Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Schiphol heeft te veel transfers’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 548 
|
 Parool 
‘Schiphol heeft te veel transfers’

SCHIPHOL - Schiphol moet minder afhankelijk worden van overstappassagiers. Ook moeten vanaf het vliegveld meer rechtstreekse vluchten worden uitgevoerd, naar landen als India, China en Rusland.

Dat stellen SEO, Buck Consultants en de Universiteit van Gent in het rapport Naar een hernieuwd mainportconcept voor Schiphol. 
Schiphol is volgens de onderzoekers te veel afhankelijk van overstappende passagiers. Voor een meer stabiele passagiersstroom zijn meer Nederlandse en Belgische passagiers nodig en meer reizigers die naar een eindbestemming in beide landen reizen.

Om die te trekken moet de bereikbaarheid van Schiphol beter worden, de parkeertarieven lager en de afhandeling van passagiers sneller. Er zijn meer internationale bedrijven en aantrekkelijke congressen en toeristische attracties nodig.

Daarnaast moeten er meer rechtstreekse verbindingen naar de belangrijke economische centra van de wereld komen. Schiphol heeft nu directe lijnen naar tachtig van de honderd grootste metropolen in de wereld, maar in zeventien gevallen is de verbinding ronduit slecht, omdat het aantal vluchten te gering is.

Naar twintig metropolen is geen rechtstreekse lijn, zoals Sydney,
Buenos Aires, Caracas (Venezuela), Santiago (Chili) en Bogota (Colombia). Dat heeft volgens de onderzoekers onder andere te maken met het beleid van Air France/KLM, de grootste gebruiker van Schiphol, waarbij voor zulke bestemmingen Parijs het beginpunt is .

Ook opkomende markten’ als BraziliĆ«, Rusland, India en China staan in het rijtje van landen waarop het aantal rechtstreekse verbindingen met Schiphol beperkt is. De onderzoekers pleiten voor het uitbreiden van de bestaande luchtvaartverdragen met die landen. (HET PAROOL)


Reacties op dit bericht