Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol in gevarenzone

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 721 
|
 telegraaf.nl 
Schiphol in gevarenzone

Paul Eldring

AMSTERDAM - De Europese luchtvaartsector dreigt door een gebrek aan samenwerking te worden overvleugeld door de razendsnel groeiende luchthavens en maatschappijen in Azië en het Midden-Oosten. „Ook Schiphol is als knooppunt te kwetsbaar en komt in de gevarenzone.”

Dat zei topman Paul Riemens van Luchtverkeersleiding Nederland gisteren op een congres tijdens de Singapore Airshow. Hij was daar als voorzitter van wereldkoepel Canso.
„Europa gaat de boot volledig missen als luchtvaart niet wordt gezien als mondiaal exportproduct. Eigenbelang viert in de EU, maar ook in Nederland hoogtij. Wij zijn altijd goed geweest in logistiek en infrastructuur, KLM en Schiphol zijn er groot mee geworden. Maar de concurrentie is drastisch aan het veranderen Er is nauwe samenwerking nodig op alle fronten om een vinger in de pap te houden. Daar moet iedereen actief aan meedoen, luchtvaart, luchthavens en politiek, in Den Haag en Brussel”, aldus Riemens.

Macht verschuift
Volgens hem is er in Nederland weinig verbondenheid over in de vliegsector. „We zullen onszelf opnieuw moeten uitvinden om straks voldoende verkeer te creëren, want de macht verschuift naar het Verre en Midden-Oosten.”
Riemens krijgt bijval van IATA-baas Tony Tyler en deskundigen in Singapore. „Daar zorgt een integrale aanpak voor enorme groei. Een gezamenlijke visie laat Changi Airport verdubbelen naar 130 miljoen passagiers per jaar. In Europa lukt het nog niet eens om één luchtruim tot stand te brengen.”

Overstappers
Riemens waarschuwt dat overstappende passagiers op Schiphol makkelijk andere routes kunnen kiezen. „Dat zie je al volop gebeuren. Dan dreigt zo’n luchthaven af te glijden naar een tweederangs bestaan. Prijsvechters horen erbij. De strijd gaat nu om het veroveren van een plek als centrum van vliegactiviteiten met een goed vestigingsklimaat. West-Europa moet de onstuitbare groei van de wereldluchtvaart wel faciliteren, anders verlies je de oorlog.”
Maar volgens hem wordt Europa ingehaald door expansie in landen als Singapore, China, Dubai en Turkije. „In de Europese Unie staat juist de rem op cruciale ontwikkelingen en lijkt iedereen bezig met zijn eigen agenda. Dat zal later een historische miskleun blijken.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Een economische wetmatigheid is niet te stoppen. Ga voor minder, maar wel beter, ook voor de omwonende rond Schiphol.