Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol mag verder groeien

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 784 
|
 www.nu.nl 
Schiphol mag verder groeien

DEN HAAG - Het kabinet is het vrijdag eens geworden over het toekomstbeleid van Schiphol. Er is een politiek akkoord, meldde de woordvoerster van staatssecretaris Van Geel (Milieu). De details van het akkoord, waarover Van Geel en staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) lange tijd niet op een lijn zaten, worden mogelijk later vrijdag bekendgemaakt.

Schiphol mag van het kabinet verder groeien. Het aantal vluchten per jaar mag onder voorwaarden stijgen tot 520.000 vluchten. Een verdere uitbreiding, zoals de luchthaven nastreeft, “moet ze zelf verdienen”, zei staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) vrijdag na de wekelijkse ministerraad.


Hoog op de agenda stond de toekomst van Schiphol. Binnen een half jaar moet de luchtvaartsector zich vastleggen op maatregelen om de geluidshinder voor omwonenden zoveel mogelijk terug te dringen. Het kabinet werd het daarover eens.

Schultz en staatssecretaris Van Geel (Milieu) stonden aan de basis van het uiteindelijke compromis. De twee bewindslieden zaten immers lange tijd niet op één lijn.

Omwonenden

“Dit is heel, heel erg. Een schandelijk besluit”, reageerde woensdag G. Huiting, woordvoerder van het Platform Vlieghinder Regio Castricum, op het kabinetsbesluit tot verdere uitbreiding van de luchthaven. Huiting vindt het een “kulargument” van het kabinet dat Schiphol moet groeien. “Vertel mij nu eens waarom Schiphol moet groeien.” Het platform is de belangengroep voor omwonenden van Schiphol.

Het Platform zegt geen middel onbenut te laten om de uitbreiding te voorkomen. “Het kabinet is aan zet geweest en nu is de Tweede Kamer aan de beurt. Met krachtige termen zullen we druk uitoefenen op de Kamerleden om het tij te keren.”

D66 stelt eisen

D66 heeft zich vrijdag kritisch uitgelaten over het besluit van het kabinet over Schiphol. “Het is nog niet helemaal af”, vindt het tweede Kamerlid Van der Ham. De parlementariër stelt dat er harde afspraken moeten worden gemaakt over de belangen van bewoners van de buitengebieden en de compensatie voor deze mensen.

“De bewindslieden zeggen ‘dat gaan we later doen’, maar daar nemen wij geen genoegen mee.” De D66’er memoreerde hoe zijn partij onder PvdA-verkeersminister Netelenbos tegen de huidige luchtvaartwet stemde. “Dit is geen detail voor D66, het is juist de crux. De belangen en zekerheden van de bewoners van het buitengebied zijn nu slecht geregeld”.

Van der Ham is wel enthousiast over de gevolgen die het kabinetsbesluit heeft voor het milieu. “Het is goed dat Schultz van Haegen en Van Geel hebben gekozen vóór de huidige milienormen. Die worden niet echt opgerekt.”

Harde acties Milieudefensie

Milieudefensie heeft vrijdag harde acties aangekondigd tegen het kabinetsbeleid rond Schiphol. “De tijd van handtekeningen verzamelen is voorbij”, zei campagneleider J. Wijnhoven van de milieuorganisatie vrijdagmiddag.

Milieudefensie heeft geen goed woord over voor de plannen van het kabinet, dat verdere groei van Schiphol mogelijk wil maken. De organisatie spreekt van een “horrorscenario” voor milieu en omwonenden en “volksverlakkerij”.

Nog voor de zomer gaat Milieudefensie acties voeren die volgens Wijnhoven lang niet altijd een vriendelijk karakter zullen hebben. “Dat gaan we onder meer doen als de Tweede Kamer gaat praten over deze plannen. We hebben nog hoop dat de Kamer hier een stokje voor steekt.”

Stichting Natuur en Milieu kraakt het kabinetsbesluit in iets andere bewoordingen. “Het kabinet kiest voor maximale groei”, meent deze organisatie. “Het kabinet gaat uit van 100.000 extra vluchten voor 2010 en daarna kan de groei nog verder gaan. Men doet alsof dit kan zonder de geluidsgrenzen op te rekken. Een sprookje natuurlijk; hoe je het ook aanpakt, veel meer vliegen betekent altijd meer overlast”, zegt directeur M. de Rijk.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

En Schultz, waaraan hebben WIJ dit verdiend. U mag plaats nemen in het rijtje van uw illustere voorgangsters. Allemaal bang dat ze een outcast zouden worden in het 'old boys' netwerk. Het is vast geen toeval dat er steeds vrouwen op die plek hebben gezeten. Uw commissariaat ligt vast al klaar. U moet ten slotte aan de toekomst van uw kinderen denken, niet aan de onze. En van Geel stond er bij en keek er naar. Als het een vent was geweest, dan was ie opgestapt. Moet je eens indenken, 520.000, dat is elke minuut een vlucht, 7 dagen per week, 52 weken per jaar. Misdadig.

