Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol leent geld van EU voor bagageprobleem

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 758 
|
 www.fd.nl 
Schiphol leent geld van EU voor bagageprobleem

KOFFERS RELATIEF VAAK ZOEK

Door: Tjabel Daling

Luchthaven Schiphol krijgt een lening van euro 350 mln van de Europese Investeringsbank (EIB) voor de uitbreiding en modernisering van het bagageafhandelingssysteem.

De EIB-lening tegen zachte voorwaarden is onderdeel van een totale investering van euro 846 mln door Schiphol met als doel binnen enkele jaren 60 miljoen passagiers en 70 miljoen koffers per jaar te verwerken. Schiphol verwerkt nu circa 50 miljoen koffers per jaar.

Ook moet het grootschalige investeringsprogramma de kwaliteit van de bagageafhandeling betrouwbaarder maken en het risico dat koffers zoekraken of niet op tijd aanwezig zijn, sterk verkleinen. De afgelopen jaren had met name luchtvaartmaatschappij KLM een slechte reputatie wat betreft het zoekraken van koffers op Schiphol. KLM is ook betrokken bij de modernisering van de bagageafhandeling op Schiphol.

Slecht ‘trackrecord’ voor de verwerking van koffers

In de projectomschrijving verwijst ook de EIB naar het slechte ‘trackrecord’ van de Amsterdamse luchthaven wat betreft de verwerking van koffers. ‘Al diverse jaren heeft het huidige bagageafhandelingssysteem een efficiënt gebruik van de bestaande terminalcapaciteit in de weg gestaan, waardoor de dienstverlening sterk is gedaald en waardoor koffers veel sneller zoekraken op Schiphol dan op andere, vergelijkbare luchthavens.’ Schiphol geeft donderdag een toelichting op de lening.

Alle aandacht Schiphol naar bagageservice

De investering van Schiphol van euro 846 mln in modernere bagagesystemen heeft de dans van de bezuiniging ontsprongen. Het is vrijwel de enige grote investering van Schiphol de komende jaren. Eind 2009 schreef minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat aan de Tweede Kamer dat de Nederlandse luchthaven de investeringen over de periode 2009 tot 2014 over de hele linie terugschroeft van euro 2,6 mrd tot euro 1,6 mrd.

Alleen investeringen die strikt noodzakelijk zijn, worden uitgevoerd. Daartoe behoort in elk geval de modernisering van het bagage-afhandelingssysteem, dat ook de concurrentiekracht van Schiphol kan vergroten. Hoe Schiphol de overige euro 500 mln wil financieren, is nog niet geheel duidelijk, maar de luchthaven zou dat via de uitgifte van publieke obligatieleningen kunnen doen.

Milieueffectrapportage

Op de eigen website zegt de EIB niet te zijn nagegaan of voor het bagageafhandelingsproject een milieueffectrapportage nodig is. De Vereniging Milieudefensie, in het verleden kritisch over een lening van de EIB aan Schiphol, vindt euro 350 mln veel geld, maar heeft nu minder bezwaren. ‘Gelukkig verschaft de EIB ook steeds meer leningen aan milieuprojecten’, aldus een woordvoerder.

Bekijk bericht op "www.fd.nl"

Reacties op dit bericht