Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Schiphol en KLM zitten weer op één lijn dankzij Alders’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 831 
|
 Z24.nl 
‘Schiphol en KLM zitten weer op één lijn dankzij Alders’

Luchthaven Schiphol en KLM hebben in het verleden “te weinig met elkaar gecommuniceerd”, waardoor er veel onenigheid ontstond. Maar door de nieuwe overlegsstructuur Shared Vision, die in augustus 2012 begon, is daar “heel snel” verandering in gekomen.

Dit heeft directeur Jos Nijhuis van Schiphol vrijdag gezegd tegen Luchtvaartnieuws.nl.

Schiphol en KLM lagen de afgelopen jaren veelvuldig met elkaar overhoop. KLM vond dat de luchthaven niet genoeg rekening hield met haar positie als ‘home carrier’ en te veel de nadruk legde op het binnenhalen van concurrenten van KLM.

Schiphol daarentegen verhoogde havengelden keer op keer en was van mening dat KLM zich moest schikken in haar lot als ‘een van de velen’ op de luchthaven.

Puur zakelijk conflict
En nu is alles weer koek en ei? “Ja, zo snel kan het gaan”, zegt Nijhuis. “Dankzij de Commissie Shared Vision onder voorzitterschap van Hans Alders. Wij zien in dat ons succes samenhangt met dat van de home carrier. Het verheugt ons dan ook dat vorig jaar van de 1,3 miljoen passagiers op Schiphol 900.000 van KLM waren.”

De Commissie Shared Vision, die regelmatig bijeen komt richt zich op twee dingen: naleving van de eerdere afspraken over het gebruik van de luchthaven en de toekomstige ontwikkeling. Alders fungeert volgens Nijhuis als een “bruggenbouwer”.

De directeur van Schiphol ontkent verder dat er in het verleden sprake was van een persoonlijke tegenstelling tussen hem en topman Peter Hartman van KLM. “Nee, het was puur een zakelijk conflict en we zijn nu bezig met de oplossing ervan.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Goh, 'hindergod' Alders en 'rupsje nooit genoeg' Nijhuis steken elkaar weer de spreekwoordelijke veer in de r**t.
Heeft de Commissie Shared Vision (hoe verzin je het?) ook ogen en oren voor de omwonenden?
Wellicht niet, want dan krijgen beide bovengenoemde heren geen bonus.....
Afbreken dat 'Old boy's' netwerk principe.
Door dit soort zaken gaat de leefbaarheid van Nederland volledig naar de knoppen!

Geplaatst door Dingenouts uit Zandvoort

Schiphol is de overheid en de wetgever en de belastingontvanger en het luxe baantjes bureau in 1hand. Ook de vakbonden houden niet van een gezonde woonplek zonder lawaai en zijn bang voor verlies van werk. De meeste burgers willen zo goedkoop mogelijk vliegen zelfs als zij dan slecht slapen. De hele keten is dus grotendeels corrupt en heeft last van een gebrek aan lange termijn kwaliteitsstreven. Zelfs de Chinezen pakken dit gezonder en met meer lef en visie aan. Hong Kong heeft haar vliegveld naar zee verplaatst. Wij hebben meer goede oplossingen voorhanden als we willen. De maasvlakte zou prima zijn, kan ook vliegveld Rotterdam dicht. De noordzee is een optie, voor Den Haag. Nergens in de wereld is een luchthaven zo vervuilend qua lawaai en oppervlaktebeslag dan in nederland. Schiphol weigert ook om de aanvliegroute naar 10 km uit de kust te verplaatsen. Kan makkelijk, maar er wordt te weinig geklaagd. Men wacht totdat het volk het echt zat wordt en men speculeert erop dat mensen het al druk genoeg hebben met hun gezin en met werk. Vier keer per jaar op topdagen heel schiphol blokkeren dat zou helpen. Maar wie durft dat? Of net zoveel lawaai maken bij directie van schiphol snachts aan huis als zij bij omwonenden doen. Kans is groot dat overheid een nieuw wetje maakt en dat soort acties verbiedt. Als ik op de A10 rijd zie ik dat rijkswaterstaat van alles investeert om het lawaai te beperken van de auto s, kijk ik boven me dan trillen de dakpannen echter van de daken van KLM en collega s. Een wonderlijk verschil in milieuwetgeving. Hopelijk wordt de corruptie rond schiphol zo transparant dat schiphol gaat sluiten. Ik lees ook nauwelijks nog een kritisch artikel van een journalist over de machtsconcentratie rond schiphol en de belangenverstrengeling. Ook bezoekbas.nl is schiphol zelf. Alders en vriendjes manipuleren de statistieken en maken een vrolijk persbericht. Nu.nl telegraaf maar ook nrc etc copy pasten het zonder commentaar. Het beeld in de media is dan : minder klachten over schiphol. Bezoekbas maakt het veelklagers moeilijk om veel klachten in te dienen en stimuleert bijvoorbeeld periodeklachten, door de invoerschermen op bezoekbas hierop aan te passen, ipv echt iets opbouwends te doen met de klachten, worden klagers langzaam statistisch vermoord. Maar een periodeklacht betekent vaak tot meer dan 300 vliegtuigen op een dag boven je huis. Dat meldt het persbericht niet. Kortom overheid en schiphol zijn corrupt inclusief de slappe journalisten en het omwonende volk. We klagen en protesteren niet effectief genoeg. Een website een klacht en een mailtje daar lachen ze natuurlijk om. Hoop dat de visie voor echte levenskwalieit komt voor ik vertrek naar vliegvrije gebieden. Wellicht helpt een ijskoude crisis. Want als je alle schade en vervuiling van Schiphol en alle ziekte leerachterstanden etc af zou trekken van de boekhoudkundige winst van schiphol en vliegtuigmaatschappijen zouden dezelfde accijnzen en belastingen betalen als autos, dan heeft schiphol geen enkel bestaansrecht. De ziekten die schiphol veroorzaakt zijn pas op lange termijn meetbaar net als bij roken en hoe lang hebben we die gevolgen ontkend en nog wil VVD longkanker en roken in cafe s toestaan...slappe knieen liberalen. Maatschappelijk en in duurzaamheid (sustainable accounting) gemeten is Schiphol al failliet. Ook de meetmethoden ( de mensen die de sommetjes maken) zijn dus corrupt, maar dat weet mevr Schultz nog wel van toen de decibelsommetjes verkracht moesten worden. Zij krijgt vast een leuke baan bij KLM of bij Schiphol zelf, moet kunnen toch? Ik hoop dat ze dan verplicht op de maasvlakte moet gaan wonen op het vliegveld zelf, had een handige jurist (geen studie vrindje van haar)per ongeluk in haar arbeidsovereenkomst gezet.

Vliegen via schiphol is ASO, vlieg via de maasvlakte

Geplaatst door A. Boeing uit Hoofddorp

Beste heer Jos,
als Alders een bruggenbouwer is laat ik, als je het goed vindt, de door hem gebouwde brug toch liever links liggen en neem het pontje. Ik heb niet zo veel vertrouwen in jouw Hans. Maar ik ben waarschijnlijk dom.
Groeten.

Geplaatst door j.h.griese uit Amstelveen

@Dingenouts: Een voortreffelijke analyse. ik kan er nog wel een zelfde aantal woorden, over andere situaties aan toe voegen. O.a over het 700 pag. Proefschrift van Dr Menno Huijs TU Delft, met als titel:"Building Castles in the (Dutch) Air"
20 jaar manipulaties inhet Schipholdossier Corruptie alom tegenwoordig maar al jaren in dit dossier !