Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

’Schiphol kansloos zonder maken duidelijke keuzes’

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 617 
|
 Telegraaf 
’Schiphol kansloos zonder maken duidelijke keuzes’

door ARNOLD BURLAGE

 
      SCHIPHOL – De rol van Schiphol is nog lang niet uitgespeeld met de grote veranderingen en nieuwe concurrenten, zoals het Midden-Oosten, in de wereldluchtvaart. „Het vraagt wel dat we daarop anders en beter inspelen dan nu”, zegt topman Gerlach Cerfontaine van de luchthaven.

      KLM-topman Leo van Wijk wees maanden geleden in deze krant al op de „gevaren” uit het Midden-Oosten. De president-directeur van Schiphol is onder de indruk van die ontwikkelingen, zoals de deze week aangekondigde bouwplannen voor een nieuwe luchthaven in Doebai voor maar liefst 120 miljoen passagiers. „Vrees is alleen gerechtvaardigd als we daarop niet direct goed inspelen”, zegt Cerfontaine. „Waar halen ze al die passagiers vandaan, vraag ik me dan af. Ik ken in elk geval nu nog geen luchthaven met meer dan 90 miljoen reizigers. Als de sector die groei te wachten staat, betekent dat gegarandeerd ook dat Schiphol daarvan kan profiteren.”

    Cerfontaines filosofie: als het passagiersvolume groeit, groeit ook het aantal verbindingen met centra die nu nog geen directe verbindingen met Europa hebben.
Alle capaciteit zal benut moeten worden om te kunnen blijven groeien. Voor Schiphol geldt als grote magneet het netwerk van Air France en de KLM, vooral in Europa. Vooral daarin zal door de luchtvaartmaatschappijen geïnvesteerd moeten worden in de lucht en op de grond.

    In het subsidiëren door de overheid van tarieven ziet hij helemaal niets. „Ook niet omdat ze daar toevallig in Doebai wel geld voor hebben. Het is nooit goed verliesgevend te werken om luchtvaartmaatschappijen overeind te houden. Het moet altijd gaan om wat wordt geboden, niet alleen door Schiphol of de KLM maar door de hele regio, die ons land voor verbindingen aantrekkelijk moet maken.”

    De Schiphol-president wijst erop dat het economisch beleid veranderd moet worden om in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen. „Niet alleen van het luchtvaartbeleid, dat is te beperkt. Het gaat om een aanpak voor de hele randstad. De nationale maar ook de regionale economie vraagt om een duidelijke visie en keuzes om een global city region te zijn.”

    De luchtvaart verbindt economische hotspots in de wereld. Zo was het, zo is het en zo zal het altijd blijven. „Het een is niet het gevolg van het andere, het is een wisselwerking. Een sterke economische regio trekt vervoer aan, vervoer versterkt de economische ontwikkelingen. Samen met Air France-KLM kiezen wij voor de randstad in combinatie met optimale verbindingen. Dan moet er een duidelijke economische visie op die regio komen, die verder gaat dan die van het kabinet nu.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door J de Jong

Global City region: boven nationale belanghebbenden (zoals multinationals en Arabische Kroonprinsen) leggen Den Haag als global network hun visie op. Ze nemen de leiding over van kabinet en volksvertegenwoordiging. Wat rest is een schijndemocratie. Hoe is het mogelijk dat een manager van een nauwelijks renderend fac. bedrijf voor luchtvaart (plus aan de gemeenschap onttrokken vastgoedbedrijf gerund door o.a. ex-politici)alle ministers passeert en nu ook nog als hoogleraar bestuursmanagement het officiele openbaar bestuur denkt te kunnen gaan leiden/globaal hervormen. Het moet toch niet gekker worden, de media slikken het ook als zoete koek. Lees de oratie van deze man en trek uw conclusies!

Geplaatst door Olav

In mijn ogen is de hamvraag die Cerfontaine stelt:
is wat goed is
voor Europa,
voor Nederland
voor de regio
voor de onderneming Schiphol
gelijkluidend of verschillend?

ik denk met Cerfontaine dat Schiphol zich zou overtillen wanneer het eigenbelang vooropstelt
Of bedoelde hij iets anders?

Ik denk dat Peijs zich zou overtillen
wanneer zij de welvaart van Nederland uitsluitend gelijk zou stellen met verkeer (betalend of niet). In Buitenhof was Peijs daarin niet helemaal duidelijk

Morgen horen we meer


Geplaatst door Erwin. von der Meer

Professor Cerfontaine gelooft blijkbaar nog in een maakbare samenleving. Er moet een visie komen en een verandering van economisch beleid. En wie is dan aan zet? Beleidsmakers in Den Haag of bestuurders uit de regio? Hoe is Brabant tot gote economische groei gekomen? Door het vestigen van ondernemningen die onderling van elkaar min of meer afhankelijk zijn en elkaar in hun bedrijfsvoering aanvullen en versterken of wel door synergie. Dat is niet tot stand gekomen door beleid van bovenaf maar op organische wijze. De container terminal is tot stand gekomen o.b.v. een visie en economisch beleid van de stad Amsterdam. Wat is er van terechtgekomen? Een bedrijfseconomisch debacle. Laat ondernemen aan ondernemers over en niet aan regionale bestuurders inclusief een recentelijk benoemde professor

Geplaatst door J de Jong

Juist, dan kunnen bewoners van het openbaar bestuur eisen dat het die ondernemers houdt aan de randvoorwaarden van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Veelal lukt dat heel behoorlijk, maar vreemd genoeg kan de Schiphol Group zich daar aan onttrekken. Zou dat aan de rol van een "bende van drie" te wijten kunnen zijn? Dit is dan gekscherend bedoeld omdat China het nieuwe gidsland (1 partijstelsel) schijnt te worden en om de "Holland 8" gezelschap te gunnen. De namen mag men eventueel zelf invullen.......