard die de luchthaven nodig heeft komt ook er ook niet op een andere manier.
“De markt kan dat op dit moment niet ophoesten en een gedeelte van die verantwoordelijkheid ligt ook bij de overheid,” stelt Roos op BNR.
Marktomstandigheden
“Dat was natuurlijk vijf jaar geleden niet te voorzien, maar de marktomstandigheden zijn dusdanig veranderd dat van de luchtvaartmaatschappijen niet kan worden gevraagd om dat geld op te hoesten.”
Geplaatst door Loriet uit NULL
Ook vogels houden van rust i.p.v. vergassen!!