Geplaatst door Peter Hoekstra uit NULL

Wat belachelijk om meteen te reageren en te klagen. Wat is dit wederom een typsiche nederlandse kronkel wat deze organisatie uitstraalt. Mensen weten dat als men in de buurt gaat wonen van een vliegveld men hinder kan ondervinden van het vliegverkeer. Het is schandalig om in de buurt van schiphol te gaan wonen en vervolgens te gaan roepen dat men last heeft van geluidsoverlast. Nederland moet groeien, zeker economisch. Daarbij is Nederland de poort tot Europa wat uiteindelijk terug te vinden is in de eigen portemonee. In plaats van schiphol en dit kabinet schuld te geven, kan deze organisatie zich beter richten om !ZELF! tot betere oplossingen te komen!. Iedereen weet dat schiphol groeit en zal blijven groeien tot 1 miljoen vluchten de komende 15 jaar. Je kunt er je kop voor in het zand steken en hopen dat een platform zoals dit het tij kan keren. Ik kan u nu al vertellen dat u dan naief en niet rationeel denkt. Misschien komt dat dan toch de vliegoverlast. Maar ga niet lopen af geven op een organisatie die ervoor zorgt dat waarschijnlijk ook Uw loon de komende jaren zal stijgen en de koopkracht zal verbeteren. Kunt u er niet tegen, vertrek dan naar een andere plaat, in acht nemend dat daar ook wel omstandigheden zijn waarover een of ander platform kan klagen!
En nee, ik werk niet bij schiphol en ben geen politicus maar iemand die het totale beeld een nuchter en verstandig in een breed kader bekijkt!

Geplaatst door Rik uit Uitgeest

Meneer Hoekstra, uw naïviteit is lachwekkend.

Geplaatst door J.H. Griese uit Amstelveen

De 19 Platforms zijn bezig met een persbericht. We beschouwen deze gang van zaken als volksverlakkerij. Hier past slechts een antwoord: Lobby en ACTIE.
U hoort van ons.
Overigens, waar mevr Schultz steeds sprak van maximale info naar de burger is ons nog erg weinig bekend over het kabinetsstandpunt. De NOS verslikte zich ookal in de berichtgeving:
Op de Radio: Er komt wettelijke bescherming.
Op Teletext:Geen wettelijke bescherming en een convenant....
Wordt vervolgd
JanGriese

Geplaatst door J.H. Griese uit Amstelveen

Heer Hoekstra, U heeft geen kennis vanzaken; Aanrader: Lees het dossier op deze site.
Jan Griese

Geplaatst door Roman uit Castricum

Geachte heer Hoekstra,

Koop een landkaart. Castricum ligt NIET in de buurt van Schiphol. Uw domheid is grenzeloos....Het belang van Schiphol voor de Nederlandse economie is nog niet 1% van het BNP (bruto nationaal product).

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Brallen, brallen, brallen. Ik woon in juli dit jaar 40 jaar in het zelfde huis en bepaald niet in de buurt van Schiphol. En mijn inkomen verdien ik zelf met mijn eigen bedrijf, daar heb ik Schiphol niet voor nodig. In tegendeel zelfs. Als ik wat meer kon slapen kon ik ook meer presteren. Hoeft u weer minder belasting te betalen. Ik zat hier het eerst, dus Schiphol rot maar op. Elk ander bedrijf dat maar 1% van de hinder veroorzaakt van Schiphol was subiet gesloten.

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Op http://www.verkeerenwaterstaat.nl staat de tekst. Salderen is het toverwoord, dus worden de normen op bepaalde punten opgerekt. Van der Ham was te vroeg blij. Verder helemaal geen echte hinderbeperking. Harde afspraken maken, die vertoning kennen we al. Maar geen wettelijke bescherming of normen voor het buitengebied. En dan gaan ze ook nog aan Schiphol vragen hoeveel ze op de lange termijn nodig hebben .... Echt niet te bevatten. Als een slaafs hondje likken ze de hand van Cerfontaine, en dan hou ik het nog netjes.

Geplaatst door Claire uit Uitgeest

Dhr Hoekstra is de slimste niet! Castricum, Uitgeest en omstreken ligt inderdaad niet in de buurt van Schiphol. Wij wonen hier al sinds de geboorte en hebben ervoor gekozen om in een stille rustige omgeving te wonen. Wij hebben nooit geen vliegtuighinder gehad in het verleden en nu de laatste jaren is het gewoon te belachelijk voor woorden. Je kunt geeneens normaal een telefoongesprek voeren, in de tuin zitten... en het ergste is dat je snachts de heeeeele nacht uit je bed geschud word door mega grote boeings die op 600 meter hoogte over dak heen razen! Waanzin waanzin totalewaanzin! En dan heb ik het nog niet eens over de gevolgen die het heeft voor de volkgezondheid! Alsof het gezond is een landingsroute boven je huis?!! Onderzoeken hebben al aangetoond dat kinderen die op een aanvlieg of landingsroute wonen hebben vaker leerproblem en concentratie stoornissen. En erger nog, ze hebben meer kans op luchtweg aandoeningen.

Fijn kabinet... Balkenende, waar de hel zijn jouw Normen en Waarden!???

Geplaatst door els uit castricum

Dag vogels,
dag bloemen,
dag kinderen,
dag Nederland.

En mijnheer Hoekstra, we wónen niet dicht bij Schiphol ,maar Schiphol is dicht bij ons komen wonen. En dat opdringerige gedrag breidt zich als een olievlek uit over Noord- Holland.