Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Schiphol moet gerichter de wereld te pakken nemen’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1130 
|
 bnr.nl 
‘Schiphol moet gerichter de wereld te pakken nemen’

Door: Marjan van den Berg

De luchtvaart is in beweging. Er is veel groei te zien in Azië. Nederland zou daar veel meer van kunnen profiteren en zou bovendien meer moeten doen om de positie van Schiphol sterk te houden. Daarvoor pleit Paul Riemens, topman van Luchtverkeersleiding Nederland, op BNR.

Riemens was donderdag te gast bij Paul van Liempt. De topman betoogde dat er in deze crisistijd nog een heleboel winst te behalen valt voor Schiphol, zeker gezien de groei die te zien is in Azië. “Je ziet het in het Midden-Oosten: het cliché van Dubai -maar het is ook echt zo-, Abu Dhabi, Turkije is ontzettend bezig in Istanbul. Die hele luchtvaart verschuift naar het Oosten. Je ziet daar verkeersaantallen qua groei naar de 10 procent. In het Verre Oosten is dat nog erger, met China, Maleisië en andere landen.”

Niet for granted
Hoe zorgt Nederland ervoor dat Schiphol temidden van al dit geweld een belangrijke speler blijft? Riemens: “Stap één is volgens mij bewustwording dat Schiphol niet for granted is en dat Schiphol een vitaal onderdeel uitmaakt van de Nederlandse economie en vandaar te zeggen: wat zijn eigenlijk onze zekerheden naar de toekomst toe?”

Waar het in Nederland vooral aan schort, is samenhang, zegt de Luchtverkeersleiding-topman. “Wij hebben in Nederland een kenniseconomie die geënt is op luchtvaart, met KLM en partners, luchthaven, luchtverkeersleiding, maar ook de maakindustrie en allerlei organisaties die met luchtvaart bezig zijn. In de samenhang van die organisaties in het exporteren van kennis en kunde zouden we veel meer kunnen betekenen.”

Kennis en kunde
Hiermee zou het wereldwijde netwerk van Schiphol volgens Riemens enorm kunnen worden verbeterd. “We zijn ontzettend goed in het logistieke proces. Het is echt bijzonder. Iedereen vindt Schiphol normaal, maar rijd er maar eens naartoe en zie hoe complex die processen zijn. Naar heel veel landen, of het nou naar het Midden-Oosten is waar die groei enorm is, of het Verre Oosten, of naar Zuid-Amerika, kunnen wij heel veel kennis en kunde in samenhang exporteren.”

Volgens Riemens is er vanuit het buitenland genoeg vraag naar de Nederlandse know-how. Het is de kunst om samen te werken en op die manier maximaal te profiteren. “Ik vind de samenhang te laag. Op het moment dat je (...) een handelsmissie hebt met een minister of staatssecretaris, zie je dat daar een groep organisaties naartoe gaan en elk hun eigen ding doen, terwijl ik bij mezelf denk: je zou veel gerichter de wereld te pakken kunnen nemen.”

Open Skies
Als voorbeeld van samenhang noemt Riemens het Open Skies-verdrag, dat de luchtvaart tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie openstelt en dat ook Schiphol een flinke impuls heeft gegeven. “Schiphol is zo groot geworden door een huzarenstukje. Dat een aantal mensen iets verzonnen heeft om Open Skies met Amerika te krijgen.” Nederland wist hier goed van te profiteren dankzij de cultuur van ondernemerschap, zegt Riemens, maar: “ik vind dat we dat kwijt zijn.”

Uitgeest
Riemens ging ook nog in op de bijna-vliegramp die zich in november afspeelde boven Uitgeest. Op een haar na klapten op 13 november twee vliegtuigen op elkaar. Een onderzoeksrapport over het incident is in de maak, maar Riemens wil alvast kwijt dat de communicatie van de kant van Luchtverkeersleiding Nederland beter had gekund: “...dat als er een incident is, dat we dat eigenlijk zelf al op onze site zetten en aangeven: dit is wat er gebeurd is, dit is het proces dat wij volgen.”

Ook zou Luchtverkeersleiding Nederland, zo zegt de topman, alle betrokken partijen moeten informeren over wat er op de site wordt gezet, welke vragen er allemaal kunnen rijzen en wat daarop de voorlopige antwoorden zijn.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door A. Boeing uit Hoofddorp

Ach so..... de bijzondere kop leidde bij mij tot een verkeerde interpretatie. Ik wilde er achter zetten "zoals ze nu de regio al te pakken nemen" maar kennelijk vreest men alleen maar voor de groei. Wel, ik niet. Schiphol weg of minstens flink kleiner zou een boel ruimte en rust opleveren. We leven qua luchtvaart ver boven onze stand en megalomaan gedrag wordt uiteindelijk toch een keer bestraft. Het is beter dat nu in te zien en bij te stellen dan voort te gaan op de ingeslagen verkeerde weg.

