‘Schiphol kan vluchten verdubbelen zonder extra lawaai’

Het aantal vluchten op Schiphol kan de komende vijftien jaar verdubbelen, terwijl het lawaai gelijk blijft. Hiervoor moeten vliegtuigen op een nieuwe manier landen, via een glijvlucht. Dit levert bovendien een aanzienlijke brandstofbesparing op, meldt technologietijdschrift De Ingenieur deze week.
Bij een glijvlucht draaien de motoren stationair, waardoor het lawaai aanzienlijk verminderd wordt. Nu zorgen landende toestellen nog voor overlast, omdat de daling stapsgewijs verloopt. Dat maakt het regelen van het luchtverkeer eenvoudiger, omdat toestellen op een vaste hoogte vliegen. Maar dit kost de motoren wel stuwkracht. Bovendien komt het in de praktijk vaak voor dat vliegtuigen langer dan noodzakelijk op lage hoogte moeten vliegen.
Glijvluchten leveren volgens Boeing een aanzienlijke brandstofbesparing op: 1500 liter per landing is haalbaar. Naar schatting gaat er nu jaarlijks wereldwijd negen miljard euro aan brandstof verloren door inefficiënte routes en procedures.
Geplaatst door OB uit Castricum
Het lawaai per vliegtuig is mogelijk minder, het lawaai in de bochten boven de regio's waar wordt ingedraaid blijft. (Zie op CROSnet het artikel van een deskundige piloot die daar op wijst).
Maar wat het ergste is: de frequentie verdubbelt. Dat wil zeggen dat misschien iets korter op elkaar wordt gevlogen, maar dat de meeste winst toch moet komen van het opvullen van geluidvrije perioden.