Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol komt halfjaar later met masterplan

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1067 
|
 Het Financieele Dagblad 
Schiphol komt halfjaar later met masterplan

Luchthaven Schiphol heeft de uitbreidingsplannen van de luchthaven moeten uitstellen. De presentatie van het zogenoemde masterplan was dit voorjaar gepland. Topman Jos Nijhuis van Schiphol zegt dat dit nu op zijn vroegst in de herfst gebeurt. Volgens hem is er geen sprake van dat het uitstel tot afstel leidt.

Lees meer…

In de krant

Het probleem met het masterplan is de financiering, die voor een gedeelte opgebracht moet worden door de luchtvaartmaatschappijen. Dat zou dan leiden tot een verhoging van de havengelden. Daarnaast zal Schiphol de kapitaalmarkt op moeten voor de benodigde €1 mrd tot €5 mrd, het exacte bedrag is nog niet bekend. De luchtvaartmaatschappijen en Schiphol zijn er nog niet uit hoeveel de maatschappijen moeten bijdragen aan de totale investering.
‘Dat is lastig als je de tering naar de nering moet zetten’, aldus voorzitter Frank Allard van de Barin, de vereniging van luchtvaartmaatschappijen in Nederland. ‘De tarieven op Schiphol voor luchtvaartmaatschappijen zijn aan de hoge kant en mogen zeker niet hoger, vindt de Barin. ‘We moeten oppassen dat Schiphol zichzelf niet uit de markt prijst, straks hebben we een prachtige luchthaven waar niemand naartoe komt omdat die te duur is’, aldus Allard.

Uitbreiding moet groei opvangen

De uitbreiding van Schiphol is nodig om de groei van het luchtverkeer naar 510.000 vliegbewegingen op te vangen. Topman Nijhuis van Schiphol wil beginnen met het aanpakken van terminal 1, die nu uit zijn voegen dreigt te barsten. Er moet verbouwd worden, zodat de passagiers centraal en sneller door veiligheidscontrole heen kunnen. Dat kost honderden miljoenen. Ook zijn er plannen op de langere termijn voor een gloednieuwe terminal met bijbehorende pieren, naast de huidige terminal 1.
Dit voorjaar waren Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen, onder aanvoering van KLM, al in een harde strijd verwikkeld over de jaarlijkse tariefsverhoging. Die had Schiphol per 1 april gesteld op 4%, maar dat schoot de maatschappijen in het verkeerde keelgat.

Kritiek op gescheiden boekhouding

De luchtvaartmaatschappijen zijn het ook nog steeds niet eens met de gescheiden boekhouding die Schiphol voert. De opbrengsten van parkeren en vastgoed doet Schiphol in een aparte pot die maar deels meeweegt in de investeringsplannen, waardoor de luchtvaartmaatschappijen vinden dat ze op relatief hoge kosten worden gejaagd. Want zonder hún passagiers zou Schiphol geen omzet genereren in de winkels.
Hoewel dat systeem niet zou worden aangepast, zouden de staatssecretaris en Schiphol volgens de Barin nu ook zien ‘dat dit niet langer houdbaar is’.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap de Groot uit Bussum

Het IMF, toch niet de eerste de beste, heeft in haar rapport "The Future of Oil:
Geology versus Technology" de verwachting uitgesproken dat de prijs van de olie over 10 jaar verdubbeld zal zijn. Omdat kerosine een groot deel van de prijs van een ticket bepaalt, zal vliegen de komende tijd aanzienlijk duurder worden. Wat dat voor de groei betekent, zal de tijd leren.

Geplaatst door j.h. Griese uit Amstelveen

@Jaap, Gelukkig begrijpen ze in Engeland en Duitsland iets meer van deze materie ! Daar breid men NIET verder uit. Duitsland hanteert zelfs een Vliegtax. En... In beide landen een rechtse regering .. Kan het CDA met de VVD nog wat van leren. Wie weet na 12 september ??