Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol koesteren

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 797 
|
 De Telegraaf 
Schiphol koesteren

door ARNOLD BURLAGE (De Telegraaf)
AMSTERDAM -  Het ontbreken van een doortimmerd luchtvaartbeleid in Nederland begint voor de luchthaven Schiphol een zware tol te eisen.

Het vliegveld is uit de wereldwijde top tien gezakt naar een veertiende plaats. In Europa is Schiphol gepasseerd door Madrid, dat aansluiting wist te vinden met de koplopers Londen, Parijs en Frankfurt.

Oorzaken zijn veranderingen in de passagiersstromen via meer en andere knooppunten, zoals Madrid, maar ook München, Brussel en Kopenhagen. In plaats van het stimuleren van groei, schrikt de politiek nieuwe maatschappijen af met groeilimieten voor Schiphol. Voor de regionale luchthavens is sprake van een hapsnap- of helemaal geen beleid.

De ’mainport’-functie van Schiphol, samen met die van de haven van Rotterdam en de bijdrage aan de nationale economie, is daarmee in de gevarenzone aan het raken, waarschuwen luchtvaartexperts unaniem.

Grote luchtvaartmaatschappijen uit bijvoorbeeld India, China en het MiddenOosten kiezen daardoor wel voor Brussel of Düsseldorf en niet voor Schiphol. Onze nationale luchthaven wordt bovendien sterk gedomineerd door Air France-KLM, reden om die concurrentie mijden.

De inmiddels afgeschafte tickettaks zorgde voor een sterke afname van vooral het vakantievervoer. Passagiers leerden daardoor ook de veel lagere vliegtarieven vanuit onze buurlanden kennen.

Schiphol-topman Jos Nijhuis onderkende bij zijn aantreden in januari direct de terugval van de luchthaven. Hij kondigde toen aan dat het vliegveld voor behoud van de concurrentiepositie weer vriendelijker en gastvrijer moest worden. Hij doelde niet alleen op de lange wachtrijen, maar ook op de kosten, die met de tickettaks onaanvaardbaar hoog waren.

Toch maakt de luchthavendirectie zich over de duikeling op de ’hitlijsten’ geen grote zorgen. Het netwerk dat wordt geboden, is belangrijker. „Na Frankfurt bieden we binnen Europa de meeste bestemmingen aan, zo’n 260 in de wereld.” Maar meer passagiers leveren de luchthaven wel meer inkomsten op. „Natuurlijk is dat ook belangrijk, maar dat is geen doel op zich”, aldus het commentaar. „Schiphol is gebonden aan strenge milieuregels en heeft een klein achterland met nauwelijks binnenlandse vluchten.” Een luchthaven als Madrid is de laatste jaren juist gegroeid door een toename van het binnenlandse verkeer.

Het wordt tijd dat de politiek de luchtvaart eens ernstig serieus gaat nemen. Ook vanwege andere invloeden die Schiphol bedreigen, zoals nieuwe vliegtuigtypen voor langere afstanden die knooppunten omzeilen en de oprukkende concurrentie uit de golfstaten,is het de hoogste tijd om alle zeilen bij te zetten om te behouden wat Schipholtot voor kort had.

Als binnenkort de luchtvaartnota met daarin ongetwijfeld weer vaagheden en veel open einden in de Tweede Kamer wordt behandeld, is dat de kans om Schiphol te gaan koesteren in plaats van te knevelen, zoals tot nu toe gebeurt.

Een luchthaven met een schitterend netwerk, waarvan steeds minder gebruik wordt gemaakt, omdat beperking van de groei wordt verkondigd en passagiers de hoofdprijs betalen; daar heeft niemand iets aan. Aan politici die daarvan de kwalijke gevolgen voor ’s lands economie niet onderkennen, ook niet.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard uit NULL

Was het niet deze journalist die een prijs kreeg van de luchtvaartsecterio wegens zijn genuanceerde berichtgeving over de luchtvaart? Ik geloof eerder dat de heer Burlage eerst eens wat huiswerk moet doen en bijvoorbeeld wat artikelen het fd moet gaan lezen. Dan kan hij wat nuance aanbrengen in zijn eigen artikelen.

Geplaatst door Els uit Castricum

Inderdaad het wordt tijd dat de de politiek de luchtvaart serieus onder de loep gaat nemen. Het feit, dat het hele luchtruim van Nederland tot hun koninkrijk omgetoverd is, doet ook in den Haag, denk ik, langzamerhand een belletje rinkelen. Daar moeten ze eens serieus naar kijken. Dat de vliegtax zo'n schade aangericht heeft, ook niet waar. Daar moeten ze ook eens serieus naar kijken. De mensen onder de grote rivieren en de mensen in het oosten hadden echt geen behoefte, al héééél lang niet, om via bomvolle dicht geslibde wegen, rondom Schiphol, te rijden en dan eindeloos te moeten wachten vanwege zogenaamde veiligheidsvoorzieningen. Die gaan al jaar en dag naar kleinere luchthavens. Schiphol heeft al die jaren niet goed opgelet en gedacht dat hun oppermachtigheid tot het einde der dagen voort had kunnen duren. Maar ik geloof, dat steeds meer mensen hier serieus naar kijken, ook in den Haag.
Werkelijk men gaat steeds serieuzer kijken, naar leefbaarheid, naar milieubewustheid, naar integriteit, naar bescheidenheid, naar een betere wereld. En daar hoort het bederven van het leven van ik -weet-niet-hoeveel levende wezens, niet toe.


Geplaatst door jhGriese uit Amstelveen

Het is weer deze journalist Burlage, die zich opwerpt als PR man van Schiphol. Eerst verzorgde de telegraaf de lobby tegen de vliegtax. De heer Burlage, inderdaad Gerard zou zijn ongenuanceerde uitpraken eerst dienen te toetsen aan feiten. Lees de uitspraken van Prof. de Wit en drs Jan Veldhuis van SEO, in FD, op deze site.

Aan megalomane sprookjes van noch Cerfontaine en co. en nu van Burlage hebben we geen behoefte.

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

" De inmiddels afgeschafte tickettaks zorgde voor een sterke afname van vooral het vakantievervoer. Passagiers leerden daardoor ook de veel lagere vliegtarieven vanuit onze buurlanden kennen. "

Hoe naief zijn de 'Hollanders'?
Net als met het kwartje van Kok?
De luchtvaartsector heeft de brandstof
nog steeds goedkoper dan de burger die gebruik maakt van zijn/haar auto.
Even tanken over de grens........even instappen in een vliegtuig over de grens.....
In dit landje wordt werkelijk alles gemeten aan geld. Schiphol is wel degelijk een inkomstengenerator, al zou dat niet zo moeten zijn. Een vliegveld is ten diensten van mensen en goederen en niet slechts als geldgenerator bedoeld, want dat gaat altijd ten kosten van de leefbaarheid. Helaas is de sector zo ver van het medium 'geld' doordrongen, dat zij buiten de werkelijkheid is komen te staan.

Geplaatst door thijs uit NULL

We moeten af van de gedachte Mainpoort,daar is Nederland te klein voor geworden.
Leefbaarheid en Milieu heeft voor steeds meer mensen de hoogste prioriteit. Uitbreiding van schiphol is een krankzinnige gedachte veroorzaakt door een paar losgeslagen gekken graaiend naar kapitaal.