Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Schiphol is in particuliere handen beter af’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 615 
|
 NRC 
‘Schiphol is in particuliere handen beter af’

Schiphol, 17 juni. De manier waarop de Nederlandse overheid Schiphol wil privatiseren, zal de luchthaven niet efficiënter maken. Om tot een betere bedrijfsvoering te komen, zou de overheid Schiphol beter de meerderheid van de aandelen aan particulieren kunnen verkopen, of helemaal geen.

Dat blijkt uit een onderzoek bij 136 vliegvelden waarvan de resultaten onlangs op een congres in Japan zijn bekendgemaakt. Het onderzoek is uitgevoerd door ATRS, een internationale organisatie van luchtvaarteconomen. Het is voor het eerst dat op deze schaal een dergelijk onderzoek is gedaan.

Luchthavens waarvan de meerderheid van de aandelen in handen is van particulieren, werken volgens het onderzoek het meest efficiënt. Vliegvelden die in bezit zijn van verschillende overheden (rijk, provincie, gemeente), of waarin private partijen slechts een minderheidsbelang hebben, zijn het minst efficiënt. Het kabinet wil een minderheidsbelang in Schiphol verkopen.

Dat een privatisering van de luchthaven tot een efficiëntere bedrijfsvoering leidt, is een van de belangrijkste argumenten van zowel het kabinet als Schiphol hiervoor. Volgens Jaap de Wit, hoogleraar luchtvaarteconomie aan de Universiteit van Amsterdam, is dit „onzin”. Schiphol komt met de voorgenomen privatisering „van de regen in de drup”.

Dinsdag debatteert de Eerste Kamer over een nieuwe Luchtvaartwet, waarin onder meer staat dat de overheid maximaal 49,9 procent van de aandelen Schiphol mag verkopen. Het kabinet streefde naar een volledige privatisering, maar een meerderheid van de Tweede Kamer wilde vorig jaar alleen het wetsvoorstel goedkeuren als de overheid een meerderheidsbelang behoudt.

De nieuwe Luchtvaartwet gaat ook over het toezicht op de tarieven van de luchthaven. Gisteren werd bekend dat Schiphol voor de rechter wordt gedaagd door de verenigde vliegtuigmaatschappijen die op de luchthaven vliegen. Die protesteren tegen Schiphols „excessieve prijsverhogingen”.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Els Behage uit catricum

Toen ik vanmiddag het 450e vliegtuig over hoorde bulderen ( dat is een derde van de dagcapaciteit en dat begon al om vijf uur 's nachts) herinnerde ik me, dat ik in die korte nacht weer een droom had over Cerfontaine.
Het was een vervolg op een droom van enige tijd geleden.
Ook nu weer droomde ik, dat de Cerfontaine in zijn slaap uittrad en zijn geleidegeest weer ontmoette.
" Ik heb eens gekeken, de afgelopen tijd, of je wat van mijn vorige lessen hebt geleerd, maar ik moet concluderen, dat het nog droevig met je is gesteld, dus we gaan nog even met leren door.
Ik ga je leren, hoe het is om elke minuut je mond te houden, omdat vliegtuiglawaai alles overstemt. Je loopt de kans, dat je concentratiestoornissen oploopt of gaat stotteren". Hoe de geleidegeest het deed, weet ik niet, maar Cerfontaine had nèt zulke zweetdruppeltjes onder zijn neus als staatsecretaris van Geel altijd heeft.
"Valt dus niet mee, hè?" lacht de geleidegeest.
"Volgende les. Ik ga je vertellen, dat je veel moet masturberen om de spanning van al dat vliegtuiglawaai te elimineren. Anders zou je wel eens terroristische trekjes kunnen gaan vertonen en dan zou je een vogeltje tegen het raam van bepaalde staatssecretarissen kunnen laten vliegen. Of, hoe was het ook al weer? Een vogeltje of een kogeltje? Nee, ik hoef geen antwoord want ik weet zelf àl te goed, hoe het zit. Mij ontgaat niets.
Voor vannacht is dit weer voldoend maar de lessen zijn nog lang niet afgelopen tenzij je tot inkeer komt".
Wat was ik blij, dat om vijf uur de eerste vliegtuigen overdenderden en me wekten. Verbeeldde ik het me of had ik ook zweetdruppeltjes onder mijn neus?