Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol: meer herrie in centrum

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 861 
|
 Parool 
Schiphol: meer herrie in centrum

DEN HAAG - De groei van het aantal vliegbewegingen vanaf Schiphol, waar het kabinet mee heeft ingestemd, zal in Amsterdam en Amstelveen vooral ‘s nachts leiden tot veel meer geluidsoverlast.

Dit blijkt uit de Milieueffectrapportage (MER) die vandaag openbaar is gemaakt.

Op de controlepunten even ten westen en ten zuiden van Amsterdam en in Amstelveen wordt over het hele etmaal tot 2,47 decibel meer geluid toegestaan. Dit lijkt weinig, maar een toename van circa drie decibel betekent een verdubbeling van het lawaai.

Duidelijk is dat de grens van het gebied dat het meeste lawaai te verwerken krijgt, zich vanuit Amsterdam-West uitbreidt richting centrum. In de nacht wordt in Buitenveldert en Amstelveen anderhalve decibel meer geluid toegestaan.

Bijstelling van de toegestane geluidsbelasting is nodig om Schiphol tot het jaar 2010 te laten groeien van 425.000 tot 480.000 vliegbewegingen per jaar. Betere spreiding van de geluidshinder laat de totale overlast niet toenemen en maakt toch efficiënter gebruik van de landingsbanen mogelijk.

Voorwaarde van de regerings-coalitie was dat de groei van Schiphol binnen de bestaande milieugrenzen moest blijven, uitgedrukt in het aantal mensen dat hinder ondervindt. In de MER wordt dan ook benadrukt dat dit aantal mensen niet toeneemt. In de op grote afstand van de luchthaven gelegen regio’s, de Zaanstreek en het Groene Hart, zal de overlast afnemen.

Maar de consequentie is wel dat de Buitenveldertbaan meer gebruikt mag worden. En juist deze baan is de bewoners van Amsterdam en omstreken tot last. ‘‘Dit is slecht nieuws voor de bewoners van Buitenveldert, de Bijlmer en delen van Amstelveen,’’ zegt GroenLinks-Kamerlid Wijnand Duyvendak.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Els uit castricum

En dus een toename van:
slapeloosheid,
hartklachten,
concentratiestoornissen overdag,
gefrustreerde ouders door huilende kinderen 'snachts,
kinderen met concentratiestoornissen op school,
aandoeningen aan de luchtwegen vanwege het fijstof,
toename van slaapmiddelen,
oordoppen,
potdichte ramen,
het afnnemen van ieders noodzakeleijke behoefte aan stilte
en schending van de mensenrechten in Nederland.


Geplaatst door Rose uit Randstad

Voormalig Schiphol-directeur Hans Smits, nu de grote denker in de Rotterdamse haven, lobbyde al in 1995 voor de vijfde ‘milieubaan’, waar ook Wim Kok zo’n fervent voorstander van was.

In het leugenkrantje Schipholland zei Smits tegen een inwoner van Amsterdam-Zuidoost (7 november 1995):
“De aanleg van de vijfde baan biedt u de beste oplossing. Samen met de Kaagbaan neemt die straks zeventig procent van alle starts en landingen voor zijn rekening. Dat ontlast Buitenveldert ontzettend.”

Ouwe koeien uit de sloot halen? Pas op! Dezelfde Smits zat met Wim Kok in een commissie die de minister van Binnenlandse Zaken dit jaar adviseerde om voor de Randstad snellere beslissingen mogelijk te maken.
Al dat gezeur over milieuregels en overlast van omwonenden!

Schiphol heeft de plannen tot 2040 al volop in voorbereiding. Op naar de 800.000!

Rose

Geplaatst door Rieneke Schokking uit Amstelveen

Rose, soms bekruipt me het sinistere gevoel dat Schiphol de plannen tot 2040 al grotendeels klaar heeft. Waarom niet ver vooruit te plannen als je toch altijd je zin krijgt! Inderdaad, op naar de 800.000

Geplaatst door Boudy uit Kudelstaart

ik snap de verontwaardiging maar wacht nu
eers maar eens af.