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

" Ook zou Luchtverkeersleiding Nederland, zo zegt de topman, alle betrokken partijen moeten informeren over wat er op de site wordt gezet, welke vragen er allemaal kunnen rijzen en wat daarop de voorlopige antwoorden zijn. "

Bedoeld hij niet: gaat u maar rustig slapen want de herrie (en vervuiling) zit tussen uw oren?
Dat een plaats als Uitgeest (en helaas vele anderen ook) ten prooi is gevallen door megalomaan gedrag van de sector, dat laat de heer Riemens volkomen koud.
Winst zou er behaald kunnen worden op het gebied van herrie beperkende maatregelen.
Daar hoor je Riemens niet over!
Nee, enkel het beeld schetsen van underdog.
Dat de veiligheid al geruime tijd in een te krappe jas is komen te zitten, daar zal u ook wat mee moeten doen, heer Riemens!
Sinds de in het gebruik name van de (K)Polderbaan zijn er meerdere incidenten boven Uitgeester grondgebied geweest, alleen dat werd niet zo breed in de media vermeldt.
En is op de achtergrond geraakt. Helaas voor uw organisatie, de (voor)laatste (?) wel.


Geplaatst door gerard uit NULL

Gevaarlijk: "Wij hebben in Nederland een kenniseconomie die geënt is op luchtvaart..."
Dat is nog eens een staaltje van NAVELSTAARDERIJ. Héél gevaarlijk om daar dan je beleid op te baseren. De kenniseconomie van ons land, althans van wat er van over is, is helemaal niet geënt op luchtvaart. Hoeveel bedrijven in brainport Eindhoven bijvoorbeeld houden zich met luchtvaart bezig?

Geplaatst door j h griese uit Amstelveen

Deze heer is toch directeur van een facili-terend bedrijf ? een ZGN ZBO, Zelfstandig Bestuurs Orgaan. Met de staatsopdracht: Vliegtuigen efficient begeleiden bij het opstijgen van en landen op Schiphol. Daarbij de afhandelingen zo veilig mogelijk te doen laten verlopen, ja voor de er onder wonenden! Echter hij gaat maar door met promoten van zijn eigen Toko. Ik meen 7 toplieden daar met 700.000 per jaar. Voor elk komend of vertrekkend toestel wordt betaald, of GEVANGEN..Zijn proefschrift heette: "Schiphol is groter dan Nederland" Kan het nog Megalomaner.Ten tijde van de ramp met het Turkse toestel, schreef Prof Ben Ale, algemeen gerespecteerd veiigheidsexpert in de Volkskrant: "Er is meerdere malen gejokt over de Externe Veiligheid" (En nog steeds niet op orde beste mensen!)Laat dhr Riemens zich in eerste instantie eens drukmaken, om dat slechte VVA stelsel uit te voeren,zoals Alders cum suis het aan het papier toevertrouwden

Geplaatst door j h griese uit Amstelveen

II) Maar daar komt geen bal van terecht.2 jaar experimenteren, betekende op de Buiten-veldertbaan in 2011 ruim 30 % meer vluchten dan in 2010 en 60 % meer dan geprogno-ticeerd/beloofd. In 2012 werd nog eens 55 % meer gevlogen dan geprognoticeerd..Alders cum suis beloofden Minus 7 % in 2020 op de Buitenveldertbaan. Dat wordt dus zeker niet gehaald. Ook in 2013 blijft LVNL deze handelwijze herhalen. En de situatie op de B.baan is symptomatisch voor dit verfoei- lijke oncontroleerbare en niet handhaafbare stelsel, want morgen betreft het baan X en overmorgen baan Y. De Inspectie zietslechts toe op de procesmatigheid. Ze heeft de tools niet om de zaak op overschrijdingen te controleren. Erg benieuwd wat jurist Prof.B. Schueler zal adviseren over dit Experiment. N.B. Een experiment dat deze ws naam niet mag dragen, omdat er vooraf geen enkele criterium werd genoemd,wanneer dit een geslaagd of mislukt experimnent zou worden.
Als dit voorstel ongeschonden er door zou komen, dan zou dit het zoveelste bewijs zijn,dat Nederland geen Rechtstaat meer is

Geplaatst door cros op de helling uit deltametropool

Los van de inmiddels tot gemeengoed geworden mix van megalomanie, machtsmisbruik en zelfverrijking bij de top van al merendeels verzelfstandigde bestuurs- en uitvoeringsorganen speelt blijkbaar nog iets anders. Tot hoogste doel lijkt te zijn verheven om hele regio's, provincies en toekomstige landsdelen te pakken te nemen?

Dat vanuit het provinciehuis in Haarlem al volledig in termen van een gerealiseerd landsdeel wordt bestuurd is bij weinigen bekend, maar al wel realiteit. Lees b.v. eens goed de voorgangsrapportage MRA op:

www.metropoolregioamsterdam.nl

Men is dus al bezig het toekomstige landsdeel te besturen terwijl alle democratische besluitvorming in Eerste en Tweede Kamer nog plaats dient te vinden?!

De geinterviewde LVLN directeur doet daar nu nog een schepje bovenop en het medium BNR helpt een handje mee: de luchtvaartsector zal de hele wereld te pakken nemen!

Wellicht met de verdrie- tot verviervoudiging van de uitstoot bij de geplande groei van de luchtvaart die verwoestend zal uitwerken voor klimaat, voedsel- en watervoorziening en tot slot ons gehele leefmileu?

Veel gekker en onverantwoordelijker moet het toch niet worden.