Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol lijdt zwaar onder vliegtaks

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 852 
|
 Telegraaf 
Schiphol lijdt zwaar onder vliegtaks

AMSTERDAM -  Sinds de invoering van de vliegtaks op 1 juli zijn er 525.000 minder mensen vertrokken van Schiphol. Luchtvaartdeskundigen zeggen echter dat dit getal veel hoger ligt en schatten het verlies voor 2008 zelfs op een miljoen passagiers.

Dit omdat de KLM eind oktober al bekendmaakte dat zij al 400.000 passagiers aan de taks is verloren. Ingewijden schatten het verlies voor 2008 daarom zelfs al in de buurt van een miljoen passagiers.
Vliegtuigpassagiers wijken massaal uit naar buitenlandse vliegvelden. Zo zag het vliegveld van Düsseldorf 62 procent meer Nederlanders.
Deze voorlopige cijfers maakte de woordvoerder van de overkoepelende organisatie van luchtvaartmaatschappijen in Nederland, Barin, vanmorgen bekend in het tv-programma Goedemorgen Nederland. De definitieve cijfers worden eind volgende maand verwacht.
Volgens Barin-woordvoerder Frank Allard bezorgt de vliegtaks Schiphol een schadepost van een miljard euro.
Reizigers wijken onder meer uit naar Duitsland en België. Uit eerdere cijfers bleek dat het vliegveld in Düsseldorf 62 procent meer Nederlanders ziet, Brussel 74% en in Weeze in Duitsland groeide het aantal Nederlanders zelfs met driehonderd procent.
Sinds 1 juli moeten Nederlanders een toeslag betalen van 11,25 euro voor vliegreizen tot 2500 kilometer. Op langere vluchten is de toeslag zelfs 45 euro.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Observer uit Nederland

VLIEGTAX ?
Bericht in personelsblad KLM De Wolkenridder van 28 Nov 2008:

KLM stelt groeiplannen onmiddellijk bij.
Voor winterperiode 2008/2009 (=november t/m april) minder groei.
Voor 2009-2010 maar ook 2010-2011 "nulgroei".

Kosten zijn gestegen, met name leveranciers, HAVENGELDEN Schiphol, HEFFINGEN van Luchtverkeersleiding.

KLM gaat actie voeren ter verlaging van de externe kosten: luchthavengelden, ATC-kosten(LVNL), belastingen, contracten.

Aldus Hartman, 28 november 2008

Hoe zit het nu echt ?
Barin spreekbuis van de Sector .........

Geplaatst door Gerard uit NULL

peanuts vergeleken met de schade ten gevolge van de waardevermindering van tienduizenden huizen rond Schiphol.

Zo kan ik het ook.

Zet er eerst maar eens accountant op.

Geplaatst door Ton uit NULL

Natuurlijk moet je naar Düsseldorf, Weeze of Brussel gaan als je daar vanuit Nederland dichterbij woont. Dat is goedkoper én beter voor het milieu.
Was toch de bedoeling?
Maar ja, het scheelt natuurlijk voor Schiphol parkeergelden en tax-free verkochte horloges en parfum en jenever en nog meer van die flauwekul.
Het mogen bést meer passagiers zijn die voor andere vliegvelden dan Schiphol kiezen.
Scheelt misschien een beetje herrie.
En ik heb horen vertellen dat ze daar makkelijker en goedkoper kunnen parkeren, het minder gestrest is en je hoeft er ook niet zo idioot lang van tevoren te zijn.
En meneer Allard "niet klagen hè. Dat haalt toch niets uit leert ons de ervaring."



Geplaatst door Els uit Castricum

Schiphol lijdt zwaar onder de vliegtax?
Wij lijden al 6 jaar zwaar onder het regime van Schiphol!

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

De grootste reden is dat de basisprijs van de vliegtickets al veel lager ligt vanuit het buitenland. Heeft niks met vliegtaks te maken, maar concurrentie. Voor veel bestemmingen scheelt het minstens 100 euro. En dat is niet mijn waarneming maar die van Telegraaf lezers die reageerden op een vraag van lobbyist/journalist Burlage of mensen vanwege vliegtaks naar het buitenland gingen. Ze gingen inderdaad maar zelden vanwege de vliegtaks en dan nog alleen omdat ze al dichtbij een buitenlands vliegveld woonden. En terecht zoals Ton al zei.

Geplaatst door Els uit Castricum

Oproep!

Morgen wordt er een programma uitgezonden en dat heet: "Feestje voor de mensenrechten." Natuurlijk sta ik helemaal achter het feit dat er veel, héél veel aandacht besteed moet worden aan dit onderwerp. En dat deze schending de wereld uitmoet!! Dus ik heb ook meteen een brief aan het Ikon geschreven over de schending van onze mensenrechten, wat betreft het vliegverkeer en mijn oproep aan jullie is: "wie laat ook zijn stem horen?" Men blijft zich maar druk maken over die onzinnge en verdoezelende vliegtax, dat heeft de aandacht in de media maar het gigantische probleem waar wij mee zitten wordt doodgezwegen.

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

De Schiphol-group-lobby is ook sterk in het trekken van zielige gezichten richting Den Haag. Verder heeft de Schiphol-group overal maling aan, behalve als er iets niet loopt, zoals zij het graag zouden willen zien.
Klagers! Zeurkousen! Het zit tussen jullie oren!

Geplaatst door Observer uit Nederland

Willem : Herkenning! Ik deed ook mee met die enquete/stelling van de Dag van de Telegraaf.(Burlage) De Uitkomst zou de volgende dag gepubliceerd worden ...

Daar waren opvallend veel reacties van: Het is niet de Vliegtax...............
Je begrijpt het, de peiling werd nooit gepubliceerd !
Was niet wat Burlage wilde horen....