Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol in zee met Chinezen

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 592 
|
 Telegraaf 
Schiphol in zee met Chinezen

Directeur: Het is een Hollands glorieverhaal

door Arnold Burlage


SCHIPHOL, vrijdag
    Schiphol Group doet in alle stilte grote zaken in China, wat ons land duizenden banen gaat opleveren.

      De luchthaventop sleepte tijdens missies in China onder andere de opdracht binnen om 1500 Chinese groothandelsbedrijven te begeleiden bij een Europese vestiging in ons land, voornamelijk in de regio Schiphol en de rest van de randstad.
    Naast onze economie gaat ook Schiphol zelf daarvan enorm profiteren, niet alleen met luchtvracht, maar ook met zakenreizigers via Schiphol als toegangspoort van Europa.
     
Winkels
      De financieel directeur van Schiphol Group, dr. Pieter Verboom, heeft dat gisteren aan deze krant bevestigd. „Het is een heus Hollands glorieverhaal”, zei hij enthousiast.
    Schiphol Group, waarin alle binnen- en buitenlandse activiteiten van de luchthaven zijn ondergebracht, onderhandelt ook om het management binnen te halen over de winkels op de grote luchthaven Guanghzou in het geïndustrialiseerde zuiden van China.
          „De luchthaven telt al meer dan 25 miljoen passagiers. De groei is met 25% per jaar enorm, dus een grote uitdaging om onze Schiphol-kennis daar over te brengen”, aldus de Schiphol-directeur.

De internationaal groeiende Nederlandse luchthavenonderneming is ook gevraagd om een fors minderheidsbelang te nemen in de luchthaven Nanjing Lukou International Airport in de provincie Jiangsu met 80 miljoen inwoners.
    De aandeelhouders van die luchthaven beslissen binnenkort over het voorstel van hun directie om Schiphol medegrootaandeelhouder te laten worden.
    De stad Nanjing met 6,5 miljoen inwoners ligt op 300 kilometer van China’s economische hoofdstad Sjanghai en biedt met de nieuwe luchthaven een goed alternatief als toegangspoort tot die regio.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door gerard uit Castricum

Eerst "met Chinezen" weglaten, en dan "met Chinezen"toevoegen. In die volgorde. dan kan je pas wat beloven dat toekomstvast is.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Wat jammer dat de motivatie van de lobbyisten niets anders is dan €-tekens in de ogen.

China als handelspartner is onoverkomelijk. Dat weten we al minstens twintig jaar. Nu pas begint de strijd los te barsten om wie er met de pegels vandoor gaat. De Aziatische overheersing op de wereldmarkt komt er aan, in het door het Westen ‘opgegeven’ continent Afrika wordt nu op grote schaal geïnvesteerd door China.

China denkt groot. Schiphol denkt niet. V&W is er al jaren geleden mee gestopt.
Hoe wil men nou en mainport zijn in een regio die de drukst bevolkte is van geheel Europa? Verboom, pak eens een kaart, zet in ons economische hart (de Randstad) een passer en trek een mooie ronde cirkel van 300 kilometer, de afstand tussen Nanjing en Sjanghai.
Of neem een voorbeeld aan dat andere vliegveld, in Hong Kong, dat verkozen is tot het beste vliegveld ter wereld en dat in zee is gebouwd vanwege de onveiligheid en de overlast. Je wil toch zo graag groeien? Je loopt nu al tegen die irritante milieugrenzen aan, hoe moet dat in de toekomst gaan dan als die 1500 Chinese bedrijven dagelijks tien vrachtvluchten willen afhandelen? Denk je nou echt dat de expansie van Schiphol aan de wal minder duur gaat uitvallen dan een expansie in zee? Met of zonder Chinezen.




Geplaatst door Vos uit NULL

De Schiphol-Group wil met iedereen die financieel wat kan betekenen, in zee.
Behalve de Noord-zee..................