Schiphol: kiezen voor milieu of economie

(Novum) - Schiphol kan niet groeien zonder extra geluidsoverlast te veroorzaken. De keuze tussen het milieu en de economie is onvermijdelijk. Dat concludeert het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP) woensdag in een rapport. De geluidsoverlast en veiligheidsrisico’s mogen volgens het bureau niet toenemen.
De regering besloot in april dat het aantal vluchten via Schiphol tot 2020 mag groeien van 400 duizend naar 600 duizend als de overlast wordt beperkt. Dat kan worden bereikt door flexibeler met het handhavingsbeleid om te gaan. Dit gebeurt door het zogenoemde salderen: wanneer op één punt meer lawaai wordt gemaakt dan toegestaan, maar op een ander punt juist minder, blijft de totale geluidshinder binnen de afgesproken grenzen.
Volgens het MNP, dat de regering gevraagd en ongevraagd adviseert, is het goed mogelijk de overlast in buitengebieden te verminderen. Hierdoor zouden 45 duizend mensen geen ernstige geluidshinder meer ondervinden en zestigduizend mensen zouden niet meer in hun slaap worden gestoord. Dit zou ook gunstig zijn voor het milieu en de veiligheid.
Keerzijde van de medaille is dat een paar duizend woningen vlak bij luchthaven te maken krijgen met meer geluidsoverlast. Volgens het MNP woont hier twee tot drie procent van het aantal mensen dat geluidsoverlast ervaart.
Milieudefensie protesteerde vrijdag tegen het voorstel van de regering het aantal vluchten op de luchthaven uit te breiden. De organisatie wil dat de Tweede Kamer, die de plannen voor de zomer bespreekt, rekening houdt met de geluids- en milieuoverlast die de 200 duizend extra vluchten zouden veroorzaken. Milieudefensie dringt er bij Tweede-Kamerleden op aan te zorgen voor ‘fatsoenlijke’ milieunormen voor de hele regio.
Geplaatst door gerard uit Castricum