Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol gaat klachten lawaai zelf afhandelen

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 904 
|
 Haarlems Dagblad 
Schiphol gaat klachten lawaai zelf afhandelen

Gepubliceerd op 28 april 2006, 16:54

SCHIPHOL -  Het kabinet wil dat Schiphol zelf de klachten over vlieglawaai gaat afhandelen. De luchthaven krijgt de verplichting om jaarlijks verantwoording af te leggen over wat er met de klachten is gedaan. Schiphol moet omwonenden met veel klachten persoonlijk gaan benaderen.

Dat blijkt uit details van het kabinetstandpunt over de groei van Schiphol. Meldingen over vlieghinder moeten nu worden gedaan bij de Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS), een overlegorgaan van regionale overheden, bewonersvertegenwoordigers en luchtvaartbranche. Maar volgens het kabinet doet de CROS weinig meer dan registreren, terwijl de klachten moeten worden afgehandeld. ,,Het moet voor iemand die een klacht indient duidelijk zijn wat daarmee gebeurt en waarom’‘, zo stelt het kabinet.
De klager moet te weten komen of er is afgeweken van de regels. Ook dient Schiphol helder te maken of er naar aanleiding van de klacht iets gebeurt, en als dat niet kan waarom niet. De kosten van de verbeterde afhandeling bedragen 300.000 euro, wat moet worden betaald door de CROS en Schiphol.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Olav Bijvoet uit Castricum

STAP OP DE GOEDE WEG?

Dat is een stap op de goede weg
Laten we positief blijven dan blijven we ook in gesprek.

Helemaal helder is het nog niet:
Wat is Schiphol?
Logisch is dat daaronder de LVNL moet worden verstaan
omdat de herrie wordt veroorzaakt door luchtverkeer
en mende leiding daarvan wil aanspreken.

Dit is dus de volgende vraag:
Heeft mijnheer Cerfontaine de leiding over luchtverkeer of mijnheer Kroese?

LVNL ontvlechten van de luchtvaartbedrijven!

Geplaatst door J. de Jong uit Uitgeest

Afwachten maar of ook de Nationale Ombudsman in de regeling betrokken wordt, de bekende stok achter de deur bij mogelijk gebrekkige klachten afhandeling. De kans op uitzonderingen (wel of geen Staats verantwoordelijkheid?)ligt helaas op de loer.

Geplaatst door J.H. Griese uit Amstelveen

Helaas moet ik concluderen: Eerst zien en dan geloven.
Ook de Platforms denken na over inschakeling van de Ombudsman. Het wordt tijd, dat klachten serieus worden genomen.
Als in de Rijnmond er 40 klachten zijn, gaat het sein direct op oranje. Hoe groot was het aantal schipholklachten ook al weer........?
Jan Griese

Geplaatst door Rob uit NULL

Ahum, als schiphol een berijf is en dat bedrijf klachten veroorzaakt waarom moet dat het cros (waaronder gemeenten en provincie zitten) daarvoor opdraaien.
Het zal lekker worden... ik wil die regeling ook welvoor mijn bedrijf (niet dat ik veel klachten heb, en als ik ze krijg los ik ze meteen en structureel op) maar het zal toch mooi worden als ik daar een ANDER voor kan laten betalen...
Hoe gaat dat in zijn werk Meneke Cerpentiene?

Geplaatst door Lydia uit Amsterdam-Osdorp

pff ze hebben zeker wat aan de klachten gedaan in hun omgeving denk ik want sinds een tijdje vliegen ze hier over en soms denk ik dat ze op ons dak landen