Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol: minder groei, meer groen, en een landingsbaan erbij

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 970 
|
 Nova 
Schiphol: minder groei, meer groen, en een landingsbaan erbij

Schiphol heeft ernstig te lijden onder de economische crisis. De luchthaven staat niet meer in de top 10 van vliegvelden met de meeste passagiers.

Halfjaarcijfers
Vorige week werden de eerste halfjaarcijfers onder het bewind van de in januari 2009 in dienst getreden Jos Nijhuis gepresenteerd. Deze cijfers waren historisch slecht: de winst van de luchthaven keldert met maar liefst 77 procent tot 22 miljoen euro in vergelijking met de eerste helft van vorig jaar.

Recessie
Schiphol wordt door de economische recessie aan alle kanten geraakt en voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog is er een eind gekomen aan de groei van Schiphol. Turbulente tijden dus voor de man die van Schiphol de beste luchthaven van Europa wil maken.

Natuur en Milieu
De milieuorganisatie Natuur en Milieu heeft gisteren haar luchtvaartvisie voor een duurzame luchtvaart gepresenteerd: Schiphol moet zich ontwikkelen tot rail-luchthaven voor Europa door vlieg- en treinverkeer te integreren en zich te concentreren op directe intercontinentale vluchten. Dit betekent ook winst voor het milieu, gelijk aan een vermindering van de jaarlijkse uitstoot van het broeikasgas CO2 van 750.000 auto’s.

Overstapfunctie
De overstapfunctie van Schiphol komt volgens Natuur en Milieu sterk onder druk te staan door almaar stijgende prijzen en zou daarom een alternatief moeten bieden voor de kortere vluchten. Passagiers moeten per hogesnelheidstrein van en naar Schiphol kunnen komen. Ook is het dan niet nodig met vluchten uit te wijken naar Lelystad en Eindhoven, aldus Natuur en Milieu. Dus lange afstandsvluchten van en naar Schiphol, en kortere Europese vluchten met de trein.

Klimaatdoelen
Berekeningen van Natuur en Milieu en onderzoeksbureau CE Delft wijzen uit dat de Europese luchtvaart te veel groeit om binnen de klimaatdoelen voor 2050 te blijven. Het is daarom onvermijdelijk dat er minder gevlogen gaat worden en dat vliegen duurder wordt, aldus de milieuorganisatie.

In NOVA vanavond een gesprek met Jos Nijhuis over de luchthaven Schiphol, die als motor van de Nederlandse economie geldt. Hoe denkt Nijhuis de motor weer aan de gang te krijgen en wat is daarvoor nodig?


Reacties op dit bericht

Geplaatst door cns uit deltametropool

Zoals wel viel te verwachten volgde Nijhuis in NOVA exact het "beleidspad Alders": eerst groei naar 580.000 vluchten (70.000 regionaal) en mogelijk verder naar > 1.050.000 richting 2040. Reservering 2 e Kaagbaan blijft daarbij staan.
Tot tweemaal toe werd in het propagandapraatje via "doorgeefluik" NOVA de rol van de bewoners aangehaald, als zouden deze geheel met Hr. Alders tot overeenstemming zijn gekomen. Dat hij nog even gehakt maakte van het SNM (GroenLinke window-dressing?)
voorstel voor een "Air/HSL port" viel eveneens te verwachten.

Dat deze Jos Nijhuis hedenmorgen voor een tuchtcollege moet verschijnen wegens mogelijke belangenverstrengeling ivm zijn vorige baan kwam in dit TV programma - dat onder de MainStreamMedia valt - maar even niet aan de orde..........

DAAROM EEN WELGEMEEND ADVIES AAN PVRC:

Verdeel eens de aandacht over MSM en nieuwe media op het internet. Zo kunnen de ware achtergronden worden verduidelijkt en lokale, regionale en landelijke politici op hun verantwoordelijkheden in deze worden gewezen!


Geplaatst door V.O.S. uit NULL

De heer Jos Nijhuis sprak met een geflateerde lach op zijn gezicht en sprak de woorden uit die niet waar zijn: men wend aan het lawaai. Bovendien loog hij over het feit, als dat de bewoners het met het principe van hr.Alders eens zijn.
Hij is al net zo'n leugenaar als zijn voorganger, Gerlach Cerfontaine!

Geplaatst door jh Griese uit Amstelveen

V.O.S. je zegt het goed VOS, met een geflateerde lach, hij was een P.R. verhaal aan het houden. Hij wendt aan lawaai,wij niet aanzijn PR praatjes Weer kreeg de Vliegtax alle schuld, daarmee hun eigen falen: Slechte service,dure ticket-tarieven, slechte bereikbaarheid etc, hoge parkeertarieven, dure winkels , met koffie voor 3,50 E , vastgoed inkomsten,waar de winst mee wordt opgekrikt.

De burgers blijven niet naief !
Nova heer Tom Klein, was niet al te zeer ingevoerd. Bij Buitenhof (Rob Trip, en van Ingen ) zijn ze inmiddels meer op de hoogte van de strapatsen van de boys van Schiphol,en in staat tot beter weerwoord

Geplaatst door gerard uit NULL

ik wen, hij went wij wennen, flink oefenen. Schultz zei het desttijds al: "de omwonenden moeten nog even wennen aan het vliegtuiggeluid". Hoe lang duurt dat "even"? Een mensenleven?