Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol handhaaft zesde baan

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 738 
|
 Parool 
Schiphol handhaaft zesde baan

SCHIPHOL - Schiphol is niet van plan plannen voor de aanleg van een zesde baan los te laten. Volgens de nieuwe topman Jos Nijhuis is zo’n tweede Kaagbaan nodig voor de veiligheid en de positie van de luchthaven ten opzichte van concurrenten. Nijhuis denkt de tweede Kaagbaan te kunnen inzetten als derde oost-westbaan.

‘‘Daardoor kunnen we bij harde wind toch landen en starten. Nu verliezen we bij extreem weer enorm op capaciteit en betrouwbaarheid.’’ Volgens Nijhuis is geen sprake van een nieuwe groeispurt van de luchthaven. ‘‘We gaan niet opnieuw de grenzen opzoeken. Er is in het Aldersakkoord een groei van 420.000 naar 580.000 vluchten bepaald, waarvan 70.000 vanaf Lelystad en Eindhoven. Dat betekent voor Schiphol een selectieve groei en dus geen ongebreidelde groei.’‘

In de provinciale plannen voor Schiphol is rekening gehouden met een zesde baan, maar buiten het luchthavenbedrijf zijn weinig voorstanders te vinden. ‘‘Dit gaat zeker pas na 2020 spelen.’’ aldus Nijhuis. ‘‘We zitten nog niet in de fase dat we dit plan moeten uitleggen aan de omgeving. De baan betekent ook een forse investering en daar zitten we nu echt niet op te wachten.’‘

In voorstellen om in ruil voor de nieuwe baan, de bestaande Aalsmeerbaan te sluiten, ziet Nijhuis niet veel. ‘‘De Aalsmeerbaan sluiten na aanleg van de tweede Kaagbaan is niet ons idee.’‘

Zes landingsbanen lijkt veel, maar Schiphol gebruikt zijn banen alleen vanuit één richting. Zo bezien hebben Frankfurt of - straks - London Heathrow ook zes banen, omdat die hun banenstelstel tweezijdig gebruiken.

Volgens Nijhuis is het complexe banenstelsel onontbeerlijk. Het stelt maatschappijen op Schiphol in staat een uitgebreid bestemmingennetwerk te onderhouden, waardoor op het vliegveld veel overstappen plaatsvinden. Om die reden heeft Schiphol veel meer Europese en intercontinentale bestemmingen dan het op basis van zijn achterland zou verdienen.’‘Maar blijkbaar zijn we niet helder genoeg met dat verhaal,’’ zegt Nijhuis.

‘‘Wij kunnen tot 110 vliegtuigen per uur afhandelen. Die piek willen we de komende jaren verhogen naar 120. Heathrow en Frankfurt zitten op 85 starts en landingen per uur Parijs zit op 110. We moeten verder investeren in die piekcapaciteit.’’ (FRANS VAN DEN BERG)


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard uit NULL

zevende baan.

Geplaatst door Ton uit NULL

Zwamneus!
12 banen, 13 ongelukken.
Weet die man veel.
Hij komt net kijken, maar is nu al suf geleuterd door z'n kompanen.
De 1e indruk van die man was niet slecht, maar de 2e indruk. Van mij kan ie inpakken.
Ongelooflijk; ze zitten nog niet in de fase dat ze 't aan de omgeving moeten uitleggen!
Hoe komt ie d'er op.

Geplaatst door jhGriese uit Amstelveen

Piekcapaciteit ??? Nee !investeer nu eens in ons milieu !
Stel sufferds...De Luchtvaartnota zegt ook alniets over Milieu. In 2040 klimaat- neutraal ???
VEEEEL te laat !