Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol eindelijk uit de kast met geluidoverlast

 |
 Geplaatst door: Theo K 
 |
 Bekeken: 416 
|
 Volkskrant transscriptie 
Schiphol eindelijk uit de kast met geluidoverlast

Analyse
Schiphol eindelijk uit de kast met geluidsoverlast
Jan Meeus, John Schoorl

Het circus Schiphol is terug van weggeweest. De tent is nieuw, maar de voorstelling zeker niet. ‘De milieu-eisen beperken de groei van de luchthaven en dat is slecht voor de Nederlandse economie.’ Bewoners van Assendelft, Badhoevedorp, Halfweg en Zwanenburg die dit horen, denken ongetwijfeld terug aan de tijd dat Schiphol nog drie banen had. Er is weinig of niets veranderd.

Luchtvaartsector geeft in ‘Vluchten kan niet meer’ volmondig toe dat groei van Schiphol gepaard gaat met overlast voor omwonenden


Het enige echte nieuwe element in de voorstellen die de afgelopen week zowel door de luchtvaartsector zelf als door de Raad voor Verkeer en Waterstaat zijn gedaan, is dat niet langer wordt ontkend dat de groei gepaard gaat met overlast voor bewoners. Het klinkt logisch, maar dat was het de afgelopen jaren allerminst. In de dertien jaar durende discussie over de aanleg van de Polderbaan, die in 2003 werd geopend, werd de stelling verdedkon groeien zonder dat de overlast zou toenemen. De dubbeldoelstelling heette dat in Haags jargon.

In het rapport met de veelzeggende titel Vluchten kan niet meer ... breekt de Raad voor Verkeer en Waterstaat met die gedachte. De bestaande geluidsnormen moeten op de schop, want die beperken de groei. In ruil daarvoor krijgen onwonenden inzicht in de daadwerkelijke geluidsoverlast en moeten ze gecompenseerd worden of zelfs uitgekocht. Achtergebleven woningen in overlastgebieden moeten worden gesloopt.

Het advies van de raad is gemaakt op verzoek van het ministerie dat volgend jaar de huidige luchtvaartwet moet evalueren. De dertien koppen tellende raad kent bijvoorbeeld een lid als Rene Kottman, bestuursvoorzitter van bouwbedrijf Ballast Nedam, dat de afgelopen jaren vele miljoenen verdiende met de uitbreiding van Schiphol. Maar ook Karel Noordzij is van de partij, baas van beleggingsreus PGGM en als commissaris betrokken bij de vastgoedontwikkeling en horeca-exploitatie rond Schiphol. En wat te denken van Friso de Zeeuw, directeur van vastgoedontwikkelaar Bouwfonds, een volle dochter van ABN Amro dat Schiphol naar de beurs hoopt te brengen. Van de zes experts die nauw betrokken waren bij de samenstelling van het rapport werken er vier voor Schiphol en daaraan gelieerde instellingen.

De deskundigen signaleren dat de capaciteit van de luchthaven veel sneller dan verwacht tegen het maximum aanloopt. Als gevolg van de huidige geluids- en milieugrenzen, zo stelt de raad, ligt de grens van Schiphol tussen de 450- en 500duizend starts en landingen per jaar, terwijl bij de ingebruikname van de Polderbaan in 2003 nog werd uitgegaan van 625duizend vluchtbewegingen. Wat de commissie in haar analyse vergeet, is dat de luchtvaart nauw betrokken is geweest bij het opstellen van die regels. Het capaciteitsprobleem komt voort uit reken- en inschattingsfouten die de sector zelf heeft gemaakt.
Dat Schiphol niet al op slot zit, is te danken aan de gulheid van staatssecretaris Schultz die de geluidsnormen opkrikte om de gevolgen van een rekenfoutje te corrigeren.
Hoewel de commissie aanstuurt op heldere afspraken met de omwonenden, hebben bewonersgroepen hun laatste restje vertrouwen in de luchtvaartsector verloren, zo liet Jan Griese namens dertig omringende gemeenten weten. ‘Een ongeloofwaardig advies, zeker als je ziet wie in de commissie zitten. Ook zijn delen van het rapport letterlijk terug te vinden in het advies van Schiphol zelf. Het draagvlak is bij de omwonenden nu echt weg.’


Reacties op dit bericht