Schiphol mag verder groeien
DEN HAAG - Het kabinet is het vrijdag eens geworden over het toekomstbeleid van Schiphol. Er is een politiek akkoord, meldde de woordvoerster van staatssecretaris Van Geel (Milieu). De details van het akkoord, waarover Van Geel en staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) lange tijd niet op een lijn zaten, worden mogelijk later vrijdag bekendgemaakt.
Schiphol mag van het kabinet verder groeien. Het aantal vluchten per jaar mag onder voorwaarden stijgen tot 520.000 vluchten. Een verdere uitbreiding, zoals de luchthaven nastreeft, “moet ze zelf verdienen”, zei staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) vrijdag na de wekelijkse ministerraad.
Hoog op de agenda stond de toekomst van Schiphol. Binnen een half jaar moet de luchtvaartsector zich vastleggen op maatregelen om de geluidshinder voor omwonenden zoveel mogelijk terug te dringen. Het kabinet werd het daarover eens.
Schultz en staatssecretaris Van Geel (Milieu) stonden aan de basis van het uiteindelijke compromis. De twee bewindslieden zaten immers lange tijd niet op één lijn.
Omwonenden
“Dit is heel, heel erg. Een schandelijk besluit”, reageerde woensdag G. Huiting, woordvoerder van het Platform Vlieghinder Regio Castricum, op het kabinetsbesluit tot verdere uitbreiding van de luchthaven. Huiting vindt het een “kulargument” van het kabinet dat Schiphol moet groeien. “Vertel mij nu eens waarom Schiphol moet groeien.” Het platform is de belangengroep voor omwonenden van Schiphol.
Het Platform zegt geen middel onbenut te laten om de uitbreiding te voorkomen. “Het kabinet is aan zet geweest en nu is de Tweede Kamer aan de beurt. Met krachtige termen zullen we druk uitoefenen op de Kamerleden om het tij te keren.”
D66 stelt eisen
D66 heeft zich vrijdag kritisch uitgelaten over het besluit van het kabinet over Schiphol. “Het is nog niet helemaal af”, vindt het tweede Kamerlid Van der Ham. De parlementariër stelt dat er harde afspraken moeten worden gemaakt over de belangen van bewoners van de buitengebieden en de compensatie voor deze mensen.
“De bewindslieden zeggen ‘dat gaan we later doen’, maar daar nemen wij geen genoegen mee.” De D66’er memoreerde hoe zijn partij onder PvdA-verkeersminister Netelenbos tegen de huidige luchtvaartwet stemde. “Dit is geen detail voor D66, het is juist de crux. De belangen en zekerheden van de bewoners van het buitengebied zijn nu slecht geregeld”.
Van der Ham is wel enthousiast over de gevolgen die het kabinetsbesluit heeft voor het milieu. “Het is goed dat Schultz van Haegen en Van Geel hebben gekozen vóór de huidige milienormen. Die worden niet echt opgerekt.”
Harde acties Milieudefensie
Milieudefensie heeft vrijdag harde acties aangekondigd tegen het kabinetsbeleid rond Schiphol. “De tijd van handtekeningen verzamelen is voorbij”, zei campagneleider J. Wijnhoven van de milieuorganisatie vrijdagmiddag.
Milieudefensie heeft geen goed woord over voor de plannen van het kabinet, dat verdere groei van Schiphol mogelijk wil maken. De organisatie spreekt van een “horrorscenario” voor milieu en omwonenden en “volksverlakkerij”.
Nog voor de zomer gaat Milieudefensie acties voeren die volgens Wijnhoven lang niet altijd een vriendelijk karakter zullen hebben. “Dat gaan we onder meer doen als de Tweede Kamer gaat praten over deze plannen. We hebben nog hoop dat de Kamer hier een stokje voor steekt.”
Stichting Natuur en Milieu kraakt het kabinetsbesluit in iets andere bewoordingen. “Het kabinet kiest voor maximale groei”, meent deze organisatie. “Het kabinet gaat uit van 100.000 extra vluchten voor 2010 en daarna kan de groei nog verder gaan. Men doet alsof dit kan zonder de geluidsgrenzen op te rekken. Een sprookje natuurlijk; hoe je het ook aanpakt, veel meer vliegen betekent altijd meer overlast”, zegt directeur M. de Rijk.
Geplaatst door Willem uit Heemskerk