‘Schiphol moet gerichter de wereld te pakken nemen’
Door: Marjan van den Berg
De luchtvaart is in beweging. Er is veel groei te zien in Azië. Nederland zou daar veel meer van kunnen profiteren en zou bovendien meer moeten doen om de positie van Schiphol sterk te houden. Daarvoor pleit Paul Riemens, topman van Luchtverkeersleiding Nederland, op BNR.
Riemens was donderdag te gast bij Paul van Liempt. De topman betoogde dat er in deze crisistijd nog een heleboel winst te behalen valt voor Schiphol, zeker gezien de groei die te zien is in Azië. “Je ziet het in het Midden-Oosten: het cliché van Dubai -maar het is ook echt zo-, Abu Dhabi, Turkije is ontzettend bezig in Istanbul. Die hele luchtvaart verschuift naar het Oosten. Je ziet daar verkeersaantallen qua groei naar de 10 procent. In het Verre Oosten is dat nog erger, met China, Maleisië en andere landen.”
Niet for granted
Hoe zorgt Nederland ervoor dat Schiphol temidden van al dit geweld een belangrijke speler blijft? Riemens: “Stap één is volgens mij bewustwording dat Schiphol niet for granted is en dat Schiphol een vitaal onderdeel uitmaakt van de Nederlandse economie en vandaar te zeggen: wat zijn eigenlijk onze zekerheden naar de toekomst toe?”
Waar het in Nederland vooral aan schort, is samenhang, zegt de Luchtverkeersleiding-topman. “Wij hebben in Nederland een kenniseconomie die geënt is op luchtvaart, met KLM en partners, luchthaven, luchtverkeersleiding, maar ook de maakindustrie en allerlei organisaties die met luchtvaart bezig zijn. In de samenhang van die organisaties in het exporteren van kennis en kunde zouden we veel meer kunnen betekenen.”
Kennis en kunde
Hiermee zou het wereldwijde netwerk van Schiphol volgens Riemens enorm kunnen worden verbeterd. “We zijn ontzettend goed in het logistieke proces. Het is echt bijzonder. Iedereen vindt Schiphol normaal, maar rijd er maar eens naartoe en zie hoe complex die processen zijn. Naar heel veel landen, of het nou naar het Midden-Oosten is waar die groei enorm is, of het Verre Oosten, of naar Zuid-Amerika, kunnen wij heel veel kennis en kunde in samenhang exporteren.”
Volgens Riemens is er vanuit het buitenland genoeg vraag naar de Nederlandse know-how. Het is de kunst om samen te werken en op die manier maximaal te profiteren. “Ik vind de samenhang te laag. Op het moment dat je (...) een handelsmissie hebt met een minister of staatssecretaris, zie je dat daar een groep organisaties naartoe gaan en elk hun eigen ding doen, terwijl ik bij mezelf denk: je zou veel gerichter de wereld te pakken kunnen nemen.”
Open Skies
Als voorbeeld van samenhang noemt Riemens het Open Skies-verdrag, dat de luchtvaart tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie openstelt en dat ook Schiphol een flinke impuls heeft gegeven. “Schiphol is zo groot geworden door een huzarenstukje. Dat een aantal mensen iets verzonnen heeft om Open Skies met Amerika te krijgen.” Nederland wist hier goed van te profiteren dankzij de cultuur van ondernemerschap, zegt Riemens, maar: “ik vind dat we dat kwijt zijn.”
Uitgeest
Riemens ging ook nog in op de bijna-vliegramp die zich in november afspeelde boven Uitgeest. Op een haar na klapten op 13 november twee vliegtuigen op elkaar. Een onderzoeksrapport over het incident is in de maak, maar Riemens wil alvast kwijt dat de communicatie van de kant van Luchtverkeersleiding Nederland beter had gekund: “...dat als er een incident is, dat we dat eigenlijk zelf al op onze site zetten en aangeven: dit is wat er gebeurd is, dit is het proces dat wij volgen.”
Ook zou Luchtverkeersleiding Nederland, zo zegt de topman, alle betrokken partijen moeten informeren over wat er op de site wordt gezet, welke vragen er allemaal kunnen rijzen en wat daarop de voorlopige antwoorden zijn.
Geplaatst door A. Boeing uit Hoofddorp