Schiphol kan tarieven nauwelijks verlagen
SCHIPHOL - De tarieven van Schiphol kunnen nauwelijks nog verder omlaag. Dat laat de luchthaven weten in reactie op de oproep van verkeersminister Eurlings om na het afschaffen van de vliegtaks, ook te kijken naar de kosten van de luchthaven. ,,We gaan de kosten voor de veiligheidscontroles al per 1 april verlagen met elf procent en de landingsrechten gaan omlaag. Daarnaast hebben we toegezegd dat de tarieven ook later dit jaar niet omhoog gaan, dus ook niet voor inflatiecorrectie. We gaan onze eigen organisatie dit en volgend jaar afslanken. Daarvoor maken we nu de plannen’‘, benadrukt woordvoerster Mirjam Snoerwang.
Prijsvechter EasyJet liet deze week weten aanzienlijk meer te willen vliegen vanaf Schiphol wanneer naast de afschaffing van de vliegtaks (elf euro) ook het tarief van Schiphol omlaag gaat. De verlaging per 1 april en de al eerder geïntroduceerde goedkopere H-pier (twintig procent korting) vindt de maatschappij onvoldoende. Maar afgaande op de opmerkingen van Schiphol ziet er niet veel meer in het vat.
Alle toeslagen voor een enkele Europese vlucht vanaf Schiphol bedragen nu nog ruim 42 euro. Straks is dat 27 euro. Daarvan is 14 euro voor de luchthaven en 13 euro is een veiligheidstoeslag. Schiphol wijst er op dat het nu eenmaal een grote comfortabele luchthaven is met veel investeringen in gebouwen en wegen. Ook blijven nieuwe investeringen nodig om de toekomstige groei van de luchtvaart op te vangen. Zo wil met de pieren uitbreiden en wordt gewerkt aan een nieuw bagageafhandelingssysteem. Dingen als schoonmaken probeert men al zo goedkoop mogelijk te doen, wat momenteel stuit op verzet van schoonmakers die betere arbeidsvoorwaarden claimen. Daarnaast worden kosten van woningisolatie, de aanpak van grondlawaai langs de Polderbaan en dergelijke allemaal aan de luchtvaartmaatschappijen doorgerekend onder het motto ‘de vervuiler betaald’.
In het Nederlandse open systeem worden ook alle veiligheidsmaatregelen aan de passagiers doorberekend. De marechaussee die voor de grensbewaking zorgt en politietaken heeft, vallen net als de douane onder de rijksuitgaven. Maar de controle van passagiers op wapens en bommen (de poortjes, scanners en beveiligers) en het scannen van alle koffers en andere bagage, is voor rekening van de passagiers zelf. De controle vindt plaats volgens internationale regels, maar toch zijn de verschillen groot. Schiphol zit in de middenmoot met 13 euro, maar Londen zit op bijna twintig euro, terwijl Madrid maar 4,45 euro vraagt. ,,We hebben de Europese Commissie gevraagd een onderzoek in te stellen. We weten dat bepaalde kosten in enkele landen door de overheid worden betaald. In Amerika neemt de staat alle kosten voor haar rekening, maar in Nederland moeten we alles zelf betalen’‘, benadrukt de woordvoerster.
Het afschaffen van de vliegtaks is voor de grote touroperators reden om nu al de vliegtaks niet meer door te berekenen bij alle nieuwe boekingen. Iedereen die al had geboekt en na 1 juli vliegt, krijgt de vliegtaks terug. Dat kondigden TUI Nederland (Arke, Kras, Holland International) en Oad (ook Hotelplan, Bex en SRG) aan.